Ekologické výukové programy pro školy

Milí přátelé-učitelé,

po roce opět přicházíme s novou nabídkou ekologických výukových programů. Pro vaše základní a střední školy je připravuje Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání na svých pracovištích v Brně na Lipové, Rozmarýnku, Kamenné, na Rychtě v Krásensku na Drahanské vrchovině a na Jezírku nad Soběšicemi.

 

V záhlaví nabídek jednotlivých pracovišť naleznete adresu, kontaktní osobu a telefonní číslo, na kterém můžete od konce srpna programy objednávat. Kliknete-li na ikonu za krátkou anotací, otevřou se vám informace o zařazení výukových programů do vzdělávacích oblastí RVP.

 

Nově si můžete nabídku jednodenních i pobytových ekologických výukových programů stáhnout také v elektronické podobě:

Brožura jednodenních výukových programů 2015/2016

Brožura pobytových výukových programů 2015/2016

 

Všechny programy objednávejte na jednotlivých pracovištích telefonicky, programy pro ZŠ od 28. srpna 2015 od 8 hodin, programy pro MŠ od 27. srpna 2015 od 8 hodin.

 

 

Obecně platí:

 

  • Programy probíhají v areálech Lipové, Rozmarýnku, Kamenné, Rychty a Jezírka i v terénu v okolí pracovišť,
  • po objednání uzavřeme se školou smlouvu na realizaci ekologických výukových programů,
  • pokud není v anotaci uvedeno jiné vybavení, stačí, když si žáci a studenti s sebou přinesou přezůvky, svačinu a přijdou v oděvu, který jim umožňuje volný pohyb a sezení na zemi, resp. ve sportovním oděvu a obuvi na programy v terénu,
  • vybírat a objednávat je třeba bystře, neboť programy bývají velice brzy obsazeny.

 

Alena Uhříčková za pracovníky celé Lipky

Lipová

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Lipová
Lipová 20, 602 00 Brno-Pisárky
Tel.: 543 211 264 (příp. 720 995 927)
Kontaktní osoba: Blanka Jírů 
E-mail: blanka.jiru(at)lipka.cz

 

Dopolední programy
Výuka pro ZŠ probíhá s přestávkou od 9 do 12.30 hodin, po domluvě je možno začít podle dojezdových možností třídy.

Programy pro předškoláky trvají s přestávkou 2,5 hodiny se začátkem od 9 hodin.

Cena programu pro jednoho účastníka je 80 Kč.


V našich podmínkách můžeme vyučovat dvě třídy současně, což je výhodné nejen pro mimobrněnské školy.

Prosíme přihlášené, aby se nám tři dny před programem ozvali a upřesnili čas příchodu a počet účastníků, kteří se k nám chystají.

 

Odpolední programy
Nejen školám, ale i školním družinám, kroužkům a oddílům nabízíme pobyt na pracovišti Lipová od 12.30 do 15.30 hodin. Lze si vybrat některý z našich programů za běžnou cenu 80 Kč za účastníka.

 

MŠ od 5 let

Jabloňka a Ořešánek

Jabloňka a Ořešánek přivítají děti v přírodní zahradě Lipky a společně s nimi využijí její plody. Budou moštovat jablíčka a barvit ořechovým listím hedvábí pro další Ořešánky. V programu bude prostor i pro hry se semeny plodů. Doprovázející pedagog získá v písemné podobě další inspiraci pro práci s dětmi.

Program vyučujeme v září a říjnu.

 

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
MŠ od 5 let

Potkali se v kompostu - novinka

V kompostu žije spousta živočichů. Ale který z nich je zajímavější? Žížala a zlatohlávek představí svá  kouzla. S žížalou děti prolezou chodbičkou, formou her se seznámí s půdou a dalšími přírodními materiály. S larvou zlatohlávka se zakuklí a promění v brouka.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
MŠ od 5 let

Skřítek a (ne)obyčejné věci

Na děti čeká pohádka o zakletém skřítkovi, kterého se pokusí vysvobodit pomocí čtyř klíčků: slaměného, dřevěného, kamenného a hliněného. S těmito čtyřmi materiály se děti více seznámí hrami a tvořením. Společně si vytvoří krajinku s rostlinami, kterou si odnesou do školy.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1.–2. ročník ZŠ

HOSPODÁŘSTVÍ U ŠNOFOUSE

Pohádka o panu Šnofousovi nás zavede k tématu domácích zvířat. Děti se seznámí s původem některých potravin, vyzkoušejí si kreslení husím brkem a stlučou si máslo ze smetany.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1.–2. ročník ZŠ

Jaro v přírodní zahradě

O půdě a úkrytech živočichů

Pohádka o namyšleném lístku zavede děti do přírodní zahrady. Jaký význam v ní má kompost? Je žížala užitečná? Kde na zahradě může žít ježek, žába a ještěrka? Na tyto a jiné otázky si děti odpoví pomocí pozorování a her v naší přírodní zahradě a také si zasadí jarní rostlinku do květináče.

Program vyučujeme v dubnu a květnu.

Programy Jaro, Léto, Podzim a Zima v přírodní zahradě hojně využívají smyslové a praktické aktivity. Jsou tedy vhodné a osvědčené i pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami.

Tvorba těchto programů byla podpořena ESF a státním rozpočtem ČR.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1.–3. ročník ZŠ

Léto v přírodní zahradě

O bylinách a vodě

Letní zahradu plnou barev a vůní budeme poznávat nejen zrakem, ale i ostatními smysly. Jak voní bylinky? Jaké jsou lístky divizny na omak? Jak chutná netřesk? Jak zní voda? Děti se seznámí s některými bylinkami, jejich zpracováním a dalším využitím. Společně si uvaří na ohni bylinkový čaj a pohrají si u soustavy vodních korýtek. Poznají, že voda v zahradě nemusí sloužit jen rostlinám, ale je také útočištěm pro mnohé živočichy.

Program vyučujeme v květnu a červnu.

Programy Jaro, Léto, Podzim a Zima v přírodní zahradě hojně využívají smyslové a praktické aktivity. Jsou tedy vhodné a osvědčené i pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami.

Tvorba těchto programů byla podpořena ESF a státním rozpočtem ČR.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1.–3. ročník ZŠ

Příběhy ze starého stromu

Pohádkový příběh nás zavede za obyvateli starého stromu. Zahrajeme si na mravence, prohlédneme si skutečnou dutinu strakapouda a barvami ztvárníme lišejník. Také se vydáme po laně do větví za zajímavou houbou.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1.–3. ročník ZŠ

ZVÍŘATA V ZIMĚ

Co dělají zvířata naší přírody, když přijde zima? Děti poznají jejich různá přizpůsobení, zdroje potravy, stopy a jiná pobytová znamení. Zahrají si na havrany, krtky, netopýry i slunéčka a vyrobí si odlitek liščí stopy.

Program vyučujeme od prosince do února.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
2.–3. ročník ZŠ

JARNÍ PROBOUZENÍ

Pohádka o třešňovém skřítkovi a probouzejících se květinách zavede děti do jarní přírody. Poznáme, k čemu je rostlině cibulka, jak vypadá květ, co je opylení a jak důležité jsou včely. Děti si odnesou vlastnoručně vyrobený atlas jarních rostlin a včelku z olšové šišky.

Program vyučujeme pouze v březnu a dubnu.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
2.–3. ročník ZŠ

podzim v přírodní zahradě

O potravě

Pomocí pohádky a praktických činností dětem přiblížíme přírodní zahradu jako zdroj potravy pro člověka a volně žijící živočichy. Žáci si vlastnoručně vyrobí jablečný mošt a upečou jablko na ohni. Zahrají si na ruměnici, sýkorku a veverku a využijí přitom výukové prvky v zahradě.

Program vyučujeme v září a říjnu.

Programy Jaro, Léto, Podzim a Zima v přírodní zahradě hojně využívají smyslové a praktické aktivity. Jsou tedy vhodné a osvědčené i pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami.

Tvorba těchto programů byla podpořena ESF a státním rozpočtem ČR.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
2.–3. ročník ZŠ

zima v přírodní zahradě

O zvucích a stopách

Výukový program ukazuje žákům opomíjené krásy zahrady v zimním období a zve je k pozorování zimní přírody. Žáci si vyzkoušejí zahradní zvukové prvky a vyrobí si společně dendrofon. Zahrají si na stopaře zvířat. Zhotoví také krmítko pro ptáky.

Program vyučujeme od prosince do února.

Programy Jaro, Léto, Podzim a Zima v přírodní zahradě hojně využívají smyslové a praktické aktivity. Jsou tedy vhodné a osvědčené i pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami.

Tvorba těchto programů byla podpořena ESF a státním rozpočtem ČR.

 

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
2.–4. ročník ZŠ

JAK ROSTE CHLÉB

Poznejte cestu chleba z pole až na náš stůl. V pohádce se zamyslíme nad hodnotou půdy a nad jejím významem pro obživu člověka. Vyzkoušíme si mlácení obilí na zahradě, mletí mouky, přípravu těsta a pečení chlebánků. Děti se naučí rozeznávat druhy obilí a dozvědí se, na co se využívají.

Inovace programu byla podpořena ESF a státním rozpočtem ČR.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
2.–4. ročník ZŠ

NECH BROUKA ŽÍT

Děti se vypraví do světa hmyzu a pavouků. Prostřednictvím rozmanitých aktivit přiřadí zvířatům jména a popíší jejich význam v přírodě. Budou se kuklit jako housenka, hrabat jako hrobaříci, pokusem odhalí tajemství života vodoucha pod hladinou a prozkoumají pavučinu křižáka.

Program vyučujeme na podzim a na jaře.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
3.–4. ročník ZŠ

Zabalené Vánoce

Netradiční vánoční program, kdy se na Vánoce podíváme tak trochu jinak. Zahrajeme si na „dárečky“ a budeme hledat alternativy ke klasickému balení. Upečeme si sluníčko, umotáme svíčku, vyřežeme vánoční ozdoby ze dřeva a vyzkoušíme vánoční zvyky, např. pouštění lodiček.

Program vyučujeme od 7. do 22. prosince.

95 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
3.–5. ročník ZŠ

Za vůní bylin a koření

Inovovaný program Návštěva u babky bylinářky. Poznáme blíže některé bylinky a koření z naší zahrady, dozvíme se, jak se využívají k léčení a v kuchyni. Ochutnáme bylinné čaje a žáci si z nich namíchají vlastní směs. Zjistíme, které koření můžeme pěstovat na zahradě, a společně si připravíme ochucený olej a ocet.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
3.–6. ročník ZŠ

PŮDA NENÍ NUDA

Bádáním zjistíme, z čeho vzniká půda. Žáci sami provedou pokusy s půdou a na modelu kopce odhalí, jak půdu ohrožuje eroze. Budeme hledat a určovat půdní živočichy v zahradě a poznáme jejich roli při vzniku půdy.

Program vyučujeme na podzim a na jaře.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
4.–5. ročník ZŠ

BĚŽELA OVEČKA

Prostřednictvím her program žáky seznámí s významem ovcí pro člověka a pro krajinu. Žáci si vyzkouší techniky zpracování ovčí vlny, jako je česání, předení, filcování a vytvoří si tak vlastní výrobek.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
4.–7. ročník ZŠ

cesta do ekvádoru

Co se skrývá za pěstováním banánů a původem čokolády? Pomocí hry na pěstitele kakaových bobů se seznámíme s tématem fair trade (spravedlivý obchod) a jeho vlivem na život místních lidí. Zamyslíme se nad dlouhou cestou banánů na náš stůl a nad tím, jak ovlivňuje životní prostředí. Jako alternativu k cizokrajnému ovoci ochutnáme vlastnoručně vyrobenou dobrotu z místního ovoce a fair trade čokolády.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
4.–7. ročník ZŠ

ŽIVOT V RYBNÍCE aneb pohroma na blaťáku

Žáci odhalují záhadu rybníka Blaťáku. Pomocí pokusů poznáme jedinečné vlastnosti vody (povrchové napětí, teplotní anomálie vody), při hrách pochopíme fungování celého vodního ekosystému a vliv člověka na něj. Zalovíme si v zahradním jezírku a určíme řadu vodních živočichů.

Program vyučujeme na podzim a na jaře.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
5.–7. ročník ZŠ

Skryto za palmami - novinka

Jak souvisí chipsy a sladkosti s ohrožením orangutanů a tygrů? V čem všem najdeme palmový olej a proč se kvůli němu kácí pralesy? Pomocí simulačních her a metod kritického myšlení žáci tyto souvislosti pochopí a diskutují. Upečou si domácí sušenky z tuzemských surovin.

Program vyučujeme od prosince 2015.

 

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
6.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

JAKO PRASE V ŽITĚ

Program o hospodářských zvířatech, jejich domestikaci a způsobech chovu. Formou simulačních her, filmů a diskuzí porovnáme intenzivní chovy a ekofarmy a objasníme si značku BIO. Ukážeme si, jak v obchodě poznat původ vajíček. Program vede žáky k zamyšlení a formování postojů.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
6.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

O PŮVODU OBLEČENÍ 1 - NA VLNĚ S VLNOU

Dva na sebe navazující programy nahlížejí na původ našeho oblečení z hlediska environmentálních a sociálních souvislostí. Programy doporučujeme objednávat v časovém rozestupu asi jeden měsíc, během něhož žáci zpracují krátkou anketu. Programy byly vytvořeny za podpory ESF a státního rozpočtu ČR.

Úvodní program představuje vlnu jako přírodní a obnovitelný materiál s úžasnými vlastnostmi. Seznámíme se s chovem ovcí, zkusíme si založit modelovou ovčí farmu a povíme si o vlivu pastvy na krajinu. Naučíme se vlnu česat, spřádat a filcovat, zhotovíme si filcový výrobek a upředeme náramek.

80 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
6.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

O PŮVODU OBLEČENÍ 2 - PŘILNU KE LNU

Dva na sebe navazující programy nahlížejí na původ našeho oblečení z hlediska environmentálních a sociálních souvislostí. Programy doporučujeme objednávat v časovém rozestupu asi jeden měsíc, během něhož žáci zpracují krátkou anketu. Programy byly vytvořeny za podpory ESF a státního rozpočtu ČR.

Seznámíme se s dalšími druhy textilních materiálů a porovnáme jejich dopad na životní prostředí při jejich získávání. Ve filmové ukázce poznáme těžké životní podmínky lidí pracujících v textilním průmyslu. Seznámíme se se lnem, budeme jej lámat, česat a spřádat, utkáme si drobný přívěsek či náramek.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová

 

 

Rozmarýnek

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Rozmarýnek
Rozmarýnová 6, 637 00 Brno-Jundrov
Tel.: 541 220 208
Kontaktní osoba: Lucie Vladová
E-mail: rozmarynek(at)lipka.cz

 

Dopolední programy

Dopolední programy probíhají od 9 do 12.30 hodin, pro mateřské školy, 1. a 2. třídy ZŠ od 9 do 12 hodin. Pokud není uvedeno jinak, cena programu pro jednoho účastníka je 80 Kč.

 

Prosíme přihlášené, aby se nám tři dny před programem ozvali a upřesnili počet účastníků, kteří se k nám chystají.

 

 

Rozmarýnek – Jednodenní programy

1. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

BABIČČINA ZAHRÁDKA

Jaká zelenina roste babičce na zahrádce? Jak
voní a chutná? Kdo bydlí v kompostu? Hravě se seznámíme se zahradou Rozmarýnku, zvířaty i rostlinami a také si připravíme koření a zasadíme rostlinu do kelímku.

Tvorba programu byla podpořena ERDF a státním rozpočtem ČR. Výukový program probíhá od května do října.

80 Kč      Rozmarýnek
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

DĚDEČKŮV DVOREČEK

Kdo bydlí na dědečkově dvorečku? Kde se vzalo kuřátko? Jak a proč se dědeček stará o zvířata? Formou her se seznámíme s vybranými domácími zvířaty i s jejich produkty. Těšit se můžete na živé králíky, ochočenou slepici nebo kachny. Program probíhá v zahradě.

Tvorba programu byla podpořena ERDF a státním rozpočtem ČR. Výukový program probíhá od května do října.

80 Kč      Rozmarýnek
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

DO OBORY ZA ZVÍŘÁTKY - terénní program

Koho potká v lese sele Markazín? Seznámí se s obyvateli lesa – od těch největších s parožím až po ty nejmenší, kteří také mají v lese své nezastupitelné místo. Děti budou pozorovat v oboře divočáky a mohou je nakrmit suchým chlebem.

Sraz na zastávce MHD Kohoutovice – hájenka, konec programu na zastávce MHD Stará Dálnice. Tento výukový program probíhá od května do října.

80 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
1.–2. ročník ZŠ

FERDA MRAVENEC VE VODNÍ ŘÍŠI

Formou hravých pohybových aktivit poznáme život chrostíků i dalších vodních živočichů a rostlin. Budeme sledovat putování kapky vody. Část programu probíhá v zahradě. V teplejších měsících pozorujeme v zahradě vodní živočichy z jezírek.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
2.–4. ročník ZŠ

ČARODĚJNÉ BÝLÍ

Být čarodějnickými učni není jen tak! Abychom dokázali namíchat léčivé masti, musíme znát vlastnosti rostlin. Připravíme a ochutnáme bylinné čaje, namícháme masti a poznáme byliny všemi smysly. V teplejších měsících probíhá polovina programu v zahradě.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
2.–5. ročník ZŠ

VÁNOCE NAŠICH PŘEDKŮ

Tvořivý program připomene původ vánočních svátků z dob pohanských i křesťanských a seznámí žáky s lidovými zvyky. Žáci si vyslechnou vánoční příběh, upečou vánočku, navštíví zimní zahradu a zvířátka, vyrobí vánoční ozdoby z včelího vosku a krmení pro ptactvo.

95 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
3.–5. ročník ZŠ

Případ doktor Sacharin

Dokážeme s detektivem odhalit tajné ingredience, které doktor Sacharin používá? Žáci se seznámí s vlivem cukru a energetických nápojů na dětský organizmus a zkoumají složení běžných sladkostí. Sami připraví na závěr hostinu z chutných a zdravých palačinek.
Tvorba programu byla podpořena ESF a státním rozpočtem ČR.

80 Kč      Rozmarýnek
3.–6. ročník ZŠ

KOHOUTOVICKÁ OBORA - terénní program

Kohoutovická obora, jak ji možná neznáte. Prozkoumáme oboru a lesní i vodní biotop. Budeme sledovat pobytová znamení, lovit bezobratlé živočichy vod i půdy a také pozorovat černou zvěř. Sraz na zastávce MHD Kohoutovice – hájenka, konec programu na zastávce MHD Stará dálnice.

Tento výukový program probíhá pouze od května do října.

80 Kč Soubory ke stažení: PDF   Rozmarýnek
4.–6. ročník ZŠ

3D BROUCI, KAM SE PODÍVÁŠ

Jaký význam mají brouci v přírodě? Seznámíme se s početnou skupinou hmyzu pomocí 3D brýlí. Čeká nás i setkání s živými brouky.

Od května do října je možné místo 3D fotografií zařadit pozorování vodních či půdních bezobratlých živočichů v zahradě.

Tvorba programu 3D byla podpořena ESF a státním rozpočtem ČR.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
4.–6. ročník ZŠ

ŠPETKA DOMÁCÍ EKOLOGIE

Umíme doma hospodařit s vodou a energií? Jaké opatření v domácnosti může šetřit životní prostředí i peněženku? Žáci prozkoumají nový ekodům Rozmarýnku, s baterkami prolezou i sklep a na simulované konferenci poté spolužákům představí několik ukázek úspor a šetrných technologií.

80 Kč      Rozmarýnek
4.–7. ročník ZŠ

ZAHRADNÍ PEVNOST

Zahrada skrývá poklad. Kde ho však hledat? Než se k němu ale
dostaneme, musíme získat indicie vedoucí k zahradní pevnosti. Seznámíme se s léčivými a jedovatými bylinami, vyrobíme výluh, zasadíme si bazalku a ochutnáme kompoty z netradičního ovoce. Budeme pracovat s tablety. Program probíhá v  zahradě.

Tvorba programu byla podpořena ERDF a státním rozpočtem ČR.

Výukový program probíhá od května do října.

80 Kč      Rozmarýnek
4.–9. ročník ZŠ

PROSTŘENO V PŘÍRODĚ

Jak si zajistit dostatek vitamínů z přírody během celého roku? Jak chutnají plané rostliny? Uměli byste je naservírovat na slavnostní tabuli? V rámci kulinářského dopoledne v zahradě žáci připraví občerstvení z planých rostlin. Obvyklý začátek v 8.30 h na Rozmarýnku, konec v 12.30 h. Program probíhá v  zahradě.

Tvorba programu byla podpořena ESF a státním rozpočtem ČR.

95 Kč      Rozmarýnek
5.–6. ročník ZŠ

3D TVŮRCI PAVUČIN

Máme z nich strach, nebo nás láká jejich tajemnost? Mohou být pavouci užiteční? Pomocí 3D brýlí poznáme pavouky zblízka a čeká nás i setkání s živými pavouky.

Od května do října je možné místo 3D fotografií zařadit pozorování vodních či půdních bezobratlých živočichů v zahradě.

Tvorba 3D programu byla podpořena ESF a státním rozpočtem ČR.

80 Kč      Rozmarýnek
7.–9. ročník ZŠ, SŠ

MARIHUANA A KONOPÍ

Program nabízí nahlédnutí na fenomén konopí z různých pohledů: legislativa, marihuana jako droga, konopí jako lék, technické konopí. Žáci jsou vedeni k posilování sebevědomí, tvorbě vlastního názoru a uvědomění si zodpovědnosti za svůj život.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
8.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

3D KDO S KOHO

Simulační hra o procesu veřejného slyšení a projednávání stavby supermarketu v místech mokřadu s chráněnými živočichy. Program ukazuje žákům, jak se mohou zapojovat do veřejného dění namísto obvyklého pasivního stěžování. V teplejších měsících je možné zařadit pozorování vodních bezobratlých.

Tvorba programu byla podpořena ESF a státním rozpočtem ČR.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
8.–9. ročník ZŠ

HOŘKÁ CHUŤ ČOKOLÁDY

Proč děti pěstující kakaové boby zřejmě nikdy čokoládu neochutnají? Představení problematiky dětské práce, začarovaného kruhu chudoby a dalších globálních problémů. Součástí programu jsou herní aktivity a diskuze.

Autorem programu je NaZemi.

80 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek

 

ROZMARÝNEK - ŠKOLNÍ VÝLETY

2.–6. ročník ZŠ

ŠKOLNÍ VÝLET TAJEMSTVÍ HRADU VEVEŘÍ

Prožijte putování za historií hradu i okolní krajiny. Vypátrejte šperky kněžny Ypsilanti! Na cestě se žáci setkají s oživlými historickými osobnostmi v kostýmech, navštíví chráněné území Junácká louka i bývalou prádelnu hradu. Součástí výletu je oběd, který si žáci opečou nad ohněm. Akci může učitel doplnit o plavbu parníkem a prohlídku interiéru hradu. Obvyklý začátek v 8.30 h na lávce pod hradem Veveří, konec mezi 13.30 a 14.30 h na hradě Veveří.

180 Kč      Rozmarýnek
4.–9. ročník ZŠ

ŠKOLNÍ VÝLET PŘÍRODOU NA RAFTECH

Podaří se objevit odkaz ztraceného profesora? Pátraní proběhne na souši i na vodě. Žáci si na raftech vyzkouší řadu vodáckých dovedností, na souši budou určovat byliny, lovit vodní živočichy, luštit šifry nebo připravovat sedmikráskovou pomazánku. Obvyklý začátek v 9 hod. na mostě přes řeku Svratku v Jundrově, konec mezi 14. a 15. hod. tamtéž.

Cena zahrnuje vodáckého instruktora, zapůjčení raftů, záchranných vest i pádel.

330 Kč      Rozmarýnek
4.–9. ročník ZŠ

Zahrado, prostři se

Zažijte kulinářský den v přírodní zahradě Rozmarýnku! Jak chutnají plané rostliny? Žáci připraví občerstvení ze zahradních rostlin, např. kontryhelový bramborák, salát z bršlice, plněné listové šneky nebo mátové mojito s kapkou netřeskové šťávy. Zbude i čas na seznámení se s kontaktními zvířaty ve výbězích a teráriích Rozmarýnku. Program probíhá v  zahradě. Obvyklý začátek v 9 hod. na Rozmarýnku, konec mezi 14. a 15. hod. tamtéž.

Tvorba programu byla podpořena ESF a státním rozpočtem ČR.

Cena zahrnuje suroviny na vaření.

140 Kč      Rozmarýnek

 

Rozmarýnek – pobytové programy

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Rozmarýnek
Rozmarýnová 6, 637 00 Brno-Jundrov
Tel.: 541 220 208
Kontaktní osoba: Lucie Vladová
E-mail: rozmarynek(at)lipka.cz

 

Pracoviště Rozmarýnek nabízí také školy v přírodě s environmentálním programem. Ty probíhají na vybranné terénní základně pro školy v ČR, obvykle jsou 4–5 denní. Environmentální program zajišťují pedagogové Lipky, podle přání učitelů však může být doplněn i běžnou školní výukou.

Cena: 1 250 – 1 850 Kč/os./pobytový týden (závisí na délce pobytu a množství aktivit zajišťovaných lektory Lipky)

 

 

 

1.–3. ročník ZŠ

FERDA V PŘÍRODĚ – pobytový týden

Žáci jednoduchými metodami pozorují jednotlivé složky přírody, překonávají strach z neznámých organizmů a pocitů, zkoušejí přemýšlet o dopadech vlastního chování na životní prostředí a získávají kladnější vztah k přírodě. Společně s Ferdou Mravencem a jeho kamarády putují různými biotopy a zkoumají různá prostředí – navštíví louku a poznají např., kdo se vylíhne z housenky či jak se umí různé druhy hmyzu maskovat. V lese se seznámí s živočichy žijícími v půdě a u potůčku zase s těmi vodními. Kapka vody je pak provede koloběhem vody v přírodě, a když s Ferdou zavítají do bylinkové lékárny, umíchají léčivou mast a uvaří voňavý bylinkový čaj.  Žáci dostanou „Ferdův zápisník“, kde si vedou o jednotlivých návštěvách poznámky, dolepují a vybarvují kartičky.Lze objednat kratší i delší variantu tohoto pobytu. Běžný rozsah výuky je 23 vyučovacích hodin.

       Rozmarýnek
2.–9. ročník ZŠ

OZDRAVNÉ POBYTY PODPOROVANÉ ZE STÁTNÍHO FONDU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ

Rozmarýnek zajišťuje environmentální program sestavený dle přání učitele jako doplněk programu na školní pobytové akce (školní výlety, lyžařské kurzy, školy v přírodě, ozdravné pobyty). Speciálně se soustředíme na zajištění environmentálního programu na ozdravných pobytech pro 1. stupeň ZŠ z oblastí postižených špatnou kvalitou ovzduší (Ostravsko, Brno-město, Praha, Přerov, Olomouc aj.). Tyto ozdravné pobyty jsou podpořeny z fondu Ministerstva životního prostředí a v případě, že je zajištěn environmentální program, jsou pro školy téměř zdarma (příspěvek dosahuje až 350 Kč/žák/den). Povinný environmentální program školám na těchto ozdravných pobytech zajistíme a pomůžeme jim také napsat žádost a finance na pobyt získat.

Více podrobností žádejte na mailu martin.srom@lipka.cz.

       Rozmarýnek
3.–5. ročník ZŠ

PLAVBA KAPITÁNA ZDRAVSONA

Zdravý a zábavný pohyb v přírodě a zdravé a chutné stravování – to jsou dvě hlavní témata, kterým se na škole v přírodě věnujeme. Žáci se stávají odvážnými námořníky, kteří na lodi kapitána Zdravsona vyplouvají na dalekou plavbu za poznáním, jak zajistit lidem ve své zemi zdraví. V jednotlivých dnech navštěvují různé ostrovy, kde po splnění daného úkolu vždy získají tajemnou šifru. Pobyt poté vyvrcholí velkou hostinou ve zdravém stylu, kterou si žáci sami připraví a odhalením moudrostí, skrytých v šifrách. Program vedený lektory Lipky je v rozsahu 27 vyučovacích hodin.

Pobyt je realizován s podporou ESF a MŠMT, v rámci projektu Zdravě a bezpečně v Jihomoravském kraji.

       Rozmarýnek
3.–6. ročník ZŠ

ŘEMESLA

V průběhu týdně mají žáci možnost vyzkoušet 4 řemesla z široké nabídky tvořivých aktivit (barvení látek, práce se lnem a vlnou, výroba papíru, vazba deníku, výroba stolní hry, výroba ptačích budek nebo krmítek, pečení chleba, výroba tvarohu, pečení z podzimních plodů aj.). Program je vhodný i na pozdně podzimní, zimní nebo jarní měsíce.Na začátku týdne se žáci přesunou v čase, stávají se učedníky ve škole řemesel a setkávají se s rozličnými postavami – řemeslníky. V rámci jednotlivých řemeslných dílen si nejen vyzkouší práci s různými přírodními materiály, popř. potravinami, ale seznámí se také s dalšími environmentálními souvislostmi. Porovnají dopad na přírodu života lidí na venkovském statku před 100 lety a života lidí v 21. století. Řeší např., které materiály používají lidé od pradávna, a které jsou vynálezem moderní doby, které materiály a potraviny můžeme získat v naší krajině, a které dnes dovážíme, nebo jak zacházet s přírodními zdroji, abychom zajistili trvale udržitelný rozvoj. Žáci dostávají své „Zápisníky řemeslných dovedností“ a během týdne vyrobí 4 různé výrobky. Lze objednat kratší i delší variantu tohoto pobytu. Běžný rozsah výuky je 27 vyučovacích hodin.

       Rozmarýnek
4.–6. ročník ZŠ

REPORTÉŘI PŘÍRODY – pobytový týden

Žáci v průběhu pobytu zjišťují informace o životním prostředí a natáčejí reportáž, kterou na závěr týdně prezentují. Učí se pozorovat jednotlivé biotopy, provádějí průzkum ekologického provozu základny a posuzují vliv obce na životního prostředí. Každý žák také absolvuje tři mediální dílny (reportér, tvorba scénáře, kameraman), procvičí si reportérské dovednosti. Na výletě mimo základnu se žáci zaměřují na průzkum chráněného území. Každý žák obdrží reportérské složky, do kterých zakládá podklady a výstupy, se kterými během týdne pracuje. Lze objednat kratší i delší variantu tohoto pobytu.

Běžný rozsah výuky je 32 vyučovacích hodin.

       Rozmarýnek

 

 

Rychta

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Rychta
Krásensko 76, 683 04, p. Drnovice
Tel.: 517 385 429
Kontaktní osoba: Jitka Vágnerová
E-mail: jitka.vagnerova(at)lipka.cz

 

Doprava:

Vyškov - Krásensko,
Brno – Blansko – Krásensko,
Brno – Jedovnice – Krásensko,
případně vlastním autobusem

 

Rychta – Pobytové programy

Pobyt je koncipován jako projektový, při němž se výukové bloky kombinují s vlastním „výzkumem“, jehož výsledky žáci na závěr pobytu prezentují. Při práci účastníci využívají zázemí pracoviště – literaturu, výpočetní techniku, internet či přírodovědné pomůcky. Výuka probíhá v areálu Rychty, ve vybraných lokalitách Moravského krasu a okolí Krásenska. Konkrétní program kurzu je upraven po dohodě s učitelem. Optimální délka pobytu je 5 dnů.


Ceny pobytů pro školy při 30 studentech (za žáka a den) – viz ceník.

Doprovázející učitel(é) neplatí poplatky za program. Přehlednou tabulku programu pobytového týdne najdete zde.

 

6.–9. ročník ZŠ, SŠ

PŘÍRODA NAOSTRO

- terénní a projektová výuka, badatelská metoda, zážitková pedagogika, místně zakotvená výuka

 

Program je zaměřen na praktickou biologii a ekologii. Jeho těžištěm je terénní práce, praktická pozorování na vybrané lokalitě, výzkumná (badatelská) metoda a projektová výuka – žáci sbírají data, analyzují je a interpretují a snaží se jim porozumět. Na závěr představují svoji práci na konferenci, kde na základě získaných informací navrhují možná zlepšení stavu míst nejen z hlediska environmentálního, ale i ekonomického a sociálního.

 

Během týdne vás kromě projektové výuky čeká:
•    terénní exkurze do vybrané lokality Moravského krasu
•    entomologické a hydrobiologické odlovy
•    ornitologická pozorování
•    hodnocení kvality přírodního prostředí
•    témata jako sukcese, eroze, znečištění vod, územní plánování, ÚSES a další dle vaší volby

  Soubory ke stažení: PDFPDFPDF   Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

ČLOVĚK vs. DIVOČINA

- mezipředmětová, terénní a projektová výuka, badatelská metoda, zážitková pedagogika, místně zakotvená výuka

 

V tomto opravdu terénním pobytovém týdnu žáci zažijí dobrodružství v „divočině“, kde stráví noc. Pomocí různých přírodovědných terénních pomůcek a metod porovnají biodiverzitu kulturní a přírodě bližší krajiny. Pracují ve skupinách, ve kterých nejen plní zadané úkoly, ale svou práci si i plánují, rozdělují a řídí. Provedou fytocenologický snímek a bioindikaci vodního prostředí, zjistí druhové bohatství bezobratlých, zmapují využití ploch, najdou multicache, využijí GPS, vysílačky a další přístroje.
Program je koncipován biologicko-geograficky, podporuje rozvíjení týmových rolí a spolupráci v malých skupinách.

Během týdne vás kromě přespání v terénu čeká:
•    odlovy bezobratlých živočichů ve vodě i na souši pomocí různých metod
•    práce s mapovými podklady a orientace v terénu
•    zpracování výstupů z vlastních průzkumů a jejich aplikace
•    závěrečná diskuzní simulační hra
•    témata jako přírodě blízká krajina, zaniklé vesnice, návrat velkých savců do naší přírody, principy ochrany přírody a mnohá další

  Soubory ke stažení: PDF   Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

ZEMĚPIS – BRÁNA DO KRAJINY

- mezipředmětová a místně zakotvená výuka, simulační hry, terénní a projektová výuka, krajina jako učebnice

 

Na příkladu Drahanské vrchoviny prostudujeme geografické vazby i historii vývoje krajiny a společnosti. Těžištěm kurzu je terénní a projektová výuka, při níž žáci postupují výzkumnou metodou a využívají přitom současné i historické mapové podklady a technologie GIS i GPS. Program rozvíjí geografické myšlení žáků a využívá okolní krajinu jako učebnici.

Během týdne vás kromě projektové výuky čeká:
•    práce s GPS a terénními GIS, orientační běh s GPS
•    simulační hra zaměřená na vyčerpatelnost přírodních zdrojů či jiná hra dle vaší volby
•    terénní exkurze do vybrané lokality se zaměřením na krajinu a práci s GIS
•    tvorba vlastních mapových vrstev a práce s geografickými daty
•    témata jako vývoj krajiny ve středověku, význam vrstevnic na mapě, krajinný transekt a další dle vaší volby

  Soubory ke stažení: PDFPDFPDF   Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

TÝDEN PRO UDRŽITELNÝ ŽIVOT

- mezipředmětová výuka, projektová výuka, simulační hry

 

Žáci se seznámí se vztahem člověka a životního prostředí v širším slova smyslu. Budeme se zabývat šetrným zacházením s přírodními zdroji, ekologickým stavitelstvím a dalšími aspekty udržitelnosti v praktickém životě. Vrcholem týdne je mezipředmětově orientovaný projekt „Ekodům“. Program vyučujeme od listopadu do března.

Během týdne vás kromě projektové výuky čeká:
•    audit ekologického provozu Rychty
•    terénní exkurze do vybrané lokality zaměřená na krajinu a zvolená biologická témata
•    veřejné projednávání obchvatu města či jiná simulační hra dle vaší volby
•    průzkum stavu životního prostředí České republiky
•    témata jako energeticky úsporná opatření, hospodaření s vodou, přírodní zdroje a další dle vaší volby

  Soubory ke stažení: PDFPDFPDF   Rychta
4.–7. ročník ZŠ

ZIMNÍ PŘÍRODOU

- mezipředmětová výuka, terénní a projektová výuka, zážitková pedagogika, místně zakotvená výuka

 

Vraťte se s námi v čase a podnikněte výpravu do doby ledové, doby lovců sobů a koní. Zkusíme si, jak se pohybovat v přírodě i v náročnějších podmínkách, jak těžké je zvládnout některé pravěké techniky či jak závislí jsme na přírodě. Zjistíme, co musíme vědět o přírodních procesech a zdrojích, abychom přežili. Během výukových programů a projektů vypátráme adaptace rostlin a živočichů k přečkání zimního období. Žáci si procvičí praktické přírodovědné dovednosti, práci s literaturou i prezentaci výsledků své práce před ostatními. Za příznivých sněhových podmínek vyrazíme do terénu i na sněžnicích.
Program vyučujeme od listopadu do března.

Během týdne vás kromě projektové výuky čeká:
•    archeologická výprava do dob minulých
•    střílení z luku a používání funkčních replik skutečných zbraní a nástrojů z doby kamenné
•    glaciální expedice po stopách lovců sobů a koní do okolí Rudice
•    zkoumání přizpůsobení živočichů a rostlin na zimní období
•    lovecká výprava s rozděláváním ohně

 

Podívejte se na VIDEOSPOT z programu.

  Soubory ke stažení: PDFPDFPDF   Rychta
4.–6. ročník ZŠ

ŽIVLY NAŽIVO

- mezipředmětová výuka, badatelská metoda, řemesla, zážitková pedagogika

 

Pobyt je připraven pro zimní období, kdy velká část programů probíhá v teple Rychty. Žáci se budou během týdne zabývat jednotlivými živly – jejich úkolem bude získat zpět sílu, kterou živlům sebral zákeřný Chaos. S vodou, vzduchem, zemí i ohněm se žáci seznámí formou badatelské výuky a rukodělných činností. Praktickým použitím mezipředmětových dovedností porozumí přírodě v širších souvislostech. Přijeďte za námi bádat a zkoumat, pozorovat půdní živočichy, nastražit fotopasti, stopovat, vyrábět a hrát si. Program vyučujeme od listopadu do března.

Během týdne vás kromě badatelské výuky a pokusů čeká:
•    bourání předsudků a bariér při kontaktu s živočichy chovanými v našich teráriích
•    řemeslné a rukodělné činnosti, například pečení chleba a výroba svíček
•    nečekané zážitky, například pohyb v terénu na sněžnicích či večerní venkovní program
•    témata jako využití bylin, pobytová znamení zvěře, půdní bezobratlí živočichové a další

  Soubory ke stažení: PDFPDFPDF   Rychta
4.–5. ročník ZŠ

KOUZLO VÁNOC – NOVINKA

- mezipředmětová výuka, badatelská metoda, řemesla, vánoční zvyky a tradice, zážitková pedagogika

 

Našim kamarádům Živlům záškodnický Chaos ukradl kouzlo Vánoc. Jak je nyní oslaví?

Tento pobyt je určen pro zimní období od sv. Martina až po Vánoční svátky. Žáci se budou během týdne zabývat čtyřmi živly a pomůžou jim zachránit Vánoce. Se živly se blíže seznámí pomocí pokusů a bádání. Program provází rukodělné činnosti, které jsou zaměřeny na vánoční tradice a zvyky. Žáci si vyzkouší pečení cukroví, výrobu svícnů, vánočních ozdob. Vyrobí dárky pro své kamarády i rodinu. Společně s živly si vyzkouší staré tradice jako lití olova, krájení jablíček, házení pantofle či pouštění lodiček. A když Vánoce zachrání, všichni je na závěr společně oslaví.

Jde o upravený úspěšný pobytový program Živly naživo.

 

Během týdne vás kromě vánočních zvyků čeká:
•    bádání a pokusy zaměřené na čtyři živly
•    řemeslné a rukodělné činnosti inspirované Vánocemi
•    nečekané zážitky, například společné chvíle s vánoční atmosférou, či pohyb v terénu na sněžnicích
•    témata jako fyzikální vlastnosti tekutin, proudění vzduchu a další

 

       Rychta
4.–9. ročník ZŠ, SŠ

MODULOVÝ KURZ

Pobyt je sestaven z nabízených programů dle přání učitele. Cena programu je kvůli větší náročnosti o 10 % vyšší.

       Rychta
1. ročník SŠ

KAUZA OSTROV – NOVINKA

Adaptační a stmelovací třídenní pobytový program. Těžištěm je simulační hra, ve které se z žáků stávají investigativní žurnalisté. Ti postupným pátráním odhalují, kdo stojí za machinacemi s pozemky v CHKO. Samostatné i skupinové aktivity pomáhají žákům poznat sebe, spolužáky i učitele.

 

Během týdne vás kromě odhalování složitých zápletek čeká:
• výprava do Ostrova u Macochy
• práce s technikou a natáčení vlastní reportáže
• rozvoj kritického myšlení
• kolektivní i skupinové aktivity

       Rychta

 

Rychta – terénní exkurze

Programy probíhají v přírodovědně nejhodnotnějších částech Moravského krasu a Drahanské vrchoviny. Doporučená délka programu je nejméně 5 hodin. Cena exkurze je 80 Kč na osobu, za každou hodinu navíc 10 Kč za osobu. Jízdné a případné vstupné se platí zvlášť. Je vhodné, aby si žáci s sebou vzali pláštěnku, pevnou obuv a oděv do terénu, psací potřeby, jídlo a pití na celou exkurzi. Programovou náplň lze po domluvě tematicky zaměřit


4.–6. ročník ZŠ

VÝPRAVA DO DOBY LEDOVÉ

Staňte se s námi tlupou lovců sobů, vyzkoušejte si pohyb v zimní přírodě, vypátráte zimní adaptace organismů a „ulovte“ svačinu. Program vyučujeme od listopadu do března, probíhá celý venku. Za dobrých podmínek využíváme sněžnice.

Cena: 80 Kč + 15 Kč za „ulovenou“ svačinu.

Doporučená doba exkurze: 5 hod.

95 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

JOSEFOVSKÉ ÚDOLÍ

Projdeme jednou z nejcennějších částí Moravského krasu s fenoménem Býčí skály. Poznáme místní krasovou krajinu, seznámíme se s historií jejího osídlení i místní tavby železa.

Doporučená doba exkurze: 5 hod.

80 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

MORAVSKÝ KRAS OD SEVERU K JIHU

Během celodenní autobusové exkurze porovnáme především severní a střední krasu z hlediska geologie a geomorfologie, vegetace, historie osídlení a vlivu hospodaření na krajinu. Můžeme navštívit Holštejn, Rudici, Josefovské údolí atd.
Doporučená doba exkurze: 7 hod.

100 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

POSLEDNÍ DIVOČINA?

Cyklistická nebo pěší exkurze do Rakoveckého údolí. Žáci využijí mapy i pohled do okolí, aby zhodnotili výrazné proměny krajiny a jejich příčiny. Rozhodnou, jestli je území původní divočina, nebo kulturní krajina. Exkurze může být doplněna o biologickou terénní výuku.
Doporučená doba exkurze: 5-7 hod.

80+ Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

PUTOVÁNÍ K PROPADÁNÍ

Vydejte se s námi do okolí Rudice. Uvidíme, jak krajinu přetváří voda a jak ji využívá člověk. Dozvíme se, jak geologie souvisí s vegetací i s celkovou podobou místa. Nemineme pískovnu Seč, geopark, skalní amfiteátr Kolíbky či Rudické propadání.

Doporučená doba exkurze: 5 hod.

80 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

TAJEMSTVÍ DUTÝCH SKAL

Exkurzi zahájíme na „střeše krasu“ v Šošůvce. Poté se vydáme do tajemných a fascinujících krasových krajin – nahlédneme do jeskyně Lidomorna, prozkoumáme tok Bílé vody a vystoupíme na zříceninu hradu Holštejna.

Doporučená doba exkurze: 5 hod.

80 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

ÚDOLÍ KOSTÍ

Údolí Říčky je jednou z nejbohatších paleontologických lokalit střední Evropy a my máme možnost ji zblízka prozkoumat. Jak se v krasu lovili sobi a koně? Je v nás kus neandertálce? Jak se žilo v jeskyni? Pojďte s námi hledat odpovědi.

Doporučená doba exkurze: 5 hod.

80 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

ZA HUMNY

Krásné luční údolí Velké Hané, říčka plná života a kolem rozmanitá lesní společenstva. Ideální místo pro hydrobiologii, pohledy do hmyzí říše, zkoumání vegetace a seznámení se základy geologie regionu. Skvěle dostupné z Vyškova!

Doporučená doba exkurze: 5 hod.

80 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

ŽIVOT NA (VE) VÁPENCI

Jaké to je ve vesnici, kde nemá cenu kopat studny? Jak může zmizet potok uprostřed vesnice? Proč nejsou osídlené krasové plošiny? Přijeďte s námi pátrat, jaká další tajemství skrývají krajiny nadzemní i podzemní v okolí vesnice Ostrov u Macochy.

Nabízíme v pěší i cyklistické variantě.

Doporučená doba exkurze: 5 hod.

80 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
9. ročník ZŠ, SŠ

RUPRECHTOV - ČLOVĚK, KRAJINA A ČAS

Mezipředmětově postavená exkurze propojuje dějepis, zeměpis a přírodopis. Na modelovém území si ukážeme důležité milníky lidské činnosti v historii a jejich pozůstatky přímo v terénu. Žáci uvidí na vlastní oči stopy událostí, které znají z učebnic dějepisu. Navštívíme zříceninu hradu Kuchlov, údolí Malé Hané a zaniklou ves Hamlíkov.

Doporučená doba exkurze: 6 hod.

90 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
1.–4. ročník SŠ

novinka: Ztraceni v divočině

Učit o divočině ve školních lavicích?! Hledáte jiné možnosti? Přijeďte se svými žáky na unikátní terénní program, při kterém získají nové znalosti, vyzkouší si orientaci v terénu a především si odnesou spoustu dojmů a zážitků z volného putování krajinou.

Doporučená doba exkurze: 6 hod.

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta

 

Rychta – Jednodenní výukové programy

Jednodenní výukové programy probíhají v lednu (po domluvě i v jiném měsíci) přímo v budově Rychty v Krásensku. Program je rozdělen na dva na sebe navazujících bloky a celková délka programu je 4 vyučovací hodiny. Pro kvalitní program doporučujeme maximálně 35 účastníků. Cena za výukový program je 100 Kč. V případě zájmu lze na Rychtě zajistit oběd za 56 Kč/os.

 

6.–9. ročník ZŠ, SŠ

DOTEKEM K POZNÁNÍ

Kolik zubů má had? Mění chameleon barvy? Jak rychle běhá šváb? Pojďme společně překonávat předsudky a vyvracet mýty o živočišné říši! Během programu se pomocí kontaktní výuky seznámíme s více či méně exotickými živočichy chovanými v našich teráriích.

80 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

EKOLOGIE DO KAPSY

Prozkoumáme, jak funguje ekologicky šetrný provoz budovy. Výsledky průzkumu se budou hodit ve hře, při které se mimo jiné dozvíme, jak funguje solární panel nebo co žije v kompostu. V druhé části programu se zaměříme na jednotlivé obalové materiály.

80 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
7.–9. ročník ZŠ, SŠ

POKLADY JIHOMORAVSKÉHO KRAJE

Budeme putovat Pálavou, Bílými Karpaty, Podyjím i Moravským krasem. Zamyslíme se nad tím, proč máme krajinu a přírodu chránit a co ji ohrožuje. Dozvíme se, co vlastně má takový ochránce na starosti a s čím musí bojovat.

Optimální počet žáků je 30.

80 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
7.–9. ročník ZŠ, SŠ

VETŘELCI MEZI NÁMI - INVAZNÍ DRUHY NAŠÍ PŘÍRODY

Znáte principy invazí rostlin a živočichů? Jaké strategie šíření používají? Společně zhodnotíme rizika invazních organismů a budeme hledat preventivní opatření a řešení problémů, které „vetřelci“ způsobují.

80 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

SIMULAČNÍ HRA FISHBANKS, LTD.

Pustíme se do nelítostného konkurenčního boje v rybářském průmyslu. Co se stane, když zapomeneme na vyčerpatelnost přírodních zdrojů? Hra se podrobněji věnuje ekosystémové dynamice a mořím a využívá rybářského průmyslu k ilustraci hospodaření s obnovitelnými zdroji.

80 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta

 

Rychta – Jednodenní projektové dny

Žáci na Rychtě mohou absolvovat projektovou výuku. Na základě vlastních pozorování a zjišťování zpracují data, interpretují je a vytváří si vlastní postoje k tématu. Výuka rozvíjí základní klíčové kompetence. optimální počet účastníků je 30.

Cena je 80 Kč/os.

 

6.–8. ročník ZŠ

Život v korunách stromů

Žáci pomocí vlastního bádání poznají stromy z mnoha úhlů. Najdou odpovědi na různé otázky: Proč už stromy nespotřebovaly všechny živiny v půdě a neuhynuly? Co na nás spadne, když zatřeseme stromem? Jak by se změnilo životní prostředí ve vesnici nebo ve městě, kdybychom vykáceli všechny stromy? Dále si žáci vyzkouší vyšplhat na pozorovací plošinu v koruně stromu, pozorování živých půdních živočichů pod mikroskopem a mnoho jiných praktických úkolů. Doporučená doba programu: 5 hod.

Program vyučujeme od dubna do října. V nepříznivém počasí program omezen.

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

DŽUNGLE POD NOHAMA

Obyčejní a všudypřítomní i vzácní a mizející bezobratlí se dají spatřit všude kolem. Stačí se jen dobře dívat! Budeme poznávat bezobratlé, zejména hmyz, pomocí přímého kontaktu v jejich přirozeném prostředí. Naučíme se je hledat, chytat, určovat a poznávat jejich život.
Doporučená doba programu: 5 hod.

Program vyučujeme od května do října. Nelze realizovat v nepříznivém počasí.

100 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
7.–9. ročník ZŠ, SŠ

PROJEKTOVÝ DEN S MOKŘADEM

Luxusní golfové hřiště, nebo nevýznamný rybníček v polích? To je prvotní problém, se kterým žáci během programu pracují. Stávají se odborníky, zpracují průzkum blízké mokřadní lokality a ve zpracovaných výsledcích doporučí zachování či zrušení významného krajinného prvku.
Doporučená doba: 6 hod.

Program vyučujeme od dubna do října.

100 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

NA VÝLETU V ARBORETU

Netradiční terénní program v arboretu ve Křtinách. Z žáků se na chvíli stanou ředitelé nového arboreta, kteří se přišli naučit, jak arboretum funguje a jak jej založit. Čeká je seznámení s domácími i cizokrajnými dřevinami, práce s originálními pomůckami k měření stromových parametrů a hledání argumentů pro obhajobu zelených ploch ve městě.

Doporučená doba programu: 6 hod.

10 Kč na vstup do arboreta není součástí ceny programu.

100 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

Ryba na prášcích

Má příroda radost z darů člověka? Co všechno pohnojí hnojiva? Uzdraví naše léky živočichy ve vodě? Bude příroda díky kosmetice čistší a krásnější? To je téma programu o osudu chemikálií, které užíváme v běžném životě. Dozvíte se, jak vědci zkoumají zatížení přírody chemickými látkami a jaký je osud chemikálií, které užíváme v běžném životě.
Doporučená doba programu: 6 hod.

100 Kč Soubory ke stažení: PDF   Rychta
9. ročník ZŠ, SŠ

NOVINKA: ŠUTRgame

Akční geologický program, který probíhá formou unikátní terénní simulační hry. Spojuje téma neobnovitelných zdrojů s geologickým vývojem území ČR. Žáci zakládají těžební společnost, volí strategii těžby a snaží se vytvořit stabilní firmu.

Doporučená doba programu: 5 hod.

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta

 

Jezírko

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Jezírko
Adresa pro zasílání pošty:
Lesní škola Jezírko čp. 97
pošta Brno-Soběšice 644 00
Tel.: 545 228 567
Kontaktní osoba: Světla Froncová
E-mail: jezirko(at)lipka.cz

 

Dopolední programy

Dopolední programy probíhají od 9 do 12.30 hodin. Programy pro MŠ, 1. a 2. třídy ZŠ probíhají od 9 do 12 hodin. Cena dopoledních programů je 90 Kč/os. Programy pro MŠ jsou připraveny pro děti od 5 let.

 

Celodenní programy

Jsou určeny pro 3.–9. třídu ZŠ a SŠ. Doba trvání od 9 do 14–15 hodin (konec dle domluvy). Cena 120 Kč/os.

 

Terénní programy

Žákům ZŠ nabízíme možnost účastnit se terénních programů, realizovaných v plné délce mimo budovu Jezírka.

 

Terénní programy k Lesní naučné stezce Jezírka

Mateřským a základním školám nabízíme terénní výukové programy, které využívají zastavení a interaktivní prvky Lesní naučné stezky.

Cena samoobslužného programu (bez pedagogů Jezírka): 40 Kč/os.

Cena lektorovaného programu: 90 Kč/os

 

Pronájem ohniště

Po domluvě si lze po dopoledním programu pronajmout ohniště na opékání za cenu 50 Kč/hod.

 

Prosíme učitele, aby nám tři pracovní dny před programem potvrdili účast a upřesnili počet účastníků. Na program si vezměte sportovní oblečení, pláštěnky a terénní obuv. Nezapomeňte přezůvky a svačinu (případně oběd). Pití zajistíme.

 

 

Jezírko - půl dne

Lesní naučná stezka pro MŠ - TERÉNNÍ PROGRAM

Program využívá Lesní naučnou stezku Jezírka. Děti se mohou vydat po stopách lesních zvířat, seznámit se s broukem kůrovcem a jeho rodinou, dozvědět se, proč mají někteří motýli na křídlech oči, zahrát si na dendrofon nebo vyzkoušet, jakou sílu má voda.

Program se vyučuje od září do října a od března do června.

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1. ročník ZŠ, MŠ

Večerníček na výletě

Program zavede děti mezi známé postavičky z večerníčků. Přiblíží jim, jak vypadají jejich skuteční představitelé v přírodě a prostředí, kde žijí. Součástí programu je prolézání modelem mraveniště.

 

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1. ročník ZŠ, MŠ

ZMIZET Z OČÍ

Víte, jak se dovedou v přírodě zvířata chránit pomocí svého zbarvení? Prozkoumejte barvy některých živočichů, ale taky pestrý svět rostlin.

 

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–2. ročník ZŠ, MŠ

DŘEVĚNÝ SVĚT

Larva brouka tesaříka provede děti od kořene až po korunu stromu a seznámí je se životem stromů a jejich využitím. V rámci programu si děti na kachlových kamnech upečou bramborové placky.

Program vyučujeme v listopadu až březnu.

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–2. ročník ZŠ, MŠ

KDO BYDLÍ V LESE?

Jaká zvířata můžeme potkat v lese? Vydejme se za nimi na výlet společně se strakapoudem! Zaposloucháme se do jejich hlasů, poznáme jejich obydlí a budeme hledat stopy odhalující jejich přítomnost. Součástí programu je návštěva výukového prvku noční les.

 

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–2. ročník ZŠ, MŠ

MRAVENCOVO DESATERO

K čemu má mravenec tykadla? Kam vedou mravenčí silnice? Poznejte život mravenců, seznamte se s jejich pomocníky i nepřáteli a také s prostředím, ve kterém žijí. Součástí programu je prolézání modelem mraveniště.

 

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–2. ročník ZŠ, MŠ

NÁVŠTĚVA VE VČELÍM ÚLE

Pojďte s námi na dobrodružnou výpravu do světa včel! Děti si vyzkoušejí různá včelí řemesla, ochutnají včelí produkty a u proskleného včelího úlu pozorují život včely.

Program vyučujeme v září a od dubna do června.

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–2. ročník ZŠ, MŠ

VODNÍK JEZERNÍČEK VYPRAVUJE

Vodník Jezerníček představí dětem svoje kamarády z jezírka. Děti pozorují drobné vodní živočichy, poznávají jejich život, zjišťují, jak se vyvíjejí a čím se živí. Ochutnají různé druhy vod a odnesou si vlastní výrobek.

Program vyučujeme v září a od dubna do června.

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - celý denJezírko - půl dne
1.–2. ročník ZŠ

LES VŠEMI SMYSLY

Prožitkový program, ve kterém žáci pomocí smyslů poznávají, jaký může být les. Z bylin, které nasbírají během programu, si uvaří bylinkový čaj. Za teplého počasí čeká žáky procházka po hmatové stezce.

Vytvoření programu bylo spolufinancováno ESF a státním rozpočtem ČR.

Program vyučujeme v září a od dubna do června.

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–5. ročník ZŠ

Lesní naučná stezka pro ZŠ – TERÉNNÍ PROGRAM

Žáci mohou rozehrát dřevěný nástroj dendrofon, vydat se po stopách lesních zvířat a odhalit příběhy v nich ukryté. Mohou si vyzkoušet, co obnáší práce geologa a jakou sílu má voda, nahlédnout do života brouka lýkožrouta a vystopovat zmizelé obyvatele lesa.

Program vyučujeme od září do října a od března do června.

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
2.–6. ročník ZŠ

V ZIMNÍM KOŽICHU

Program je zaměřen na poznávání zimní přírody. Žáci si vytvářejí vlastní zimní příběh a učí se stopovat. Součástí programu je návštěva výukového prvku noční les.

Program vyučujeme od listopadu do března.

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
3.–4. ročník ZŠ

Sojčí lumpárny

Jak se ptačí svět přizpůsobuje drsným zimním podmínkám? Jak souvisejí krásná jablka s hnízděním sýkorek? Žáci se formou her dozvídají zajímavosti z ptačího světa, vyrobí si dřevěné ptačí krmítko a naučí se správným zásadám zimního přikrmování ptáků.

Program vyučujeme od září do března.

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
3.–5. ročník ZŠ

BARVY ZEMĚ

Kolik barev má země? Může být červená i modrá? Hrubá, kamenitá i jemná? Kdo splétá chodbičky ve světě pod našima nohama? Uvidíte, že půda není jen pro krtky.

Program vyučujeme v září a říjnu a od března do června.

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - celý denJezírko - půl dne
3.–5. ročník ZŠ

CO SKRÝVÁ LES

Pestrý program zaměřený na poznávání lesa různými způsoby včetně zapojení smyslů. Žáci zkoumají konkrétní strom od kořenů až po korunu a vytvoří si jeho portrét.

Program vyučujeme v září a říjnu a od března do června.

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
3.–5. ročník ZŠ

JAK ROSTE LES - TERÉNNÍ PROGRAM

Jedinečná šance prožít a poznat celý dlouhý život stromu od semínka až po mrtvý tlející strom. Žáci se přímo v lese seznámí s faktory působícími na stromy a les během jeho růstu.

Vytvoření programu bylo spolufinancováno ESF a státním rozpočtem ČR.

Program vyučujeme od září do října a od března do června.

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
3.–6. ročník ZŠ

JARO V LESE - TERÉNNÍ PROGRAM

Poznejte s námi probouzející se přírodu. Žáci se seznámí s jarními bylinami a rozmnožovacími strategiemi živočichů. Vyzkoušejí si práci s dalekohledem.

Program vyučujeme od března do června.

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - celý denJezírko - půl dne
3.–6. ročník ZŠ

SPOLEČENSTVO PRŮSVITNÝCH KŘÍDEL

Vypravte se s námi do světa včel a mravenců! Proniknete do tajemství jejich dokonalé organizace a dělby práce, ochutnáte včelí produkty a prolezete si model mraveniště. V sezóně vás čeká pozorování života včel v proskleném úle.

 

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - celý denJezírko - půl dne
3.–6. ročník ZŠ

VODNÍ KRÁLOVSTVÍ LESA

Program je zaměřený na význam vody v krajině a její důležitost pro různé organizmy. Jeho součástí je stopování potůčku a průzkum vodou ovlivněných stanovišť i s jejich obyvateli, podle ročního období také lovení vodních živočichů, nebo modelování vodního toku.

 

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
4.–6. ročník ZŠ

NA KAMENI KÁMEN

Žáci se seznámí s některými druhy hornin využívanými člověkem a dramatickou formou ztvární jejich vznik v souvislosti s vývojem života na Zemi. Některé horniny přímo v terénu prozkoumají, nebo se zabývají obnovitelností zdrojů.

 

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
4.–6. ročník ZŠ

POTRAVNÍ VZTAHY A FOTOSYNTÉZA

Kdo je to rozkladač? Odkud čerpá živá příroda energii? Žáci prozkoumají potravní vztahy mezi organismy a dramatickou formou ztvární fotosyntézu.

 

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - celý denJezírko - půl dne
5.–7. ročník ZŠ

VRABČÁKOVY PTÁKOVINY

Děti prozkoumají tajuplný svět ptáků. Zjistí, čím se mezi sebou ptáci liší a co je ohrožuje. Vyrobí si ptačí budku.

 

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - celý denJezírko - půl dne
7.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

LES A KLIMA

Jakou cenu má les? V průběhu programu žáci komplexně nahlížejí na funkce lesa, seznamují se s uhlíkovým cyklem a porovnávají ekonomická a environmentální hlediska ochrany přírody. Zahrají si simulační hru Zábavní centrum, nebo les?

 

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
7.–9. ročník ZŠ

ORGANISMUS JMÉNEM VODA - NOVINKA

Proč je dnes vody moc nebo málo? Při hrách a aktivitách žáci přemýšlejí o koloběhu vody i příčinách a dopadech jeho narušení. Díky funkčnímu modelu říčních koryt se seznámí s dopady regulace říčních toků na krajinu a s možnostmi využití energie vody.

Program vyučujeme od září do října a od dubna do června.

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - celý denJezírko - půl dne
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

SVĚT POD NOHAMA

Je půda obnovitelný, nebo neobnovitelný zdroj? Je živá? Jak dlouho vzniká a co ji může ohrozit? Žáci se vydají na neobvyklou výpravu do světa půdy a prozkoumají některé půdní typy přímo v terénu.

Program vyučujeme od září do října a od března do června.

 

90 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko

 

 

Jezírko – Pobytové programy

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Jezírko
Adresa pro zasílání pošty:
Lesní škola Jezírko čp. 97
pošta Brno-Soběšice 644 00
Tel.: 545 228 567
Kontaktní osoba: Ingrid Boučková
E-mail: jezirko(at)lipka.cz

 

Pobytové ekologické výukové programy Jezírka jsou určeny pro žáky 1. až 6. ročníku ZŠ, navazují na RVP a jsou vhodným doplněním výuky v rámci různých předmětů. Pobyty můžete celoročně využít jako školu v přírodě nebo na začátku roku ke stmelení kolektivu. Zvláště v jarních a podzimních měsících probíhá většina programu v terénu.

 

Programy jsou připraveny a vedeny kvalifikovanými lektory. Klademe důraz na odbornou správnost a aktuálnost předávaných informací, do programů zařazujeme nové výukové metody a přístupy. Našimi hlavními zásadami jsou především respektující přístup k dětem, zajištění bezpečné atmosféry a podpora dobrých vztahů ve skupině. Výukové programy lze využít při naplňování ŠVP.


Délka pobytu je 4 nebo 5 dní, program vedený pedagogy Lipky zahrnuje zpravidla 23–28 vyučovacích hodin. Program je optimální realizovat pro 15–32 žáků.


Žáci a učitelé jsou ubytováni v nové budově ve 2- až 6lůžkových pokojích s celkovou ubytovací kapacitou 34 lůžek.

 

Cena pobytu celkem je 1600 Kč/žák nebo 1950 Kč/žák dle zvolené varianty.

 

Ceník pobytových programů Jezírka naleznete zde.

Pro více informací o pobytech pracoviště Jezírko klikněte sem.

 

1.–2. ročník ZŠ

Zakletý les

Kam zmizely z lesa prameny, potoky a studánky? A proč se z lesa odstěhovala zvířata? Formou pohádkového příběhu, her i vlastního zkoumání žáci objevují zákonitosti přírody a vracejí do vysušeného lesa vodu. Čeká je výlet spojený s dorozumíváním zvířat, zkoumání drobných živočichů v lesní hrabance, tvořivé a pohybové aktivity a pečení chlebánků v peci nebo na ohni.

Program vyučujeme od března do října.

     ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
1.–4. ročník ZŠ

KDO NESPÍ, NEZASPÍ

Jaká jsou tajemství zimního lesa? Která zvířata můžeme sledovat, i když je všude sníh a mráz? Žáci během programu objevují, jaké děje probíhají v přírodě v zimě, a učí se správným zásadám pobytu člověka v zimní přírodě. Čeká je výlet spojený se stopováním zvířat, práce se dřevem, příprava ohně a vaření na ohni a pečení v hliněné peci. Součástí programu je také večerní dobrodružné putování lesem a objevování tajů noční přírody.

Program vyučujeme od listopadu do března.

 

     ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
1.–4. ročník ZŠ

OD MARTINA DO TŘÍ KRÁLŮ

Pojďme se společně připravit na Vánoce! Během pobytu si žáci vyzkoušejí práci se dřevem a ovčí vlnou, uvaří tradiční pokrm a upečou vánočku. Setkají se s mudrcem z dávné doby a společně s ním putují za vánoční hvězdou. V programu jsou zařazeny pohybové hry v přírodě, večerní stezka lesem a činnosti podporující spolupráci. Žáci mají možnost se během týdne starat o dvě ovce, které Jezírku pro předvánoční čas zapůjčuje Lamacentrum Hády.

Program vyučujeme v listopadu a prosinci.

     ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
3.–6. ročník ZŠ

CO SE DĚJE V LESE

Žáci nahlédnou do nejrůznějších dějů probíhajících v lese, a to přímo v lesním terénu v okolí Jezírka. Žáci si vyzkoušejí roli vědců při botanickém i zoologickém průzkumu, prozkoumají, jakou úlohu zastávají v lesním ekosystému jeho jednotlivé složky, jaké jsou vztahy a vazby mezi nimi a co se stane, když dojde k jejich narušení. Zjistí, jaké důležité funkce zastávají na planetě Zemi lesy. V programu nechybí pohybové hry v lese a drobné aktivity podporující spolupráci v kolektivu.

Program vyučujeme od září do října a od března do června.

 

 

     ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
3.–6. ročník ZŠ

VODA - PRAMEN ŽIVOTA

Kdo je to blešivec, splešťule či pošvatka? Žáci získají přehled o měnícím se vodním prostředí a prozkoumají působení člověka na vodu v krajině. Vydají se po stopách potůčku, sami si vyloví a určí živočichy vázané na stojaté i tekoucí vody. Stanou se autory vlastního příběhu vodního živočicha. Na modelu vodního toku určují záplavová území, rozlišují mezi přirozeným a regulovaným vodním tokem, zabývají se základními otázkami povodňové prevence. Zamýšlejí se také nad možnostmi výroby energie pomocí vody, prakticky si některé možnosti vyzkoušejí.

Program vyučujeme v září a od dubna do června.

 

 

     ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
4.–6. ročník ZŠ

TAJEMSTVÍ STARÉ HÁJENKY

Víte, jak se žilo v hájence? Co všechno měl a má hajný na starosti? A co obnáší život lesníka na samotě v hájence? Programem vás provede hajný, se kterým žáci objeví různá tajemství lesa. Během programu si žáci vyřežou dřevěnou lžíci, budou sledovat kácení suchého stromu v lese a dřevo následně zpracují na topení v peci, ve které si upečou slané a sladké koláče. Nastraží fotopast, pomocí které budou sledovat život v lese, a seznámí se s lesnickými značkami, jež mohou vidět na stromech v lese. Do programu jsou zařazeny pohybové hry v přírodě, praktické ukázky z lesnické činnosti a aktivity podporující spolupráci. V průběhu celého pobytu žáci hrají deskovou hru, ve které se starají o svůj díl lesa. Program klade důraz na význam biologické rozmanitosti lesních ekosystémů a prostřednictvím didaktických her seznamuje žáky s koloběhem živin.

Program vyučujeme od listopadu do března.

     ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko

 

Kamenná

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Kamenná
Kamenná 20, 639 00 Brno
T: 543 420 825, 602 684 393
Kontaktní osoba: Ludmila Chmelíková
E: kamenna(at)lipka.cz

 

Dopolední programy probíhají od 9 do 12 hodin. Cena programu pro jednoho účastníka je 70 Kč. Prosíme přihlášené, aby se nám tři dny před programem ozvali a upřesnili počet účastníků, kteří se k nám chystají.

 

4.–6. ročník ZŠ

ZVÍŘATA, KTERÁ ZMĚNILA SVĚT

Nejen králové a vynálezy se podíleli na utváření dějin. Svou roli měli i nenápadní živočichové. Budeme o nich přemýšlet jako o stavitelích, cestovatelích, nosičích, popelářích, dělnících či pacientech. Z programu si odnesete zpracovaný námět na projektovou výuku či tematický den.

70 Kč      Kamenná
6.–9. ročník ZŠ

REPORTÉŘI V KAMENCE

Hledáte inspiraci pro regionální výuku v místě vaší školy? Program nabízí metody přenositelné do jakéhokoli území. Žáci se s mapou, GPS přístroji a QR kódy vydávají jako reportéři na cestu do neznámého prostředí, zpracují reportáž a vyzkouší si základy zpracování fotografií.

Program probíhá částečně v terénu.

70 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
6.–9. ročník ZŠ

ŠPILBERK ZNÁMÝ A NEZNÁMÝ

Využijte tento program jako doplnění školního výletu! Žáci se s pomocí historických map a starých fotografií vydají na cestu do historie hradu Špilberku, hradního kopce a celého Brna a odhalují změny a environmentální problémy, kterým museli Brňané v minulosti čelit.

Výukový program je vyučován ve dvou variantách: pro 6.–7. ročník a pro 8.–9. ročník.

Program probíhá v terénu a vznikl za podpory Nadace OKD.

70 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
7.–9. ročník ZŠ

NĚCO JE VE VZDUCHU

S průzkumem neviditelného vzdušného koktejlu začneme v domácnostech, kde ho ovlivňuje náš životní styl i vybavení bytu. Zbavíme se škodlivin větráním? V rolích zástupců vlád různých států budeme řešit problematiku prachu, oxidů dusíku, přízemního ozónu i dalších látek.

70 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
8.–9. ročník ZŠ

DR. ZDĚDIL A PAN ZDRAŽIL

Otestujte svoji finanční gramotnost v simulační hře. Konečně vám přišla vaše první kreditní karta. Zrovna včea jste podepsali výhodnou půjčku s 5% úrokem a za měsíc letíte na dovolenou na splátky. Zvládnete se nedostat do dluhové pasti a ohlídat všechny svoje výdaje?

70 Kč      Kamenná
8.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

KDO JE ZA VODOU?

V jednom tričku bereme tisíce litrů vody z Uzbekistánu, v jedné růži stovky litrů z africké Keni. Je voda jen nedostatkové zboží, nebo lidské právo? Kdo má vody dostatek a kdo musí vystačit s málem? Je možné dostat se z chudoby bez vody? Autorem programu je Centrum globálního rozvojového vzdělávání NaZemi, program je z cyklu Svět v nákupním košíku.

70 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
8.–9. ročník ZŠ

KDYŽ SE ŘEKNE SEX

Sex a sexualita jsou běžnou součástí našich životů. Ale viděli jste někdy menstruační houbu? Mohli jste si sáhnout na cervikální klobouček? Program poskytuje vhled do problematiky menstruace a antikoncepce a doplňuje ho o environmentální rozměr.

70 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

ŠATY DĚLAJÍ ČLOVĚKA... A KDO DĚLÁ ŠATY?

Většina našeho oblečení je z bavlny. Jaké jsou pracovní podmínky v textilním průmyslu? Jaké jsou příčiny a souvislosti mnohdy přehnaně nízkých cen oblečení v globalizovaném světě?Program reaguje na kampaň Ušili to na nás. Autorem programu je Centrum globálního rozvojového vzdělávání NaZemi, program je z cyklu Svět v nákupním košíku.

70 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
1.–4. ročník SŠ

100 LIDÍ 100 CHUTÍ

Program představí specifické stravovací návyky a motivace je dodržovat. Důraz klade na environmentální a globálně-sociální souvislosti našeho jídla a seznamuje žáky s příklady environmentálně příznivého stravování. Je chuť opravdu tím hlavním, co rozhoduje o tom, co jíme?

70 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
1.–4. ročník SŠ

MÁME NA ZEMI? ANEB KOLONIZÁTOŘI VZDÁLENÝCH SVĚTŮ

Nedostatek jídla, časté povodně, znečištěný vzduch a desítky kilometrů neobydlené krajiny. Dokážete tyto drsné podmínky využít ve váš prospěch a osídlit takovou krajinu? Vyzkoušejte si, co všechno pro nás zajišťují ekosystémy a jak obtížné může být jejich služby nahradit.

70 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
1.–4. ročník SŠ

MOBIL – CO NEVYČTEME Z DISPLEJE

Kolik milionů nepoužívaných mobilů leží v našich šuplících? A jak souvisí např. s konfliktem v Demokratické republice Kongo? Program odkrývá environmentální, sociální i ekonomické problémy spojené s výrobou, spotřebou a likvidací elektroniky, kterou denně používáme.

70 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
3.–4. ročník SŠ

NENECHTE SE ZASTAV(I)ĚT!

Co lze dělat v případě, když se občanům něco nelíbí? Jak prosadit návrhy na zlepšení? Program spjatý s problematikou staveb hypermarketů umožní žákům vyzkoušet občanská práva „nanečisto“. Formou hry si osvojí, jak zpopularizovat danou kauzu nebo co obnáší správní řízení.

70 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná

 

 

KAMENNÁ – Výukové programy v Otevřené zahradě

 

4.–6. ročník ZŠ

ODPADKOVÝ KOŠ VYPRAVUJE

Co všechno o nás může prozradit náš odpadkový koš? Výukový program se zaměřuje na třídění a recyklaci odpadů z domácností a bytů. Ukážeme si, jak my sami můžeme odpadky ještě využít, a nebudou chybět praktické ukázky výrobků ze zdánlivého odpadu.

Doba trvání programu: 2,5 hod.

75 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
4.–6. ročník ZŠ

VODNÍ SVĚT

Pojďte s námi prozkoumat vodní prostředí! Kde všude můžeme vodu nalézt? A co v ní žije? Společně se podíváme na řeky a jejich význam v krajině a ponoříme se do světa stojaté vody. V programu jsou využity principy badatelsky orientovaného učení.

Doba trvání programu: 2,5 hodiny

75 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
6.–9. ročník ZŠ

S VĚTREM O ZÁVOD

Jak můžeme využívat vítr? Žáci obdrží výzvu k výstavbě větrné elektrárny, složí její model a pokusí se vlastními silami vytvořit co nejsilnější proudění. V delší variantě programu diskutují o využití větrné energetiky a umísťují svoje elektrárny na vhodná místa v mapě.

Doba trvání programu: 2,5 hod.

75 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
7.–9. ročník ZŠ

ENERGIE - projektový den

Žáci si v rolích podnikatelů ověří, zda je možné zapojit běžnou českou domácnost pouze na alternativní zdroje energie. Pokusí se vytvořit ostrovní systém s fotovoltaickými panely, solárními kolektory a větrnou a vodní elektrárnou. Své výsledky prezentují na konferenci.

Doba trvání projektového dne: 4 hod.

95 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
7.–9. ročník ZŠ

ENERGIE ZE SLUNCE

Slunce se zdá být snadno dostupným zdrojem energie. Vystačí s ní naše domácnost? Žáci se přenesou do role podnikatelů a s využitím interaktivních prvků zahrady i vlastních svalů prověří možnosti fotovoltaiky, solárních kolektorů a vodních i větrných elektráren.

Doba trvání programu: 3,5 hod.

95 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
8.–9. ročník ZŠ

TAJEMSTVÍ UKRYTÉ V ZEMI

Půda a horniny představují ohromný archív ukrývající informace o historii Země. Pochopíme-li jejich vznik a vývoj, naučíme se v něm číst. Žáci řeší otázky spojené s různými geologickými obdobími a luští kód k tajemné truhle skryté přímo v zahradě.

Cena: 75 Kč/žák za 2hodinový program, nebo 95 Kč/žák za 3,5hodinový program.

95 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná

© LIPKA 2016