ZAHRADO, PROSTŘI SE
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIŽáci prožijí v zahradě kulinářské dopoledne a využijí k vaření to, co vyrostlo na záhonech i jen tak planě. Dozvědí se, proč je lepší upřednostnit místní a sezónní druhy ovoce a zeleniny. V závěru programu proběhne degustace pokrmů, které si žáci společně připravili.
Rozšířená anotace
Zažijte s námi kulinářský zážitek s využitím lokálních surovin!
V průběhu programu žáci vyhodnocují kritéria, podle kterých mohou lidé vybírat a nakupovat jednotlivé potraviny v obchodě. V praktické hře si ověří, že rychlý nákup bez přemýšlení nad původem a uskladněním surovin vede dalšímu zbytečnému vypouštění skleníkových plynů do atmosféry. Na základě toho vyvozují výhodnost využití místních sezónních plodin a planých rostlin v jídelníčku jako cesta náhrady nebo snížení množství konzumovaných exotických plodin.
Program vede žáky k porozumění vztahu mezi uhlíkovou stopou dovozu potravin a oteplováním planety. Lokální suroviny využijí k praktické přípravě pokrmů a v závěrečné ochutnávce zhodnotí, jak chutné mohou být pokrmy podle receptů, které podporují zdraví jak člověka, tak naší planety.
Základní údaje o programu
Délka programu4 hod. včetně přestávek
Cílová skupina4.–9. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků20–30
Místo začátku a konce programu – popis místaLipka - pracoviště Rozmarýnek, Rozmarýnová 6, Brno – Jundrov. Program probíhá v interiéru a v přírodní zahradě Rozmarýnku.
Požadavky na účastníkypřezůvky, svačina, pití, vhodné obutí a oblečení na zahradu a na vaření.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuPorozumění vztahu mezi uhlíkovou stopou dovozu potravin a oteplováním planety.
Využití místních sezónních plodin a planých rostlin v jídelníčku jako cesta náhrady nebo snížení množství konzumovaných exotických plodin.
VýstupyŽák/dítě:
- charakterizuje spotřebitelské jednání své nebo své rodiny při nákupech,
- popíše vliv dovozu exotických produktů a plodin ze vzdálených destinací na zvyšování skleníkového efektu a oteplování Země,
- rozlišuje vybrané druhy planých rostlin a vyhledá je v terénu,
- připraví a ochutná několik pokrmů s využitím plevelů,
- vyjmenuje alespoň 2 důvody, proč je výhodné využívat ve stravování lokální a sezónní pokrmy.
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- Environmentální výchova (Vztah člověka k prostředí, Zdravý životní styl)
Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět (1. stupeň ZŠ),
Člověk a příroda (2. stupeň ZŠ),
Člověk a svět práce (1. a 2. stupeň),
Člověk a zdraví (2. stupeň).
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
- kompetence občanské
- kompetence pracovní
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI