ČARODĚJNÉ BÝLÍ

» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI

Být čarodějnickými učni není jen tak! Abychom dokázali namíchat léčivé masti, musíme znát vlastnosti rostlin. Připravíme a ochutnáme bylinné čaje, vaříme masti a poznáme byliny všemi smysly. V teplejších měsících probíhá polovina programu v zahradě.


Rozšířená anotace


Žáci se setkají s čarodějnicí, se kterou poznávají všemi smysly vybrané druhy léčivých bylin (šalvěj, heřmánek, máta, meduňka, mateřídouška). Z těchto bylin také na závěr uvaří čaj a proběhne ochutnávka. V teplejší části roku strávíme kratší čas v zahradě Rozmarýnku, kde hledáme živé léčivé rostliny (mátu, bez, lípu).
Pro čarodějnického učně je zbytná znát postup výroby bylinné masti, který si vyzkoušíme. Žáci si vyrobí papírový receptář a podle návodu umícháme a uvaří heřmánkovou a měsíčkovou mast. 1 společný kalíšek od každé masti si děti z programu odnášejí do školy.


Základní údaje o programu


Čas programu
3.5 hod. včetně přestávek

Cílová skupina
2.–4. ročník ZŠ

Optimální počet účastníků
15–30

Místo začátku a konce programu – popis místa
Rozmarýnek, Rozmarýnová 6, Brno Jundrov. V teplejších měsících část programu probíhá v zahradě, zbytek roku je celý program v interiéru.

Požadavky na účastníky
svačina, vhodné oblečení, přezůvky, pláštěnka/ deštník, 2 sáčky pro celou třídu jako obal na mast


Cíle programu


Environmentální rozměr programu
Žáci si uvědomují vliv lidského chovaní na vlastní zdraví a uvědomí si preventivní účinek bylin i jejich význam při aktivním boji s nemocí.

Výstupy
Žák/dítě:
  • pochopí základní pojmy a znalosti z oblasti životního prostředí, ekologie a biologie.
  • popíše postup výroby bylinkové masti,
  • prakticky se zapojí do procesu výroby bylinkové masti,
  • rozezná (utrhne) v zahradě lípu, bez a mátu,
  • vlastnoručně si vyrobí vlastní receptář,
  • některým svým smyslem rozezná alespoň 3 léčivky (mateřídouška, šalvěj, bez, meduňka, heřmánek, máta),
  • vysvětlí důležitost prevence před nachlazením.


Zařazení dle RVP


Průřezové téma
  • Environmentální výchova/ Rozmanitosti přírody


Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblast
Člověk a jeho svět

Rozvíjené klíčové kompetence
  • kompetence k řešení problémů
  • kompetence komunikativní
  • kompetence občanské




» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI

© LIPKA 2017