KONEV – Konference k environmentální výchově

učíme se venku

 

Datum: 15. října 2018, 8.30–15.30 hod.

Místo konání: Kancelář veřejného ochránce práv, Údolní 39, Brno


Proč učit z učebnic o světě, který je venku – skutečný, nepřikrášlený, lákající k objevování? Učení venku je přirozené, zdravé, zábavné a výzkumy ukazují, že je také velmi účinné!  Pojďte s námi hledat způsoby, jak to udělat, aby se každé dítě v ČR rozvíjelo díky tomu, že se učí v podnětném prostředí venku.

 

Akce se koná pod záštitou hejtmana Jihomoravského kraje JUDr. Bohumila Šimka.

 

POZVÁNKA NA KONFERENCI

Přihlásit se můžete pomocí elektronické přihlášky.


Cena

  • 700 Kč pro pedagogy
  • 600 Kč pro pedagogy ze škol zapojených do sítě MRKEV
  • 850 Kč pro nepedagogy (cena navýšena o DPH)

Konferenci je možné zařadit do šablon (viz příloha č. 3 výzvy č. 02_18_063 Šablony II, aktivita g) polytechnická výchova).

 

Kontaktní osoba

Pavla Ehlová, tel. 732 874 616, pavla.ehlova(at)lipka.cz

 

Program

Dopolední část programu je tvořena dvěma přednáškovými bloky. Odpoledne se můžete zúčastnit vybrané dílny – a bude-li nám přát počasí, bude se konat venku.

 

Přednášky

České děti venku

Petra Hrubošová (Nadace Proměny)

Výsledky reprezentativního výzkumu, kde a jak tráví děti svůj čas, a co si o tom myslí oni i jejich rodiče.

 

Odhalená tajemství školy za školou: přínosy a překážky výuky venku

Petr Daniš (Tereza, vzdělávací centrum)

„Rád bych vám ukázal, jak a proč učení venku zlepšuje vzdělávací výsledky, zvyšuje motivaci k učení a posiluje charakter dětí. To nejsou nějaké moje názory, to jsou výstupy z desítek výzkumů z celého světa. Jaká je realita s učením venku v naší zemi, co nám brání více učit venku a jak se (z toho) dostat ven?“

 

Učíme se venku – s Lipkou, s Chaloupkami, s Terezou, přidáte se?

Jiří Vorlíček, Martin Kříž, Petr Daniš (vedoucí ekologických středisek)

„Být venku a učit venku, k tomu Lipka tíhne od počátku. Spojili jsme síly s dalšími předními ekologickými organizacemi a vytvořili iniciativu, která pomáhá sdílet zkušenosti a inspirovat – učitele, asistenty, vychovatele, rodiče. Jsme přesvědčeni, že okolí školy má pro výuku větší potenciál, než školní třída.“


Ve škole, a přitom venku – zkušenosti z rakouských škol

Roswitha Wolf (Hochschule für Agrar- und Umveltpädagogik, Vídeň)

Rozsáhlý výzkum na rakouských školách ukázal, že venkovní prostředí má velký vliv na školní výkony žáků, jejich fyzické i duševní zdraví i rozvoj klíčových kompetencí. Jak se k takové výuce staví rakouští učitelé a samotní žáci?

 

Výchova jako dobrodružství

František Tichý (gymnázium Přírodní škola)

„Jsme civilizací planých slov. A máme často pocit, že neustálým vysvětlováním, komentováním i přesvědčováním můžeme dobře vychovat svěřené duše. Já ale myslím, že nejpodstatnější složka formování mladého člověka nastává v průběhu činností. Proto jsem založil Přírodní školu.“

 

Blok praktických ukázek

  • Jak to bylo se Štorchem (Přírodní škola)
  • Robinsoniáda (ZŠ Rousínov)
  • Jedlá zahrada (Lipka)

 

Dílny

  • VENKOVNÍ VÝUKA – METODIKA PRO UČENÍ PŘÍRODOU, Jiří Nešpor (Lipka)

Chcete učit o přírodě v přírodě? Nabízíme vám unikátní metodiku testovanou na školách zaměřenou na prožívání, bádání a objevování vztahů v ekosystémech. Vše si vyzkoušíte na vlastní kůži. Vhodné pro vyučující 3.–7. tř. ZŠ.

  • ZAHRADA PRO VÝUKU PŘEDMĚTŮ, Martin Kříž (SEV Chaloupky)

Jak využít venkovní prostředí, ideálně rovnou školní zahradu, pro výuku na 2. st. ZŠ? V přírodopisu/biologii je to hračka, ale co takhle matematika, český či cizí jazyk, zeměpis, fyzika či různé výchovy? Dílna je plná praktických, odzkoušených aktivit.

  • LES VE ŠKOLE, ŠKOLA V LESE – METODIKY PRO ZŠ, Andrea Tláskalová (Tereza)

Poznejte zábavné metodické materiály Les ve škole. V terénu se seznámíte například se Stromovousem nebo Vodomory, zažijete si na vlastní kůži několik ověřených aktivit. Lektorka je sama učitelkou prvního stupně.

  • EXPEDICE – JAK PRACOVAT S TERÉNNÍ VÝUKOU NA GYMNÁZIU, František Tichý (Přírodní škola)

Vyzkoušejte si, jak můžete kout za vaší školou využít ke společnému objevování a výzkumu s dětmi, rozvoji jejich schopnosti spolupracovat, tvořit, vyjadřovat se. Malá ochutnávka toho, jak vypadá expedice Přírodní školy. Vhodné pro SŠ a nižší gymnázia.

  • NA CESTĚ: K SOBĚ I DRUHÝM, K PŘÍRODĚ, OD TRADIC K PRAKTICKÉMU ŽIVOTU, Lenka Burešová (ZŠ Čeperka)

Jak, proč a k čemu využít bezprostředního okolí školy ve výuce a zároveň naplnit požadované výstupy? Na dílně se s vámi podělíme o zkušenosti jedné malotřídní školy se vznikem, organizací, zaváděním a propojováním lekcí venku a v místě.

 

Dílny budou probíhat venku, zvolte proto pohodlné oblečení do terénu.

 

Jaká byla loňská konference?

Nahlédněte ZDE...

 


FOTOGALERIE

© LIPKA 2018