Léto v přírodní zahradě
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACILetní zahradu budeme poznávat nejen zrakem, ale i ostatními smysly. Jak zní voda? Jak chutnají a voní bylinky? Děti se s některými seznámí a uvaří z nich na ohni čaj. Poznají, že voda v zahradě nemusí sloužit jen rostlinám, ale i jako útočiště pro mnohé živočichy.
Rozšířená anotace
Program přivede děti do letní rozkvetlé přírodní zahrady a věnuje se zejména tématům vody a léčivých bylin. Metodika výukového programu klade důraz na smyslové vnímání, vlastní prožitek a praktické činnosti.
K zájmu o téma jsou děti motivovány krátkou úvodní scénkou o Bylinkové a Vodní víle. Tyto dvě postavy pak provází žáky celým výukovým programem.
V „bylinkové“ části programu se žáci seznámí s několika druhy bylin a možnostmi jejich využití. Byliny poznávají nejen zrakem, ale i pomocí čichu a hmatu. Naučí se jak byliny sbírat a sušit a vlastnoručně si připraví na ohni bylinkový čaj.
Ve druhé části programu žáci poznávají možnosti využití vody v zahradě, šetrného hospodaření s ní a význam vody jako útočiště pro živočichy a zdroje zábavy a relaxace. Učí se pracovat s jednoduchým plánem zahrady. Poznají obojživelníky ze zahradního jezírka, pracují s keramickou hlínou, poslouchají vodu a hrají si u soustavy dřevěných vodních korýtek.
Na závěr celého programu všichni společně ochutnají bylinkový, čaj. Tato chvíle je i vhodnou příležitostí k povídání o prožitcích a zkušenostech z programu.
Základní údaje o programu
Délka programu3.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina1.–3. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků10–30
Místo začátku a konce programu – popis místaPracoviště Lipová, Lipová 20, Brno-Pisárky, program probíhá v interiéru a převážně v zahradě.
Požadavky na účastníkypřezůvky, svačina, oděv a obuv do terénu (včetně doprovodu), v případě nepřízně počasí pláštěnka
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci poznají možnost vypěstovat si bylinky na zahradě a různorodým způsobem je využívat jako podpůrný prostředek při léčbě onemocnění, dochucení pokrmů, přípravě „čajů“ či přímé konzumaci. Seznámí se se způsoby zadržování a významem vody v zahradě.
VýstupyŽák/dítě:
- přiřadí část byliny k živému exempláři rostliny v zahradě (využijí k tomu zrak, čich či hmat)
- uvaří pod dohledem pedagoga bylinný čaj na ohni
- sklidí byliny a umístí je do sušičky
- najde zdroje vody a zakreslí je do plánu zahrady
- určí pomocí jednoduchého klíče vodního obojživelníka
- vymodeluje různá stádia vývoje žáby
- vyjmenuje různé významy vody v zahradě
- použije dřevěnou hůl pro poslech vody
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- Environmentální výchova/ Ekosystémy, Základní podmínky života, Vztah člověka k prostředí
Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět (Přesah do vzdělávací oblasti Člověk a svět práce)
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI