MENU

Poselství Velikonočního ostrova

Než ostrov objevili lidé, oplýval bohatstvím rostlin i zvířat. Pak se na ostrově zabydleli polynéští mořeplavci a postupně vytvořili pozoruhodnou kulturu. Osm set let se sem nikdo další nedostal. Když o Velikonocích roku 1722 připluli Holanďané, našli z přírodního bohatství i kultury jen trosky – důkazy dávné vyspělosti civilizace, ohromné sochy moai nebo písmo, které dosud nebylo rozluštěno.

 

Jak dlouho tamní společnosti trvalo, než narazila na omezení přírodních zdrojů? Jak dlouho to bude trvat na celé Zemi? Příběh o rozkvětu a kolapsu kultury na Velikonočním ostrově může být inspirací pro dnešní dobu. Podívejte se na záznam přednášky experimentálního archeologa Pavla Pavla, který objevil tajemství pohybu obrovitých soch moai na Velikonočním ostrově.

 

 

K tématu Velikonočního ostrova jsme připravili Klíč k Rapa Nui – zoom karty pro rozvoj komunikace a týmové spolupráce. Úkol se zdá jednoduchý: seřadit obrázky. Ale jak jdou po sobě? Jaký je princip? Při jeho hledání využijete své schopnosti naslouchání i vyjadřování, vyzkoušíte dynamiku týmu i svou roli v něm. Budete se divit, kolik se toho o sobě i skupině dozvíte. Navíc se seznámíte s příběhem kolapsu malé civilizace uprostřed Pacifiku.

 

 

Pro učitele a pedagogy pak přinášíme celou obsáhlou metodiku Poselství Velikonočního ostrova s náměty pro malé i velké. Často v současné době narážíme na varování, že jedna Země pro čím dál náročnější lidstvo nestačí. Otázka, jak dlouho ještě planeta unese naši civilizaci, se nevyhýbá ani dětem. Jak toto obtížné téma otevírat s těmi mladšími? A jak s dospívajícími?

 

Metodika Poselství Velikonočního ostrova prošlapává jednu z cest – skrze objevování a prožívání příběhu o rozkvětu a úpadku jedné malé civilizace. Zveme Vás k poznání dávné kultury a k přemýšlení o proměnách té současné.

 

Zdarma ke stažení jsme k metodice také připravili řadu materiálů do výuky:

 

S menšími i většími při hrách, vyprávěních, tvoření a přemýšlení prožíváme, co se na Velikonočním ostrově během staletí dělo. Uvidíme řadu souvislostí, které nyní zažíváme v globálním meřítku.

 

Společně s dětmi uvažujeme, zda mohl příběh Velikonočního ostrova dopadnout lépe a co by se muselo změnit. Protože ještě důležitější než porozumět mechanismům kolapsu je hledat možnosti, jak mu čelit.

 

Není snadné představit si, jak by mohl fungovat svět, který by byl lepší pro lidi i celou Zemi. Ale právě kreativní hledání nových řešení je to, co chceme učit sebe i děti. Součástí slohy je i Příběh Velikonočního ostrova a další obrazové přílohy.
**