Učit o divočině ve školních lavicích?! Hledáte jiné možnosti? Přijeďte se svými žáky k nám na jednodenní terénní program. Získají nové znalosti, vyzkouší si orientaci v terénu a především si odnesou spoustu dojmů a zážitků z volného putování krajinou.
Žáci se metodou Flow Learning naučí hledat a oceňovat divoká místa v přírodní i kulturní krajině. Budou se samostatně pohybovat v terénu a poznávat dané území pomocí hry na bázi hledačky – quetsingu. Při orientaci v terénu žáci využijí mapu. Program využívá k motivaci a reflexi hry.
Čas programu
6 hod. včetně přestávek
Cílová skupina
1.–4. ročník SŠ
Optimální počet účastníků
15–35
Místo začátku a konce programu – popis místa
Program probíhá v Rakoveckém údolí. Místo zahájení či ukončení programu je možné v Ruprechtově nebo v Jedovnicích.
Požadavky na účastníky
Terénní oblečení a obutí, pláštěnka. Program je možné realizovat ve všech ročních obdobích.
Environmentální rozměr programu
Žáci se samostatně pohybují v terénu a rozpoznávají a vyhledávají místa důležitá pro biodiverzitu. Žáci si vytváří postoj k „divoké“ přírodě a oceňují „malé plochy divočiny“ i v kulturní krajině.
Výstupy
Žák/dítě:
- žák vysvětlí vlastními slovy pojem biodiverzita
- žák uvede 2 příklady habitatů, které jsou pro divočinu významné a vlastními slov vysvětlí jak
- žák vlastními slovy vyjádří, co považuje za divokou přírodu
- žák kooperuje v malém týmu při řešení questingu
- žák se orientuje v krajině pomocí mapy
- žác se učí pohybovat v přírodě tiše a nenápadně
- žák aktivně pozoruje a reflektuje přírodu a přírodní reálie
Průřezové téma
- Environmentální výchova
- V programu jsou rozvíjeny zejména postoje k přírodě (např. „projevovat pokoru, úctu k hodnotám, které neumí vytvořit člověk, oceňovat hodnotu přírody, vnímat a být schopen hodnotit různé postoje k postavení člověka v přírodě a k chování člověka vůči přírodě“).
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblast
Člověk a příroda; Vzdělávací obory: Geografie (terénní geografická výuka, praxe a aplikace – exkurze, praktická topografie, bezpečnost pohybu v terénu, postupy při pozorování a hodnocení přírodních a společenských prvků krajiny a jejich interakce)
Rozvíjené klíčové kompetence