Z bláta do pouště
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIProč v krajině chybí voda? Prozkoumáme aktuální problematiku sucha v souvislosti s naším hospodařením. Žáci budou v konkrétní zemědělské krajině hledat příčiny i důsledky a navrhnou řešení vedoucí ke zlepšení situace.
Rozšířená anotace
Sucho, nedostatek vody, povodně, eroze, to jsou pojmy, které v posledních letech v souvislosti s Českou republikou slýcháme čím dál častěji. Může si za sucho člověk sám, nebo je to přirozený proces? Co má společné sucho a povodně? To vše se žáci dozví přímo v terénu v zemědělské krajině v okolí Krásenska. Žáci se vžijí do role vědců, kteří budou hledat pro obec Krásensko důvody, proč tu v létě dochází voda. Budou pracovat ve skupinách, které budou zkoumat jednoho „podezřelého” ze sucha (např. hospodaření v lesích, přílišná zástavba, odvodnění krajiny). Pomocí praktických úkolů v terénu a názorných pokusů zjistí, jak daný „podezřelý” může za sucho krajině. Každá skupina
na závěr představí své téma a předvede pokusy, kterými dovysvětlí dopady konkrétního tématu vodu v krajině. Na závěr žáci diskutují o tom, kterými činnostmi člověk nejvíce ovlivňuje množství vody v krajině, který z nich má nejvážnější dopady na přírodu i lidskou činnost a jaké dopady se budou v budoucnosti pravděpodobně zhoršovat.
Základní údaje o programu
Délka programu5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina8.–9. ročník ZŠ, SŠ
Optimální počet účastníků20–30
Místo začátku a konce programu – popis místaLipka - pracoviště Rychta, Krásensko 76 (program probíhá v zemědělské krajině v okolí Krásenska)
Požadavky na účastníkypsací potřeby, terénní obuv a oděv, pláštěnka, svačina, pití
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci terénním výzkumem a praktickými úkoly identifikují hlavní příčiny nedostatku vody v krajině spojené s činností člověka. Analyzují je, uvádí jejich dopady a predikují jejich vývoj.
VýstupyŽák/dítě:
- zhodnotí stav krajiny s ohledem k zadržování vody
- zjistí příčiny sucha a zhodnotí jejich dopady na přírodu a člověka
- praktickými ukázkami popíší principy zadržování vody v krajině
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- Environmentální výchova ZŠ: Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka k prostředí
- Environmentální výchova SŠ: Člověk a životní prostředí, Životní prostředí regionu a České republiky
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastZŠ: Člověk a příroda; Přírodopis, Zeměpis;
SŠ: Člověk a příroda; Geografie, Geologie
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k řešení problémů
- kompetence občanské
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI