DŽUNGLE POD NOHAMA
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIObyčejní a všudypřítomní i vzácní a mizející bezobratlí se dají spatřit všude kolem. Stačí se jen dobře dívat! Budeme poznávat bezobratlé pomocí přímého kontaktu v jejich přirozeném prostředí. Naučíme se je hledat, chytat a poznávat.
Rozšířená anotace
Žáci pracují týmovou formou v terénu na zadané výzkumné otázce. Studují živočichy a jejich vazby na prostředí. Na ulovených živočiších si společně vysvětlíme pojem biodiverzita, biotop, druhové bohatství. Žáci budou pracovat s rozmanitým entomologickým vybavením, lupami, klíči, atlasy a foto-mikroskopem. Vžijí se do kůže krajinářů a budou pracovat se systémem ÚSES a územním plánem. Žáci navrhnou změny v krajině, které budou odrážet potřeby ochrany přírody i činnost člověka.
Základní údaje o programu
Čas programu5 hod. včetně přestávek, program lze časově upravit dle vašich možností
Cílová skupina6.–9. ročník ZŠ, SŠ
Optimální počet účastníků15–30
Místo začátku a konce programu – popis místaProgram začíná a končí v budově pracoviště Rychta v Krásensku, program samotný se odehrává na Holém vrchu 500 m za vesnicí. Na pracovišti Rychta lze domluvit oběd.
Je možná realizace programu na vybraných lokalitách na okraji Blanska či Brna.
Požadavky na účastníkyVybavení: terénní oblečení a obuv, psací potřeby, pití a svačina.
Při nepříznivém počasí je nutné program přeložit!
Cíle programu
Environmentální rozměr programuProgram využívá přímého kontaktu s mikrosvětem bezobratlých živočichů na vlastní kůži a cílí na podnícení či rozvinutí zájmu o běžnou přírodu v ČR a vnímavost vůči rozmanitosti života. Žák překonává předsudky a strach z bezobratlých živočichů.
VýstupyŽák/dítě:
- žák vysvětlí vlastními slovy pojem biodiverzita a druhové bohatství
- žák vyjmenuje alespoň 3 biotopy
- žák porovná a najde rozdíly mezi 2 biotopy z hlediska jejich vlastností (oslunění, členitost, management …)
- žák identifikuje v konkrétní krajině místa s nejvyšší biodiverzitou
- žák odlišuje alespoň 3 skupiny bezobratlých (hmyz, pavoukovci, stonožkovci …)
- žák definuje vlastními slovy pojem biotop
- žák posoudí konkrétní lokalitu tak, že uvede charakteristiky, které podporují druhové bohatství, a charakteristiky, které vedou k jeho snižování
- žák navrhne 1 změnu v krajině, která přispěje k podpoře druhového bohatství bezobratlých
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova
- tematické okruhy:
ZŠ: Ekosystémy
SŠ: Problematika vztahů organismů a prostředí
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastZŠ Člověk a příroda,
SŠ Člověk a příroda; vzdělávací obory:
ZŠ Přírodopis,
SŠ Biologie
Rozvíjené klíčové kompetence
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI