100 LIDÍ, 100 CHUTÍ
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIOpravdu si jídlo vybíráme jenom podle chuti nebo existují i jiné motivace k výběru? Co vede lidi k veganství, vitariánství nebo freeganství? Program představuje specifické stravovací návyky současné populace a nabízí příklady environmentálně příznivého stravování.
Rozšířená anotace
Je chuť opravdu tím hlavním, co rozhoduje o skladbě našeho jídelníčku? Účastníci se prostřednictvím hraní rolí seznámí s paletou specifických stravovacích návyků a motivací lidí, kteří je praktikují. Výukový program klade důraz na environmentální, etické a globálně-sociální souvislosti. Stranou nezůstávají ani zdravotní či ekologicko-krajinářské důvody. Účastníci se dále seznámí s příklady dobré praxe environmentálně příznivého stravování a sami zhodnotí, zda a jak je mohou zahrnout do svého života či budoucí praxe.
Základní údaje o programu
Délka programu3.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina1.–4. ročník SŠ
Optimální počet účastníků15–20
Místo začátku a konce programu – popis místaLipka – pracoviště Kamenná, Kamenná 20, 639 00 Brno
Požadavky na účastníkypřezůvky, svačina (pitný režim je zajištěn)
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci poznají různé varianty řešení environmentálních problémů a uvědomí si souvislosti mezi problémy lokálními a globálními. Snaží se ovlivnit životní styl a hodnotové orientace účastníků a utvářet lepší mezilidské vztahy ve školní třídě.
VýstupyŽák/dítě:
- vyjmenuje společně s ostatními několik specifických směrů stravování a nejčastějších důvodů, které k nim lidi vedou.
- uvede na příkladu konkrétní stravovací zvyklosti určitého směru stravování a vysvětlí jeho název.
- rozezná environmentální, etické, globálně-sociální a zdravotní důvody, které lidi vedou ke specifickým stravovacím návykům, a uvede konkrétní příklady těchto důvodů na základě aktuálně získaných informací.
- porovná požadavky zákazníka a šéfkuchaře či provozního restaurace na skladbu jídelníčku v restauraci a své názory předloží ostatním.
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- Dle RVP G: Environmentální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
- Dle RVP SŠ a SOŠ: Člověk a životní prostředí
Vzdělávací oblastDle RVP G:
Člověk a příroda/ Geografie, Biologie, Chemie.
Dle RVP SŠ a SOŠ:
Biologické a ekologické vzdělávání, Vzdělávání pro zdraví, Výživa
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI