Ekologické výukové programy pro školy

Výukové programy pro vaše žáky – jednodenní i pobytové – připravuje všech pět pracovišť Lipky: Lipová, Rozmarýnek Jezírko a Kamenná v Brně, Rychta v Krásensku na Drahanské vrchovině.

 

Prohlédněte si naše brožurky s aktuální nabídkou výukových programů:

Pro MŠ a 1. stupeň ZŠ

Pro 2. stupeň ZŠ a SŠ

 

Všechny programy najdete také níže pod hlavičkou pracovišť. Ta obsahuje také jméno kontaktní osoby a telefonní číslo, na kterém můžete programy objednávat.

 

Objednávání na školní rok 2018/2019 bude zahájeno

- pro 29. srpna 2018 (v 8 hodin),

- pro ZŠ a SŠ 30. srpna 2018 (v 8 hodin).

 

 

Obecně platí:

  • programy probíhají jednak na našich pracovištích, jednak v areálu Otevřené zahrady Nadace Partnerství a také v terénu mimo naše pracoviště
  • po objednání uzavřeme se školou smlouvu o realizaci ekologických výukových programů
  • pokud program probíhá také v terénu, je třeba nepodcenit vybavení žáků: sportovní oblečení, pláštěnka a dobrá terénní obuv
  • pokud není v anotaci uvedeno jiné vybavení, postačí, když si děti s sebou přinesou přezůvky, svačinu a přijdou v oděvu, který jim umožňuje volný pohyb a sezení na zemi
  • vybírat a objednávat je třeba rychle – programy bývají velmi brzy obsazeny
  • programy pro mateřské školy jsou vhodné pro děti od 5 let

 

Lipová

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání

pracoviště Lipová

Lipová 20, 602 00 Brno-Pisárky

 

www.lipka.cz/lipova

T: 543 211 264, 720 995 927

E: lipova(at)lipka.cz

Kontaktní osoba: Blanka Jírů

 

LIPOVÁ – DOPOLEDNÍ PROGRAMY

Výuka pro ZŠ probíhá s přestávkou 3,5 hodiny, tedy od 9 do 12.30 hodin, po domluvě je možno začít podle dojezdových možností třídy. Maximální počet žáků na programu je 30.

Výuka pro MŠ probíhá s přestávkou 2,5 hodiny, tedy od 9 do 11.30 hodin, po domluvě je možno začít podle dojezdových možností třídy. Programy jsou připraveny pro skupinu max. 24 dětí ve věku od 5 let.

Cena programu pro jednoho účastníka je 100 Kč (není-li uvedeno jinak).


V našich podmínkách můžeme vyučovat dvě třídy současně, což je výhodné nejen pro mimobrněnské školy.


Prosíme přihlášené, aby se nám tři dny před programem ozvali a upřesnili čas příchodu a počet účastníků, kteří se k nám chystají.

 

Odpolední programy nabízíme školám, školním družinám, kroužkům i oddílům, v čase dle vzájemné domluvy. Lze si vybrat některý z našich programů za běžnou cenu 100 Kč za účastníka.

 

1. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

Jabloňka a Ořešánek

září–říjen

Dva zvědaví skřítci Jabloňka a Ořešánek přivítají děti v přírodní zahradě Lipky a společně s nimi využijí její plody. Budou moštovat jablíčka a barvit ořechovým listím hedvábí, ze kterého si vyrobí svého malého Ořešánka. V programu je prostor i pro hry se semeny plodů.

Délka programu 2,5 h

 

100 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

Potkali se v kompostu

duben – červen

V kompostu žije spousta živočichů, ale který z nich je nejzajímavější? Žížala a zlatohlávek nám představí svá kouzla. S larvou zlatohlávka se děti zakuklí a promění v brouka, s žížalou si prolezou chodbičkou. Část programu je věnována pozorování živých tvorů.

Délka programu 2,5 h

 

100 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

Skřítek a (ne)obyčejné věci

listopad–červen

Na děti čeká pohádka o zakletém skřítkovi, kterého se pokusí vysvobodit pomocí čtyř klíčků: slaměného, dřevěného, kamenného a hliněného. S těmito čtyřmi materiály se totiž děti více seznámí během her a tvoření.

Délka programu 2,5 h

 

100 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1.–2. ročník ZŠ

HOSPODÁŘSTVÍ U ŠNOFOUSE

Pohádka o panu Šnofousovi nás zavede k tématu životních potřeb domácích zvířat. Děti se seznámí s původem některých potravin, vyzkouší si kreslení husím brkem a stlučou si máslo ze smetany.

 

100 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1.–3. ročník ZŠ

Léto v přírodní zahradě

květen–červen

Letní zahradu budeme poznávat nejen zrakem, ale i ostatními smysly. Jak zní voda? Jak chutnají a voní bylinky? Děti se s některými seznámí a uvaří z nich na ohni čaj. Poznají, že voda v zahradě nemusí sloužit jen rostlinám, ale i jako útočiště pro mnohé živočichy.

100 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1.–3. ročník ZŠ

Příběhy ze starého stromu

Pohádkový příběh nás zavede za obyvateli starého stromu. Zahrajeme si na mravence a sršně, za houbou vylezeme do koruny stromu, prohlédneme si skutečnou dutinu strakapouda a barvami ztvárníme lišejník.

 

100 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1.–3. ročník ZŠ

ZVÍŘATA V ZIMĚ

prosinec – únor

Co dělají zvířata naší přírody, když přijde zima? Žáci poznají některá jejich přizpůsobení, zdroje potravy, stopy a jiná pobytová znamení. Zahrají si na havrany, netopýry, zajíce i slunéčka a vyrobí si odlitek liščí stopy.

 

100 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
2.–3. ročník ZŠ

JARNÍ PROBOUZENÍ

březen–duben

Příběh o třešňovém skřítkovi a jarních květinách zavede žáky do probouzející se přírody. Poznáme, k čemu je rostlině cibulka, jak vypadá květ, co je opylení a jak důležité jsou včely. Vyrobíme si atlas jarních rostlin a včelku z vosku.

100 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
2.–3. ročník ZŠ

podzim v přírodní zahradě

září–říjen

Přírodní zahrádka je zdrojem potravy nejenom pro nás, ale i pro různé živočichy. Zkusíme si vyrobit dobroty z jablíček – od moštu přes pečená jablka v ohni, zahrajeme si na ruměnice, sýkorku a veverku a využijeme při tom výukové prvky v zahradě.

Inovace programu byla podpořena ESF a státním rozpočtem ČR.

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
2.–4. ročník ZŠ

JAK ROSTE CHLÉB

Poznejte cestu chleba z pole až na náš stůl. V pohádce se zamyslíme nad významem půdy pro obživu člověka. Vyzkoušíme si mlácení obilí cepem v zahradě, mletí mouky, přípravu těsta a pečení chlebánků.

Inovace programu byla podpořena ESF a státním rozpočtem ČR.

100 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
2.–4. ročník ZŠ

NECH BROUKA ŽÍT

duben–listopad

Vydejte se s námi do světa brouků a pavouků! Překonejte strach a poznejte výjimečné schopnosti těchto živočichů. Vyzkoušíme si, jak loví běžník, zahrabeme myš jako hrobařík, rozložíme strom jako hladová larva roháče a podíváme se i na pavučinu křižáka. Zjistíme, jaký význam mají tito malí živočichové v přírodě.

100 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
3.–4. ročník ZŠ

Zabalené Vánoce

prosinec

Rádi byste zažili Vánoce jinak, šetrněji k přírodě? Ukážeme si, jak lze z přírodních materiálů umotat svíčky, vyřezat vánoční ozdoby a zabalit dárky bez balicích papírů a plastových ozdob. Vyzkoušíme si také vánoční zvyky a upečeme slunovratová sluníčka.

130 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
4.–7. ročník ZŠ

PŮDA NENÍ NUDA

duben–říjen

Víte, jaká dobrodružství se odehrávají v půdě? Binokulární lupy nám pomohou poznat půdní složky, při hře pochopíme, jak půda vznikla, co je to rozklad a kdo se na něm podílí. Odchytíme a pojmenujeme řadu půdních živočichů a popíšeme jejich vazby k půdnímu prostředí. Pomocí pokusů dokážeme přítomnost půdní vody a vzduchu.

100 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
4.–7. ročník ZŠ

vlněná dílna

Seznámíte se s ovčí vlnou. Prakticky si vyzkoušíte zpracování ovčího rouna: praní, česání, spřádání, tkaní, filcování. Dozvíte se o možnostech využití tohoto obnovitelného materiálu a každý si vytvoří vlastní filcovaný výrobek.

100 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
4.–7. ročník ZŠ

ŽIVOT V RYBNÍCE aneb pohroma na Blaťáku

květen–říjen

Na příběhu o rybníku Blaťáku prozkoumáme fungování ekosystému rybníka a vliv člověka na něj. Pomocí pokusů poznáme důležité vlastnosti vody, jakými je povrchové napětí a anomálie vody. Nalovíme v zahradním jezírku vodní živočichy, určíme je a dozvíme se, jakou roli hrají ve vodním ekosystému.

100 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
5.–7. ročník ZŠ

cesta do ekvádoru

Co se skrývá za pěstováním banánů a původem čokolády? Vžijeme se na chvíli do kůže pěstitelů kakaových bobů a porozumíme principu spravedlivého obchodu (fair trade). Při simulační hře se ocitneme v roli těžařů ropy, domorodců nebo jaguára. V následné diskusi posoudíme environmentální dopady dovozu exotického ovoce a navrhneme k němu alternativy.

100 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
5.–7. ročník ZŠ

Skryto za palmami

Jak souvisí chipsy a sladkosti s ohrožením orangutanů a tygrů? Kde všude najdeme palmový olej a proč se kvůli němu kácí pralesy? Pomocí simulačních her a metod kritického myšlení žáci tyto souvislosti pochopí a budou o nich diskutovat. Na závěr programu si mohou upéct sušenky bez palmového oleje, délka programu je pak 4 hod.

100 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová

 

 

Rozmarýnek

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání

pracoviště Rozmarýnek

Rozmarýnová 6, 637 00 Brno-Jundrov

 

www.lipka.cz/rozmarynek

T: 541 220 208, 725 961 285, 602 684 396

E: rozmarynek(at)lipka.cz

Kontaktní osoba: Lucie Vladová

 

ROZMARÝNEK – DOPOLEDNÍ PROGRAMY

Dopolední programy probíhají od 9 do 12.30 hodin, pro mateřské školy, 1. a 2. třídy ZŠ od 9 do 12 hodin.

Na Rozmarýnku můžeme vyučovat současně dva různé programy pro dvě třídy z jedné školy. Přijet k nám může až 45 žáků.

Pokud není uvedeno jinak, cena programu pro jednoho účastníka je 100 Kč.

 

Prosíme přihlášené, aby se nám tři dny před programem ozvali a upřesnili počet účastníků, kteří se k nám chystají.

 

1. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

BABIČČINA ZAHRÁDKA

Co je nového u babičky na zahrádce? Proč má na jednom záhonku více druhů zeleniny? A proč je ráda, že je v kompostu živo? V Babiččině zahrádce se dozvíme na tyto otázky odpovědi, zkusíme rozeznat druhy zeleniny se zavázanýma očima, uvidíme záhon s bylinkami připomínající spirálu nebo klíčovou dírku. Připravíme si bylinkovou sůl, zasadíme semínko do kelímku a pod lupou prozkoumáme půdní bezobratlé.

Program nabízíme od dubna do října.

Délka programu 2,5 hod.

100 Kč      Rozmarýnek
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

DĚDEČKŮV DVOREČEK

Jak se žije králíkovi nebo slepici u dědečka na dvorku? Seznámíme se s různými hospodářskými zvířaty, která chováme na Rozmarýnku. Zjistíme, co lidem jejich chov přináší a také co obnáší péče o ně, tedy co po celý rok potřebují ke spokojenému životu.

Program nabízíme od dubna do října.

Délka programu 2,5 hod.

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

DO OBORY ZA ZVÍŘÁTKY – terénní program

Oborou Holedná nás provede Markazín – sele divočáka. Spolu s ním zažijeme setkání s dalšími lesními obyvateli. Hravě se naučíme rozlišovat vysokou zvěř podle paroží, zjistíme, kolik váží a jak krmí své mladé strakapoud, do krabičkových lup zkusíme odlovit lesní bezobratlé. Na závěr nás čeká pozorování divokých prasat.

Sraz na zastávce MHD Kohoutovice – hájenka, konec programu na zastávce MHD Stará dálnice. Délka programu: 3 hod.

100 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
1.–2. ročník ZŠ

FERDA MRAVENEC VE VODNÍ ŘÍŠI

Ferda vás zve za svými kamarády do vodní říše! Dozvíme se, kdo je chrostík, z čeho si staví domečky jeho larvy a k čemu potřebují sítě. V teplejších měsících odlovíme vodní bezobratlé, v chladnějších se s nimi seznámíme prostřednictvím obrázků a fotografií. Celoročně si zblízka prohlédneme živého raka. Společně s Ferdou Mravencem zjistíme,jak funguje koloběh vody a že i malé znečištění v potůčku může mít velké následky ve vzdálené řece.

Délka programu: 3 hod.

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
2.–4. ročník ZŠ

ČAROVNÉ BÝLÍ

Abychom si mohli udělat léčivou mast, musíme znát bylinky a jejich účinky. Za použití všech smyslů prozkoumáme šalvěj, heřmánek, mátu, meduňku či mateřídoušku. V zahradě na bylinkové spirále se v teplých měsících seznámíme s bylinkami i „naživo“, vyrobíme si receptář našich poznatků a vlastnoručně si umícháme mast.

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
2.–4. ročník ZŠ

VÁNOCE NAŠICH PŘEDKŮ

Známé i téměř zapomenuté tradice adventního času si připomeneme v krbem prohřátém Rozmarýnku i venku v zahradě. Každý si vlastnoručně uplete vánočku, vyrobí ozdoby z včelího vosku a připraví pochoutku se semínky pro ptáky.

130 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
3.–5. ročník ZŠ

KOHOUTOVICKÁ OBORA – terénní program

Obora Holedná, jak ji možná neznáte. Prozkoumáme oboru a lesní biotop, budeme sledovat pobytová znamení, lovit bezobratlé živočichy a pozorovat nejen černou zvěř.

Sraz na zastávce MHD Kohoutovice – hájenka, konec programu na zastávce MHD Stará dálnice.

100 Kč Soubory ke stažení: PDF   Rozmarýnek
3.–5. ročník ZŠ

PŘÍPAD DOKTOR SACHARIN

Detektivní pátrání po tajných ingrediencích, které používá zákeřný doktor Sacharin a které způsobují oslabení dětí i dospělých. Prozkoumáme složení běžných sladkostí a seznámíme se s vlivem nadměrné konzumace cukru na lidský organismus. Formou simulační hry podstoupíme testování účinků energetických nápojů a ve cvičné kuchyni si připravíme zdravé palačinky.

100 Kč      Rozmarýnek
4.–6. ročník ZŠ

PLANETA HMYZU

Pojďte s námi objevovat pestrý, krásný a zajímavý svět hmyzu, zejména brouků. Vezmeme do ruky živý hmyz i jiné členovce, zjistíme, co dělá brouka broukem, prohlédneme si 3D fotografie našich nejzajímavějších druhů. A každý si pak vlastnoručně vytvoří svého broučího oblíbence a odnese si ho domů. Od května do října místo promítání 3D fotografií odchytáváme a pozorujeme bezobratlé v naší zahradě.

(Jedná se o rozšířenou variantu programu 3D Brouci, kam se podíváš, který jsme nabízeli v předchozích letech.)

 

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
4.–9. ročník ZŠ

ZAHRADO, PROSTŘI SE

Uděláme si v zahradě kulinářské dopoledne a využijeme přitom plané rostliny. Dozvíme se, jak daleko musí cestovat cizokrajné ovoce a zelenina, než se dostanou na náš stůl, a proč je lepší upřednostnit místní sezónní ovoce a zeleninu. A zjistíme, jak jídlo obohatit planými rostlinami.

Délka programu: 3,5–4 hod.

 

 

110 Kč      Rozmarýnek
5.–7. ročník ZŠ

3D TVŮRCI PAVUČIN

Máme z nich strach, nebo nás láká jejich tajemnost? Mohou být pavouci užiteční? Pomocí 3D brýlí poznáme členovce zblízka a čeká nás i setkání s živými pavouky. Od května do října místo promítání 3D fotografií odchytáváme a pozorujeme bezobratlé v naší zahradě.

100 Kč      Rozmarýnek
7.–9. ročník ZŠ

MARIHUANA A KONOPÍ

Probereme fenomén konopí z různých stran: marihuana jako droga, konopí jako lék, bohaté využití konopí coby technické plodiny, legislativní souvislosti pěstování i užívání. Povedeme žáky k posilování sebevědomí, tvorbě vlastního názoru a uvědomění si zodpovědnosti za svůj život.

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
8.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

DR. ZDĚDIL A PAN ZDRAŽIL

Otestujte svoji finanční gramotnost v simulační hře. Vždyť se ani nenadějeme a budeme dospělí. Místo kapesného nás bude čekat skutečný plat, první kreditka a první výhodná půjčka s 5% úrokem, v létě zasloužená dovolená na splátky. Splníme si v simulační hře všechny své sny nebo spadneme do dluhové pasti?

Program v tomto roce inovujeme a nabízíme ho pouze v rámci pilotního ověřování pro cvičné školní kolektivy, a to zdarma.

 

       Rozmarýnek
8.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

KDO S KOHO

Simulační hra o procesu veřejného slyšení a projednávání stavby supermarketu v místech mokřadu s chráněnými živočichy. Ukážeme žákům, jak se lze zapojovat do veřejného dění namísto obvyklého pasivního stěžování. V teplejších měsících roku zařazujeme místo 3D promítání fotek obojživelníků a plazů pozorování vodních bezobratlých.

Program byl nominován na cenu za inovaceve vzdělávání Eduína 2017.

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek

 

ROZMARÝNEK - ŠKOLNÍ VÝLETY

Program výletu včetně doby začátku a konce je možné upravit dle požadavků školy.

Školní výlety realizujeme v červnu, doporučujeme je ale objednat již na začátku školního roku.

 

2.–4. ročník ZŠ

TAJEMSTVÍ POD HRADEM VEVEŘÍ – ŠKOLNÍ VÝLET

Každé místo má svůj příběh. Objevme pod hradem Veveří odkaz kněžny Ypsilanti a staňme se ochránci studánek! Na cestě se budeme plavit parníkem po Brněnské přehradě, setkáme se s historickými postavami v kostýmech, navštívíme bývalou prádelnu hradu, připravíme si svačinu a opečeme si ji nad ohněm. Výlet můžete zkombinovat s prohlídkou hradní expozice.

Obvyklý začátek v 8.30 hod. na parkovištiu zastávky MHD Rokle, konec mezi 14 a 14.30 hod. na hradě.

Cena zahrnuje vstup do areálu hradu, obědovou svačinu a plavební lístek na parník.

220 Kč      Rozmarýnek
4.–6. ročník ZŠ

PŘÍRODOU NA RAFTECH – ŠKOLNÍ VÝLET

Během výcviku expedičního týmu si žáci prověří svou schopnost přežít ve volné přírodě. Ze břehu odloví a určí vodní bezobratlé živočichy. Na souši se seznámí s využitím volně rostoucích rostlin, prakticky si procvičí zdravovědu a vyzkouší si orientaci v terénu pomocí GPS. Na rafech se naučí řadu vodáckých dovedností.

Obvykle začínáme v 9 hod. na mostě přes řeku Svratku v Jundrově, končíme tamtéž v 14.30 –15 hod.

Cena zahrnuje vodáckého instruktora, zapůjčení raftů, záchranných vest i pádel.

330 Kč      Rozmarýnek
4.–6. ročník ZŠ

ZAHRADO PROSTŘI SE – ŠKOLNÍ VÝLET

Zažijeme kulinářský den v zahradě Rozmarýnku a ochutnáme plané rostliny. Připravíme občerstvení ze zahradních rostlin, např. kontryhelový bramborák, salát z bršlice, závin se špenátem z kopřiv nebo mátové mojito s kapkou netřeskové šťávy. Zbude i čas seznámit se s kontaktními zvířaty ve výbězích a teráriích Rozmarýnku.

Obvykle začínáme v 8.30 hod. na Rozmarýnku, končíme tamtéž ve 14–15 hod.

Cena zahrnuje suroviny navaření.

150 Kč      Rozmarýnek

 

Rozmarýnek – pobytové programy

Nabízíme také školy v přírodě s environmentálním programem, a to na vybraných terénních základnách pro školy v ČR. Trvají obvykle 4–5 dnů. Environmentální program zajišťují pedagogové Lipky, podle přání učitelů může být doplněn i běžnou školní výukou.

Cena: 1 250 – 1 850 Kč/os./pobytový týden (závisí na délce pobytu a množství aktivit zajišťovaných lektory Lipky)

 

Pro víc informací si stáhněte brožurku o pobytových programech Rozmarýnku.

 

1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

FERDA V PŘÍRODĚ – pobytový týden

Motivací pobytového týdne je poznávání přírody společně s Ferdou Mravencem a jeho kamarády. Ferda nás naučí, jak to chodí v mraveništi, jak si mravenci rozdělují práci a čím se živí. V sezóně budeme pozorovat živé mravence a odlovíme vodní a půdní bezobratlé. V zimě se zaposloucháme do potočního koncertu a naučíme se číst ze stop ve sněhu či v blátě. Beruška nás naučí vyrobit motýlka z česané vlny. Díky simulační hře odhalíme, zda je nebo není potřeba kosit louky.

 

 

2100 Kč      Rozmarýnek
3.–4. ročník ZŠ

PLAVBA KAPITÁNA ZDRAVSONA – pobytový týden

Zábavný pohyb v přírodě a zdravé a chutné stravování – to jsou dvě hlavní témata, kterým se na škole v přírodě věnujeme. Žáci se stávají odvážnými námořníky, kteří na lodi kapitána Zdravsona vyplouvají na dalekou plavbu za poznáním, jak zajistit lidem ve své zemi zdraví.

V jednotlivých dnech navštěvují různé ostrovy, kde po splnění daného úkolu vždy získají tajemnou šifru. Žáci například zjistí, kolik cukru obsahují různé druhy nápojů, kolik sacharidů, masa či zeleniny by měla obsahovat jejich strava, či jak je těžké odmítnout nabízenou cigaretu. Pobyt poté vyvrcholí velkou hostinou ve zdravém stylu, kterou si žáci sami připraví a odhalením moudrostí, skrytých v šifrách.

Program vznikl v rámci projektu Zdravě a bezpečně v Jihomoravském kraji s finanční podporou Evropského sociálního fondu.

2200 Kč      Rozmarýnek
3.–5. ročník ZŠ

ŘEMESLA – pobytový týden

Už před školou v přírodě dostanou žáci dopis od dívky Josefíny, která je žádá o pomoc při pátrání po svých předcích a sestavování rodokmenu. Na pobytu se žáci postupně setkávají s Josefíninými předky a seznamují se s řemesly, která vykonávali.

V rámci jednotlivých řemeslných dílen pracují s různými materiály a nástroji. Doplňkové aktivity vedou žáky k porozumění závislosti lidské společnosti na přírodním prostředí a ocenění významu přírody pro člověka. Učitelé si vybírají řemeslné dílny z nabídky, např. pletení z pedigu, výroba deníku, pečení chleba apod.

 

2200 Kč      Rozmarýnek
4.–6. ročník ZŠ

STRÁŽCI ZEMĚ® – POBYTOVÝ TÝDEN

Pobytový program s navazujícím dokončením ve škole i doma.

Strážci Země jsou unikátním programem odkrývající tajemství Země. Program pracuje s dobrodružstvím a prvky tajemna, používá propracované pomůcky a neokoukané postupy. Je postaven na originální metodice, která vznikla v USA. Program se skládá ze čtyřdenního pobytového programu a navazující práce dětí ve škole či doma.

Na začátku pobytu žáci objeví tajemnou přírodovědnou laboratoř pana E. M. Zjistí, že pro odkrytí tajemství Země musí získat celkem čtyři klíče od čtyř dřevěných truhel. Dva klíče se jim podaří získat ještě na pobytovém programu. Otevřená truhla jim tak odhalí např. tajemství geologické historie Země, vývoje rostlinných a živočišných druhů nebo toků energie a koloběhu látek. K celodennímu výletu je na pobytu inspiruje ručně psaný deník pana E. M., stejně jako k opakovaným návštěvám svého "tajemného místa" v přírodě, kde každý stráví krátký čas o samotě rozjímáním a pozorováním. Další dva klíče získají žáci až ve škole, první za to, že sami sníží svůj negativní dopad na přírodu, a druhý za to že své získané poznatky a zkušenosti sdílí s druhým člověkem.

Program vytvořil americký Institut výchovy o Zemi Earth Education. Rozmarýnek jej nabízí v rámci licenční smlouvy.

2200 Kč      Rozmarýnek
5.–7. ročník ZŠ

REPORTÉŘI PŘÍRODY – pobytový týden

Cílem žáků je vytvořit televizní reportáž o stavu životního prostředí v místě základny. Aby toho byli schopni, je třeba provést potřebné průzkumy, jejichž výsledky budou obsahem reportáží. A samozřejmě získat dovednosti pro natočení videa.

Zkoumání terénu je podpořeno metodickým materiálem (Reportérským deníkem), který žáky celým týdnem provádí a seznamuje je s relevantními kritérii pro hodnocení stavu životního prostředí. Zjednodušenou formou žáci provádí průzkumy, které jsou k hodnocení životního prostředí reálně prováděny. Mediální dílny se poté věnují práci s kamerou, strukturování a vytváření scénáře, schopnostem prezentovat výsledky apod.

Vzniklá video-reportáž se v pátek před odjezdem na slavnostním promítání promítnou ostatním skupinám.

 

 

2200 Kč      Rozmarýnek

 

 

Rychta

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání

pracoviště Rychta

Krásensko 76, 683 04, p. Drnovice

 

www.lipka.cz/rychta

T: 517 385 429

E: jitka.vagnerova(at)lipka.cz

Kontaktní osoba: Jitka Vágnerová

 

Doprava:

Vyškov – Krásensko,
Brno – Blansko – Krásensko,
Brno – Jedovnice – Krásensko,
případně vlastním autobusem

 

Rychta – Pobytové programy

Pobytové programy jsou kvalitní alternativou škol v přírodě.  Žáci během nich rozvíjí své znalosti zejména v biologii, geografii, ekologii, environmentalistice, občanské výchově a historii. Pobyt je koncipován jako projektový – na jednotlivé výukové bloky navazuje samostatný výzkum, jehož výsledky žáci prezentují a obhajují před ostatními spolužáky. Při práci na projektu se žáci učí postupovat podle výzkumných metod a využívají přitom zázemí pracoviště – literaturu, výpočetní techniku a rozmanité přírodovědné pomůcky. Výuka neprobíhá pouze v areálu Rychty, ale především ve vybraných lokalitách Moravského krasu a okolí Krásenska, které využíváme jako „živou učebnici“.


Konkrétní program kurzu je upraven po dohodě s učitelem. Optimální délka pobytu je 5 dnů, ale nabízíme i kratší varianty. Průměrná délka programu během týdne je 40 vyučovacích hodin.

 

Ceny pobytů pro školy najdete v našem ceníku.

 

6.–9. ročník ZŠ, SŠ

PŘÍRODA NAOSTRO

- terénní a projektová výuka, badatelská metoda, zážitková pedagogika, místně zakotvená výuka

 

Týden je zaměřen na praktickou biologii a ekologii. Jeho těžištěm je terénní práce, praktická pozorování ve vybrané lokalitě a badatelská výuka. Žáci si vytváří vlastní výzkumnou otázku a hypotézu, navrhují vlastní postup výzkumu, sbírají data, analyzují je, interpretují a snaží se jim porozumět.

 

Během týdne vás kromě badatelské výuky čeká:
•    terénní exkurze do vybrané lokality Moravského krasu (je možná i v cyklovariantě)
•    motivační průběžná hra na téma evoluce
•    entomologické a hydrobiologické odlovy, ornitologická pozorování
•    hodnocení kvality přírodního prostředí
•    témata jako invazní druhy organismů, evoluce, znečištění vod a další dle vaší volby

  Soubory ke stažení: PDFPDF   Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

ČLOVĚK vs. DIVOČINA

- mezipředmětová, terénní a projektová výuka, badatelská metoda, zážitková pedagogika, místně zakotvená výuka

 

V tomto opravdu terénním pobytovém týdnu žáci zažijí dobrodružství v „divočině“, kde stráví noc. Pomocí různých přírodovědných terénních pomůcek a metod porovnají biodiverzitu kulturní a přírodě bližší krajiny. Žáci budou pracovat ve skupinách, ve kterých nejen splní zadané úkoly, ale svou práci si i naplánují, rozdělují a budou řídit. Provedou fytocenologický snímek a bioindikaci vodního prostředí, zjistí druhové bohatství bezobratlých, zmapují využití ploch, najdou multicache, využijí GPS, vysílačky a další přístroje.
Program je koncipován biologicko-geograficky, podporuje rozvíjení týmových rolí a spolupráci v malých skupinách.

Během týdne vás kromě přespání v terénu čeká:
•    odlovy bezobratlých živočichů ve vodě i na souši pomocí různých metod
•    práce s mapovými podklady a orientace v terénu
•    zpracování výstupů z vlastních průzkumů a jejich aplikace
•    závěrečná diskuzní simulační hra
•    témata jako přírodě blízká krajina, zaniklé vesnice, návrat velkých savců do naší přírody, principy ochrany přírody

  Soubory ke stažení: PDFPDF   Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

TÝDEN PRO UDRŽITELNÝ ŽIVOT

- mezipředmětová výuka, projektová výuka, simulační hry

 

Žáci se seznámí se vztahem člověka a životního prostředí v širším slova smyslu. Budeme se zabývat šetrným zacházením s přírodními zdroji, ekologickým stavitelstvím a dalšími aspekty udržitelnosti v praktickém životě. Vrcholem týdne je mezipředmětově orientovaný projekt „Ekodům“. Program vyučujeme od listopadu do března.

Během týdne vás kromě projektové výuky čeká:
•    průzkum stavu životního prostředí České republiky

•    terénní exkurze do vybrané lokality zaměřená na krajinu a zvolená biologická témata
•    debata o chudobě jako jednom z aktuálních globálních problémů

•    veřejné projednávání obchvatu města či jiná simulační hra dle vaší volby
•    témata jako energeticky úsporná opatření, hospodaření s vodou, přírodní zdroje a další

  Soubory ke stažení: PDFPDF   Rychta
4.–7. ročník ZŠ

Jak přežít dobu ledovou?!

- mezipředmětová výuka, terénní a projektová výuka, zážitková pedagogika, místně zakotvená výuka

 

Týden nabízí mezipředmětovou terénní a projektovou výuku i zážitky. Vraťte se s námi v čase a podnikněte výpravu do doby ledové, doby lovců sobů a koní. Vyzkoušíme, jak se pohybovat v přírodě i v náročnějších podmínkách, jak těžké je zvládnout některé pravěké techniky či jak závislí jsme na přírodě. Zjistíme, co musíme vědět o přírodních procesech a zdrojích, abychom přežili. Během výukových programů a projektů vypátráme adaptace rostlin a živočichů k přečkání zimního období. Žáci si procvičí praktické přírodovědné dovednosti, práci s literaturou i prezentaci výsledků své práce před ostatními. Za příznivých sněhových podmínek vyrazíme do terénu i na sněžnicích. Program vyučujeme od listopadu do března.

Během týdne vás kromě projektové výuky čeká:
•    archeologická výprava do dob minulých
•    střílení z luku a využití replik skutečných zbraní a nástrojů z doby kamenné
•    glaciální expedice po stopách lovců sobů a koní do Moravského krasu
•    zkoumání přizpůsobení živočichů a rostlin na zimní období
•    lovecká výprava s rozděláváním ohně

 

Podívejte se na VIDEOSPOT z programu.

 

#youtubevideo#pa7CHoGQgr8#

  Soubory ke stažení: PDFPDF   Rychta
4.–6. ročník ZŠ

ŽIVLY NAŽIVO

- mezipředmětová výuka, badatelská metoda, řemesla, zážitková pedagogika

 

Pobyt je připraven pro zimní období, kdy velká část programů probíhá v teple Rychty. Žáci se budou během týdne zabývat jednotlivými živly – jejich úkolem bude získat zpět sílu, kterou živlům sebral zákeřný Chaos. S vodou, vzduchem, zemí i ohněm se žáci seznámí formou badatelské výuky a rukodělných činností. Praktickým použitím mezipředmětových dovedností porozumí přírodě v širších souvislostech. Přijeďte za námi bádat a zkoumat, pozorovat půdní živočichy, nastražit fotopasti, stopovat, vyrábět a hrát si. Program vyučujeme od listopadu do března.

Během týdne vás kromě badatelské výuky a pokusů čeká:
•    bourání předsudků a bariér při kontaktu s živočichy chovanými v našich teráriích
•    řemeslné a rukodělné činnosti jako pečení chleba a výroba svíček
•    nečekané zážitky, například pohyb v terénu na sněžnicích či večerní venkovní program

•    nevšední výukové pomůcky jako fotopasti, mikroskopy a binokulární lupy

•    témata jako využití bylin, pobytová znamení zvěře, půdní bezobratlí živočichové a další

  Soubory ke stažení: PDFPDF   Rychta
4.–5. ročník ZŠ

KOUZLO VÁNOC

- mezipředmětová výuka, badatelská metoda, řemesla, vánoční zvyky a tradice, zážitková pedagogika

 

Zákeřný Chaos ukradl našim kamarádům živlům kouzlo Vánoc. Jak je nyní oslaví?

Tento pobytový program je určen pro zimní období od sv. Martina až po Vánoční svátky. Žáci se během týdne se čtyřmi živly blíže seznámí pomocí pokusů a bádání a pomohou jim Vánoce zachránit. Program provází rukodělné činnosti zaměřené na tradice a předvánoční zvyky. Jedná se o upravený osvědčený pobytový program Živly naživo.

 

Během týdne vás kromě vánočních zvyků čeká:
•    bádání a pokusy zaměřené na čtyři živly
•    pečení cukroví, výroba vánočních ozdob a dárků pro kamarády i rodinu

•    řemesla a tvoření nspirovaná Vánocemi

•    nečekané zážitky, například společné chvíle s vánoční atmosférou či pohyb v terénu na sněžnicích
•    témata jako fyzikální vlastnosti tekutin, proudění vzduchu a další

 

       Rychta
1. ročník SŠ

KAUZA OSTROV

Adaptační a stmelovací třídenní pobytový program. Těžištěm je simulační hra, ve které se z žáků stávají investigativní žurnalisté. Ti postupným pátráním odhalují, kdo stojí za machinacemi s pozemky v CHKO. Samostatné i skupinové aktivity pomáhají žákům poznat sebe, spolužáky i učitele.

 

Během týdne vás kromě luštění složitých zápletek čeká:
• výprava do Ostrova u Macochy
• práce s technikou a natáčení vlastních reportáží
• rozvoj kritického myšlení
• skupinové aktivity a tmelení kolektivu

 

Krátký videospot k programu.

  Soubory ke stažení: PDFPDF   Rychta

 

Rychta – terénní exkurze

Vlastivědné výpravy probíhají v přírodovědně nejhodnotnějších částech Moravského krasu a Drahanské vrchoviny, kde se věnujeme terénní biologii, určování druhů rostlin a živočichů, geologii, historii a vztahům člověka a krajiny. V případě potřeby a vhodných podmínek využíváme kola, sněžnice a další terénní pomůcky. Programovou náplň lze po domluvě tematicky zaměřit či upravit do podoby vhodné pro školní výlet. Žáci by si s sebou měli vzít pláštěnku, pevnou obuv a oděv do terénu, psací potřeby, jídlo a pití na celou exkurzi.

Cena: 110 Kč/žák (5 hod. programu), pokud není uvedeno jinak. Jízdné a případné vstupné není zahrnuto v ceně.


4.–6. ročník ZŠ

VÝPRAVA DO DOBY LEDOVÉ

Dobrodružná zimní terénní výprava do dávných časů a živý dějepis pro vaše žáky. Staneme se tlupou lovců z doby ledové. Vyzkoušíme si přežití v zimní přírodě a prozkoumáme, jak zimu přežívají živočichové a rostliny. Rozděláme si oheň jako pravěcí lovci a ulovíme něco k snědku.

Program vyučujeme od listopadu do března, probíhá celý venku. Za dobrých podmínek využíváme sněžnice.

Cena: 110 Kč + 15 Kč za „ulovenou“ svačinu.

Doporučená doba exkurze: 5 hod.

125 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

JOSEFOVSKÉ ÚDOLÍ

Projdeme jednou z nejcennějších částí Moravského krasu s fenoménem Býčí skály. Poznáme zdejší krasovou krajinu, seznámíme se s historií jejího osídlení i místní tavby železa.

Doporučená doba exkurze: 5 hod.

110 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

MORAVSKÝ KRAS OD SEVERU K JIHU

Během celodenní autobusové exkurze porovnáme především severní a střední krasu z hlediska geologie a geomorfologie, vegetace, historie osídlení a vlivu hospodaření a turismu na krajinu a životní prostředí. Můžeme navštívit Holštejn, Rudici, Josefovské údolí atd.
Doporučená doba exkurze: 7 hod.

130 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

PUTOVÁNÍ K PROPADÁNÍ

Vydejte se s námi do okolí Rudice. Uvidíme, jak krasovou krajinu přetváří voda a jak ji využívá člověk. Dozvíme se, jak geologie souvisí s vegetací i s celkovou podobou místa. Nemineme pískovnu Seč, geopark, skalní amfiteátr Kolíbky či Rudické propadání.

Doporučená doba exkurze: 5 hod.

110 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

TAJEMSTVÍ DUTÝCH SKAL

Exkurzi zahájíme na „střeše krasu“ v Šošůvce. Poté se vydáme do tajemných a fascinujících krasových krajin. Nahlédneme do jeskyně Lidomorna, prozkoumáme tok Bílé vody a vystoupíme na zříceninu hradu Holštejna.

Doporučená doba exkurze: 5 hod.

110 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

ÚDOLÍ KOSTÍ

V údolí Říčky, jedné z nejbohatších paleontologických lokalit střední Evropy, si ukážeme, jak vypadala krajina v době ledové. Vyzkoušíme si, jak žili dávní lovci. Zjistíme, zda v nás není kousek neandrtálce.

Doporučená doba exkurze: 5 hod.

110 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

ŽIVOT NA (VE) VÁPENCI

Exkurze do míst, kde se lidé naučili žít v krasovém území. Jak lidé ovlivňují tuto krajinu a jak ovlivňuje ona jejich život? Přijeďte s námi pátrat, jaká tajemství skrývá krajina nadzemní i podzemní v okolí Ostrova u Macochy. Nabízíme v pěší i cyklistické variantě.

Doporučená doba exkurze: 5 hod.

110 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
1.–4. ročník SŠ

Ztraceni v divočině

Učit o divočině ve školních lavicích?! Hledáte jiné možnosti? Přijeďte se svými žáky na unikátní terénní program. Žáci získají nové znalosti, vyzkouší si orientaci v terénu a především si odnesou spoustu dojmů a zážitků z volného putování krajinou.

Doporučená doba exkurze: 6 hod.

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta

 

Rychta – DOPOLEDNÍ VÝUKOVÉ PROGRAMY

Jednodenní výukové programy probíhají zejména v zimních měsících přímo v budově Rychty v Krásensku. Jsou založeny na principech kritického myšlení a zážitkové pedagogiky. Program je rozdělen na dva na sebe navazující bloky, celkově trvá 4 vyučovací hodiny. Maximální velikost skupiny je 40 žáků.

CENA: 100 Kč/žák

 

4.–9. ročník ZŠ, SŠ

DOTEKEM K POZNÁNÍ

Kolik zubů má had? Mění chameleon barvy? Jak rychle běhá šváb? Pojďme společně překonávat předsudky a vyvracet mýty o živočišné říši! Během programu se pomocí kontaktní výuky seznámíme s více či méně exotickými živočichy chovanými v našich teráriích.

100 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

Enviproblémy aneb Není nám to volný – NOVINKA

Zahrajeme si na politiky a pustíme se do řešení současných environmentálních problémů, které se nás jako občanů České republiky dotýkají. Vyzkoušíme si, jak je těžké obhájit své návrhy na řešení, jak lze čelit otázkám ostatních, vést diskuzi a nakonec zodpovědně rozhodnout, pro co či koho hlasovat.

 

100 Kč      Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

SIMULAČNÍ HRA FISHBANKS, LTD.

Pustíme se do nelítostného konkurenčního boje v rybářském průmyslu. Co se však stane, když zapomeneme na vyčerpatelnost přírodních zdrojů? Hra se podrobněji věnuje ekosystémové dynamice a mořím a využívá rybářského průmyslu k ilustraci hospodaření s obnovitelnými zdroji.

100 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta

 

Rychta – CELODENNÍ VENKOVNÍ PROGRAMY

Žáci absolvují projektově koncipovanou výuku či jinou formu venkovního učení. Na základě vlastních pozorování a zjišťování zpracují data, interpretují je a vytváří si vlastní postoje k tématu. Výuka směřuje k rozvíjení základních klíčových kompetencí. Optimální počet účastníků je 30.

Cena: 130 Kč/žák.

 

 

7.–9. ročník ZŠ, SŠ

Bádání za humny

Badatelský den, během kterého se žáci seznámí s metodami přírodovědného průzkumu, sami si navrhnou výzkumnou otázku, hypotézu a postup, jak ji ověřit. Je na louce více druhů rostlin, nebo živočichů? Jak daleko doskočí kobylka? Kolik vody zadrží mech? Jak pestré výzkumné otázky sestaví vaši žáci?

Doporučená doba programu: 5 hod.

Program vyučujeme od dubna do října.

130 Kč      Rychta
9. ročník ZŠ, SŠ

ŠUTRgame

Akční geologický program, který probíhá formou unikátní terénní simulační hry. Spojuje téma neobnovitelných zdrojů s geologickým vývojem území ČR. Žáci zakládají těžební společnosti, volí strategii těžby a snaží se vytvořit stabilní firmy.

Doporučená doba programu: 5 hod.

130 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

DŽUNGLE POD NOHAMA

Obyčejní a běžní i vzácní a mizející bezobratlí se dají spatřit všude kolem. Stačí se jen dobře dívat! Budeme poznávat bezobratlé, zejména hmyz, pomocí přímého kontaktu v jejich přirozeném prostředí. Naučíme se je hledat, chytat a pozorovat.

Doporučená doba programu: 5 hod.

Program vyučujeme od května do října. Nelze realizovat v nepříznivém počasí.

 

Cena programu dle místa realizace: 130 Kč v Krásensku, 160 Kč na okraji Brna či Blanska.

130 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

Ryba na prášcích

Má příroda radost z darů člověka? Co všechno pohnojí hnojiva? Uzdraví naše léky živočichy ve vodě? Bude příroda díky kosmetice čistší a krásnější? Program o chemikáliích, které užíváme v každodenním životě. Dozvíte se, jak vědci zkoumají zatížení přírody a jaký je osud chemikálií, které máme běžně doma.
Doporučená doba programu: 6 hod.

130 Kč Soubory ke stažení: PDF   Rychta
7.–9. ročník ZŠ, SŠ

PROJEKTOVÝ DEN S MOKŘADEM

Luxusní golfové hřiště, nebo nevýznamný rybníček v polích? To je prvotní problém, se kterým žáci během programu pracují. Stávají se odborníky, zpracují průzkum blízké mokřadní lokality a ve výsledcích doporučí zachování, či zrušení významného krajinného prvku.
Doporučená doba: 6 hod.

Program vyučujeme od dubna do října.

130 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–8. ročník ZŠ

Život v korunách stromů

Prozkoumáme stromy jako ekosystémy hostící různé druhy organismů, poznáme jejich význam a zjistíme, jak je propojen život v korunách s životem v půdě. To vše formou praktických výzkumných úkolů a s využitím pozorovací plošiny na stromě.

Doporučená doba programu: 5 hod.

Program vyučujeme od dubna do října. V nepříznivém počasí je program omezen.

130 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta

 

Jezírko

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání

pracoviště Jezírko

Adresa pro zasílání pošty:

Jezírko, č. p. 97

pošta Brno-Soběšice 644 00

 

www.lipka.cz/jezirko

T.: 545 228 567

E: jezirko(at)lipka.cz

Kontaktní osoba: Světla Froncová

 

JEZÍRKO – dopolední PROGRAMY

Programy pro MŠ až 2. třídu ZŠ probíhají vždy od 9 do 12 hod., ostatní od 9 do 12.30 hod. Po domluvě lze začátek programu posunout na 8.30 hod. Na Jezírku můžeme vyučovat dvě třídy současně.

Programy pro MŠ jsou připraveny pro děti od 5 let, pro mladší děti lze objednat samoobslužnou variantu programu Lesní naučná stezka.

Cena dopoledních programů je 100 Kč/os.

 

Terénní programy k Lesní naučné stezce Jezírka

Mateřským a základním školám nabízíme terénní výukové programy, které využívají stanoviště i herní prvky Lesní naučné stezky a jsou doplněny aktivitami na ně navazujícími. Probíhají celou dobu mimo budovu Jezírka. Na výběr je lektorovaná nebo samoobslužná varianta (bez pedagogů Jezírka). K samoobslužné variantě vám v předstihu zašleme metodiku a před programem zapůjčíme pomůcky.

CENA SAMOOBSLUŽNÉHO PROGRAMU: 50 Kč/žák

CENA LEKTOROVANÉHO PROGRAMU: 100 Kč/žák

 

Pronájem ohniště

Po domluvě si lze po dopoledním programu pronajmout ohniště na opékání za cenu 50 Kč/hod.

 

Prosíme učitele, aby nám tři pracovní dny před programem potvrdili účast a upřesnili počet účastníků. Na program si vezměte sportovní oblečení, pláštěnky a terénní obuv. Nezapomeňte přezůvky a svačinu (případně oběd), pití zajistíme.

 

Jezírko - půl dne
MŠ od 5 let

Lesní naučná stezka pro MŠ – TERÉNNÍ PROGRAM

Vydáme se po stopách lesních zvířat, seznámíme se s broukem kůrovcem a jeho rodinou, dozvíme se, proč mají někteří motýli na křídlech oči, zahrajeme si na dendrofona vyzkoušíme si, jakou sílu má voda.

Program se vyučuje od září do října a od dubna do června.

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

Večerníček na výletě

Pojďme společně s postavičkami z večerníčků prozkoumat, jak vypadají a kde bydlí jejich skuteční představitelé – prolezeme si tak třeba i modelem mraveniště.

 

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

ZMIZET Z OČÍ

Víte, jak se dovedou v přírodě zvířata chránit pomocí svého zbarvení? Víte, která žabka se skryje před čápem v trávě a která se nebojí ukázat nepříteli své oranžové bříško? Prozkoumejte barvy některých živočichů i pestrý svět rostlin.

Program vyučujeme od září do října a od dubna do června.

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

DŘEVĚNÝ SVĚT

Larva brouka tesaříka provede děti od kořene až po korunu stromu a seznámí je se životem stromů a jejich využitím. V rámci programu si děti na kachlových kamnech upečou bramborové placky.

Program vyučujeme v listopadu až březnu.

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

KDO BYDLÍ V LESE?

Jaká zvířata můžeme potkat v lese? Vydejme se za nimi na výlet společně se strakapoudem! Zaposloucháme se do jejich hlasů, poznáme jejich obydlí a budeme hledat stopy odhalující jejich přítomnost. Součástí programu je návštěva výukového prvku představujícího noční les.

 

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

MRAVENCOVO DESATERO

K čemu má mravenec tykadla? Kam vedou mravenčí silnice? Poznáme fascinující život mravenců, seznámíme se s jejich pomocníky i nepřáteli a také s prostředím, ve kterém žijí. Společně prolezeme i modelem mraveniště.

 

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

NÁVŠTĚVA VE VČELÍM ÚLE

Čeká nás dobrodružná výprava do světa včel! Vyzkoušíme si různá včelí řemesla, ochutnáme včelí produkty a u proskleného včelího úlu budeme pozorovat život včel.

Program vyučujeme v září a od dubna do června.

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

VODNÍK JEZERNÍČEK VYPRAVUJE

Vodník Jezerníček nám dovolí nahlédnoutpod hladinu jezírka a seznámí nás se svými kamarády. Budeme pozorovat drobné vodní živočichy, přiblížíme si jejich život, zjistíme, jak se vyvíjí a čím se živí. Ochutnáme různé druhy vod a odneseme si vlastní výrobek.

Program vyučujeme v září a od dubna do června.

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–3. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

Pásl ovčák ovce

Víte, že ovce pomáhají stěhovat rostliny? A proč je dobré mít ovečky v krajině? Pohladíme si a nakrmíme živé ovečky a z jejich srsti čili vlny budeme tvořit.

V adventní době máme na Jezírku zapůjčené dvě ovce z Lamacentra.

Program vyučujeme v listopadu a prosinci.

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–3. ročník ZŠ

LES VŠEMI SMYSLY

Věděli jste, že les můžeme ochutnat, očichat či osahat bosýma nohama? Společně zjistíme, že kopřiva nám jazyk vůbec spálit nemusí, připravíme si bylinkový čaj, pořádně se vyběháme při „živém“ pexesu a vytvoříme si lesní parfém. Za teplého počasí si namasírujeme chodidla na hmatové stezce.

Vytvoření programu bylo spolufinancováno ESF a státním rozpočtem ČR.

Program vyučujeme v září a od dubna do června.

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–5. ročník ZŠ

Lesní naučná stezka pro ZŠ – TERÉNNÍ PROGRAM

Rozezníme dřevěný nástroj dendrofon, vydáme se po stopách lesních zvířat a odhalíme příběhy v nich ukryté. Vyzkoušíme si, co obnáší práce geologa a jakou sílu má voda. Nahlédneme do života brouka kůrovce a vystopujeme zmizelé obyvatele lesa.

Program vyučujeme od září do října a od dubna do června.

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
2.–5. ročník ZŠ

V ZIMNÍM KOŽICHU

Ani v zimě není v přírodě nuda! Vytvoříme vlastní zimní příběh, naučíme se stopovat a odlívat stopy ze sádry. Společně prozkoumáme, co zajímavého se děje v lese po setmění a že není důvod se v něm bát.

Program vyučujeme od listopadu do března.

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
3.–4. ročník ZŠ

Sojčí lumpárny

Jak se ptačí svět přizpůsobuje drsným zimním podmínkám? Jak souvisí krásná jablka s hnízděním sýkorek? Formou her se dozvíme mnoho zajímavostí z ptačího světa, vyrobíme si dřevěné ptačí krmítko a naučíme se správným zásadám zimního přikrmování ptáků.

Program vyučujeme od září do března.

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
3.–5. ročník ZŠ

BARVY ZEMĚ

Kolik barev má země? Může to být červená i modrá? „Žížalí chodbou“ prolezeme do světa půdy, který prozkoumáme a ohmatáme. Naučíme se vyrábět barvy z půdy, nalovíme půdní breberky, podíváme se z blízka na žížalí štětinky a společně zjistíme, že půda není jen pro krtky.

Program vyučujeme v září a říjnu a od března do června.

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
3.–5. ročník ZŠ

CO SKRÝVÁ LES

Pestrá výprava za poznáváním lesa různými způsoby, včetně zapojení smyslů. Do detailu prozkoumáme konkrétní strom od kořenů až po korunu a vytvoříme si jeho portrét.

Program vyučujeme v září a říjnu a od března do června.

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
3.–5. ročník ZŠ

JAK ROSTE LES

Jedinečná šance prožít a poznat celý dlouhý život stromu od semínka až po mrtvý tlející strom. Žáci se přímo v lese seznámí s faktory působícími na stromy a les během jeho růstu.

Vytvoření programu bylo spolufinancováno ESF a státním rozpočtem ČR.

Program vyučujeme od září do října a od března do června.

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
3.–5. ročník ZŠ

Příroda na talíři – NOVINKA

Pojďte s námi ochutnat přírodu! Na čem si můžeme smlsnout na jaře, na čem na podzim a čemu je naopak nutné se vyhnout?Vyrobíme si přírodní štětec a namalujeme si s ním obrázek. Seznámíme se také s životním cyklem rostlin.

 

100 Kč      Jezírko
Jezírko - půl dne
3.–6. ročník ZŠ

SPOLEČENSTVO PRŮSVITNÝCH KŘÍDEL

Víte, jaký je rozdíl mezi včelou a vosou? A jaká je jejich role při opylování rostlin? Vypravte se s námi do světa včel a mravenců. Nebude chybět ani ochutnávka včelích produktů, pozorování života včel v proskleném úle a prolézání tunelem skrz model mraveniště.

Program vyučujeme v září a od dubna do června.

 

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
3.–6. ročník ZŠ

VODNÍ KRÁLOVSTVÍ LESA

Kde se bere voda? Kam teče, co v ní žije a jak ovlivňuje celou krajinu? Podíváme se na život v jezírku v naší zahradě: pokusíme se vylovit, pořádně prozkoumat a určit naše živočišné sousedy. V lese najdeme pramen a vystopujeme, kam dál teče. Dozvíme se, jaký význam má voda pro krajinu.

Program vyučujeme od září do října a od dubna do června.

 

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
4.–6. ročník ZŠ

NA KAMENI KÁMEN

Jak se získává hliník? Proč ho recyklovat? Co jsou to fosilní paliva a jak vznikala? Žáci se seznámí s některými horninami a vybrané druhy prozkoumají v terénu pomocí geologického kladívka. Dramatickou formou ztvární vznik života a vývoj planety Země.

 

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
4.–6. ročník ZŠ

POTRAVNÍ VZTAHY A FOTOSYNTÉZA

Průběh fotosyntézy a dýchání rostlin prožijeme v divadelní podobě. Při hře si ujasníme roli producentů, konzumentů i rozkladačů v potravním řetězci. (Od jara do podzimu budeme navíc pozorovat život v lesní hrabance.)

 

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
5.–7. ročník ZŠ

VRABČÁKOVY PTÁKOVINY

Čím jsou ptáci zajímaví a neobvyklí? A potřebují naši ochranu? Prozkoumáme, jak vypadají naši nejběžnější opeřenci, dozvíme se, jak žijí. Žáci si vlastnoručně vyrobí budku ze dřeva vhodnou pro sýkorky nebo rehky, aby si ji mohli umístit ve svém okolí a pozorovat hnízdící ptáky. Program je vhodný zvláště pro zimní období.

Program vyučujeme od září do března.

 

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
5.–8. ročník ZŠ

Po stopách šelmy

Vydejte se s námi do světa šelem! Je libo podrbat jezevce za uchem? Vyzkoušet, jak ostré mají šelmy špičáky? Podívat se, jací živočichové se pod rouškou tmy toulají našimi lesy? Zjistíme, co umí fotopast, a společně ji nainstalujeme. V roli detektivů vyřešíme případ ztracené slepice a vyzkoušíme si, jak se žije našim rysům.

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
7.–9. ročník ZŠ, SŠ

LES A KLIMA

Jakou má les hodnotu a jaké nám poskytuje služby? Postupně objevíme funkce lesa, dozvíme se o uhlíkovém cyklu a ekosystémových službách. Budeme uvažovat o ochraně přírody z hlediska ekonomického a environmentálního. Poznatky hned uplatníme a prohloubíme při simulační hře s názvem Zábavní centrum, nebo les?

 

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
7.–9. ročník ZŠ, SŠ

ORGANISMUS JMÉNEM VODA

Proč je dnes vody moc, nebo málo? Při hrách a aktivitách popřemýšlíme o koloběhu vody i příčinách a dopadech jeho narušení. Díky modelu říčních koryt se seznámíme s dopady regulace říčních toků na krajinu a s možnostmi využívání energie vody.

Program vyučujeme od září do října a od dubna do června.

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

Jak se práší kolem spraší

Horniny jsou všude kolem nás. Jakou podobu jim vtiskl zub času a kam je vítr ještě zavane? Zažijeme některé geologické procesy, v terénu si horniny osaháme a oťukáme geologickým kladívkem. Vytvoříme si vlastní sbírku hornin, kterou si odneseme do školy.

Program vyučujeme od září do října a od dubna do června.

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

SVĚT POD NOHAMA

Vydáme se na neobvyklou výpravu do světa půdy. Čeká nás orientace v mapě a zkoumání půdy přímo v půdních sondách v terénu. Vyzkoušíme náš hmat na půdních hmatkách a naživo se seznámíme s půdní faunou.

Program vyučujeme od září do října a od dubna do června.

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko

 

 

Jezírko – Pobytové programy

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Jezírko
Adresa pro zasílání pošty:
Lesní škola Jezírko čp. 97
pošta Brno-Soběšice 644 00
Tel.: 545 228 567
Kontaktní osoba: Ingrid Boučková
E-mail: jezirko(at)lipka.cz

 

Pobytové ekologické výukové programy Jezírka jsou určeny pro žáky 1. až 6. ročníku ZŠ, navazují na RVP a jsou vhodným doplněním výuky v rámci různých předmětů. Pobyty můžete celoročně využít jako školu v přírodě nebo na začátku roku ke stmelení kolektivu. Zvláště v jarních a podzimních měsících probíhá většina programu v terénu.

 

Programy jsou připraveny a vedeny kvalifikovanými lektory. Klademe důraz na odbornou správnost a aktuálnost předávaných informací, do programů zařazujeme nové výukové metody a přístupy. Našimi hlavními zásadami jsou především respektující přístup k dětem, zajištění bezpečné atmosféry a podpora dobrých vztahů ve skupině. Výukové programy lze využít při naplňování ŠVP.


Délka pobytu je 4 nebo 5 dní, program vedený pedagogy Lipky zahrnuje zpravidla 23–28 vyučovacích hodin. Program je optimální realizovat pro 15–32 žáků.


Žáci a učitelé jsou ubytováni v nové budově ve 2- až 6lůžkových pokojích s celkovou ubytovací kapacitou 34 lůžek.

 

Cena pobytu ve šk. roce 2017/2018 činí celkem 1800 Kč/žák nebo 2200 Kč/žák dle zvolené varianty. Cena zahrnuje program, ubytování, stravování 5krát denně a pitný režim.

 

Ceník pobytových programů Jezírka naleznete zde.

Pro více informací o pobytech pracoviště Jezírko klikněte sem.

 

1.–2. ročník ZŠ

Zakletý les

Kam zmizely z lesa prameny, potoky a studánky? A proč se z lesa odstěhovala zvířata? Formou pohádkového příběhu, her i vlastního zkoumání žáci objevují zákonitosti přírody a vracejí do vysušeného lesa vodu. Čeká je výlet spojený s dorozumíváním zvířat, zkoumání drobných živočichů v lesní hrabance, tvořivé a pohybové aktivity a pečení chlebánků v peci nebo na ohni.

Program vyučujeme od března do října.

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
1.–4. ročník ZŠ

KDO NESPÍ, NEZASPÍ

Jaká jsou tajemství zimního lesa? Která zvířata můžeme sledovat, i když je všude sníh a mráz? Žáci během programu objevují, jaké děje probíhají v přírodě v zimě, a učí se správným zásadám pobytu člověka v zimní přírodě. Čeká je výlet spojený se stopováním zvířat, práce se dřevem, příprava ohně a vaření na ohni. Součástí programu je také večerní dobrodružné putování lesem a objevování tajů noční přírody.

Program vyučujeme od listopadu do března.

 

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
1.–4. ročník ZŠ

OD MARTINA DO TŘÍ KRÁLŮ

Pojďme se společně připravit na Vánoce! Pobyt je připraven pro zimní období, kdy větší část programu probíhá v teple Jezírka. Během pobytu si žáci vyzkoušejí práci se dřevem a ovčí vlnou, uvaří tradiční pokrm a upečou vánočku. Program je motivován setkáním s mudrcem z dávné doby a jeho příběhem, který prožil. Společně s ním pak žáci putují za kometou. V programu jsou zařazeny pohybové hry v přírodě, večerní stezka lesem a činnosti podporující spolupráci. Program seznamuje žáky s původem některých potravin a oblečení. Žáci si vytváří kladný vztah k domácím zvířatům, během týdne mají možnost se starat o dvě ovce, které Jezírku pro předvánoční čas zapůjčuje Lamacentrum Hády.

Program vyučujeme v listopadu a prosinci.

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
3.–6. ročník ZŠ

CO SE DĚJE V LESE

Žáci nahlédnou do nejrůznějších dějů probíhajících v lese, a to přímo v lesním terénu v okolí Jezírka. Žáci si vyzkoušejí roli vědců při botanickém i zoologickém průzkumu, prozkoumají, jakou úlohu zastávají v lesním ekosystému jeho jednotlivé složky, jaké jsou vztahy a vazby mezi nimi a co se stane, když dojde k jejich narušení. Zjistí, jaké důležité funkce zastávají na planetě Zemi lesy. V programu nechybí pohybové hry v lese a drobné aktivity podporující spolupráci v kolektivu.

Program vyučujeme od září do října a od března do června.

 

 

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
3.–6. ročník ZŠ

VODA – PRAMEN ŽIVOTA

Kdo je to blešivec, splešťule či pošvatka? Žáci získají přehled o měnícím se vodním prostředí a prozkoumají působení člověka na vodu v krajině. Vydají se po stopách potůčku, sami si vyloví a určí živočichy vázané na stojaté i tekoucí vody. Stanou se autory vlastního příběhu vodního živočicha. Na modelu vodního toku určují záplavová území, rozlišují mezi přirozeným a regulovaným vodním tokem, zabývají se základními otázkami povodňové prevence. Zamýšlejí se také nad možnostmi výroby energie pomocí vody, prakticky si některé možnosti vyzkoušejí.

Program vyučujeme v září a od dubna do června.

 

 

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
4.–6. ročník ZŠ

TAJEMSTVÍ STARÉ HÁJENKY

Víte, jak se žilo v hájence? Co všechno měl a má hajný na starosti? A co obnáší život lesníka na samotě v hájence? Programem vás provede hajný, se kterým žáci objeví různá tajemství lesa. Během programu si žáci vyřežou dřevěnou lžíci, budou sledovat kácení suchého stromu v lese a dřevo následně zpracují na topení v peci, ve které si upečou slané a sladké koláče. Nastraží fotopast, pomocí které budou sledovat život v lese, a seznámí se s lesnickými značkami, jež mohou vidět na stromech v lese. Do programu jsou zařazeny pohybové hry v přírodě, praktické ukázky z lesnické činnosti a aktivity podporující spolupráci. V průběhu celého pobytu žáci hrají deskovou hru, ve které se starají o svůj díl lesa. Program klade důraz na význam biologické rozmanitosti lesních ekosystémů a prostřednictvím didaktických her seznamuje žáky s koloběhem živin.

Program vyučujeme od listopadu do března.

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko

 

Kamenná

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání

pracoviště Kamenná

Kamenná 20, 639 00 Brno

 

www.lipka.cz/kamenna

T: 543 420 825, 602 684 393

E: ludmila.chmelikova(at)lipka.cz

Kontaktní osoba: Ludmila Chmelíková

 

kamenná – dopolední PROGRAMY

Dopolední programy probíhají od 9 do 12 hodin. Cena programu pro jednoho účastníka je 80 Kč. Prosíme přihlášené, aby se nám tři dny před programem ozvali a upřesnili počet účastníků, kteří se k nám chystají.

 

6.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

ZAOSTŘENO NA VELKOCHOVY – NOVINKA

Slepice se tí sní na prostoru jen o málo větším než papír A4, krávy nadojí čtyřikrát víc mléka, než je pro ně přirozené. Prasata se místo podestýlky musí spokojit s betonem. Odhalíme podmínky hospodářských zvířat v intenzivních velkochovech, podpoříme kriti cké myšlení žáků, schopnost formulovat postoje a diskutovat.

90 Kč      Kamenná
3.–4. ročník ZŠ

Kdo nám bydlí v zahradě

Je naše zahrada jenom naše? Kdo všechno tam bydlí s námi? Jak můžeme přilákat další užitečné tvory? Mají v zahradě opravdu všechno, co potřebují? Pojďme si zahrát na realitní kancelář a společně vytvořit nabídku komfortního, bezpečného bydlení a stravování pro nejrůznější pomocníky z živočišné říše.

90 Kč      Kamenná
3.–4. ročník ZŠ

Není včela jako včela

Víte, že opylovat květy umí nejen včela medonosná? Na zahradě najdeme také mnoho jiných opylovačů: samotářské včely, čmeláky, pestřenky, motýly a další zajímavé tvory. Seznámíme se s jejich vývojem, navštívíme včelí bufet, podíváme se na svět jejich očima a naučíme se vyrábět úkryty a domečky.

90 Kč      Kamenná
6.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

KDO JE ZA VODOU?

Jednou řezanou růží z květinářství bereme stovky litrů vody z Keni. Jeden kilogram hovězího masa skrývá až tisíce litrů. Je voda jen nedostatkové zboží, nebo lidské právo? Kdo jí má dostatek a kdo musí vystačit s málem? Co znamená pojem virtuální voda? Autorem programu je NaZemi.

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
8.–9. ročník ZŠ

KDYŽ SE ŘEKNE SEX

Sex a sexualita jsou běžnou součástí našich životů. Ale viděli jste někdy menstruační houbu? Mohli jste si sáhnout na cervikální klobouček? Program poskytuje vhled do problematiky menstruace a antikoncepce a doplňuje ho o environmentální rozměr.

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
8.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

ŠATY DĚLAJÍ ČLOVĚKA – NOVINKA

V jakých podmínkách pracují lidé, kteří se podílí na výrobě většiny našeho oblečení? Vypátráme to na cestě od semínka k hotovým džínům. Na vlastní kůži zkusíme, jak sepracuje šičkám v továrnách v Bangladéši. Povedeme diskusi o zaběhlých normách spotřeby, o současném textilním průmyslu, o našich postojích i možnostech oblékat se zodpovědněji. Autorem programu je NaZemi.

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
1.–4. ročník SŠ

100 LIDÍ, 100 CHUTÍ

Opravdu si jídlo vybíráme jenom podle chuti nebo existují i jiné motivace k výběru? Co vede lidi k veganství, vitariánství nebo freeganství? Představíme vám specifické stravovací návyky současné populace a nabídneme příklady environmentálně příznivého stravování.

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
1.–4. ročník SŠ

MÁME NA ZEMI? ANEB KOLONIZÁTOŘI VZDÁLENÝCH SVĚTŮ

Nedostatek jídla, časté povodně, znečištěný vzduch a desítky kilometrů neobydlené krajiny. Dokážete tyto drsné podmínky využít ve váš prospěch a osídlit takovou krajinu? Vyzkoušejte si, co všechno pro nás zajišťují ekosystémy a jak obtížné může být jejich služby nahradit.

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
1.–4. ročník SŠ

MOBIL – CO NEVYČTEME Z DISPLEJE

Kolik milionů nepoužívaných mobilů leží v našich šuplících? Tušíte, co všechno je skryté za jejich výrobou? Jak souvisí například s konfliktem v Demokratické republice Kongo? Program odkrývá environmentální, sociální i ekonomické problémy spojené s výrobou, spotřebou a likvidací elektroniky, kterou denně používáme.

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
3.–4. ročník SŠ

NENECHTE SE ZASTAV(I)ĚT!

Co dělat, když se občanům ve veřejném prostoru něco nelíbí? Jak prosadit návrhy na zlepšení? Program spjatý s problematikou staveb hypermarketů umožní žákům vyzkoušet občanská práva „nanečisto“. Formou hry si osvojí, jak zpopularizovat danou kauzu nebo co obnáší správní řízení.

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
1.–4. ročník SŠ

Pod lavinou informací

Jak se zorientovat v dnešním informacemi přehlceném světě médií? Jak posoudit, jestli je daná informace kvalitní, nebo se s námi snaží manipulovat? Jak se jako internetový surfař neutopit v moři informací, článků a reklam? Program představuje základní principy fungování médií a sociálních sítí a nabízí některé návody, jak s nimi pracovat, aby se nám staly dobrými informačními pomocníky.

90 Kč      Kamenná

 

 

KAMENNÁ – Výukové programy v Otevřené zahradě

4.–6. ročník ZŠ

ODPADKOVÝ KOŠ VYPRAVUJE

Jaké příběhy ukrývá odpadkový koš? A co všechno se musí stát, aby vznikla třeba plastová lžička? Bude nás zajímat nejen třídění a recyklace odpadů z domácností , ale také způsob získávání a zpracování surovin pro výrobky z různých materiálů. Ukážeme si, jak můžeme omezit množství odpadu, který sami produkujeme, a jak lze některé odpadky ještě využít.

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
4.–6. ročník ZŠ

VODNÍ SVĚT

Pojďte s námi prozkoumat vodní prostředí se spoustou živočichů, kteří se v něm nacházejí! Společně budeme pracovat s modelem vodního toku, podíváme se na řeky a jejich význam v krajině, ponoříme se do světa stojaté vody a vyzkoušíme si odlov vodních živočichů.

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
7.–9. ročník ZŠ

ENERGIE ZE SLUNCE

Slunce, voda, vítr. Můžeme z těchto zdrojů získat dostatek energie pro naše domácnosti? Díky interaktivním prvkům v zahradě si vyzkoušíme, na jakém principu fungují větrné, vodní a fotovoltaické elektrárny, pojmenujeme jejich výhody a nevýhody a možnosti využití na území České republiky.

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná

© LIPKA 2018