MISE PRO ŠEST NOHOU
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIŽáci se v roli obhájců hmyzích druhů seznamují s životem svých klientů. Pozorují živé hmyzí exempláře a uvědomují si důležitost hmyzu pro rovnováhu ekosystému. V zahradě Rozmarýnku vyhledají potravní zdroje, úkryty a místa pro zdárný vývoj konkrétních druhů.
Rozšířená anotace
Vydejte se s námi do neuvěřitelně pestrého a zajímavého světa hmyzu.
V průběhu programu žáci průběžně ověřují informace a odpovídají na dotazy uvedené ve fiktivním dopisu, který poslal začínají zahrádkář do zahrádkářského časopisu. Při kontaktu s živými zástupci hmyzu a porovnáváním vzorků v “laboratoři” zjistí základní morfologické znaky hmyzu.
Program vede žáky k poznání, že rozmanité prostředí nabízí dobré životní podmínky pro různé druhy živočichů. V naší přírodní zahradě vyhledají žáci potravní zdroje, úkryty a místa pro zdárný vývoj mláďat konkrétních druhů hmyzu.
Během pohybové hry si v žáci rolích hmyzích rozkladačů, opylovačů a predátorů/lovců uvědomí nezastupitelnost každého živočicha ve fungování ekosystému. Zhodnotí také vliv konkrétních lidských činností nebo přírodních událostí na fungování celého ekosystému.
Základní údaje o programu
Délka programu3.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina4.–6. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků15–30
Místo začátku a konce programu – popis místaLipka - pracoviště Rozmarýnek, Rozmarýnová 6, Brno – Jundrov. Program probíhá v interiéru a v přírodní zahradě Rozmarýnku.
Požadavky na účastníkypřezůvky, svačina, pití, oblečení a obuv vhodné pro pobyt v zahradě přiměřené aktuálnímu počasí.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuV oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma rozvíjí porozumění souvislostem v biosféře, vztahům člověka a prostředí a důsledkům lidských činností na prostředí.
VýstupyŽák/dítě:
- si vytváří/posiluje kladný postoj ke hmyzu (vnímá hmyz jako zajímavou a různorodou skupinu živočichů, která má nezastupitelnou roli v ekosystému)
- ve skupině sestaví vlastní definici hmyzu,
- v přírodní zahradě najde dvojice/trojice žáků zdroj potravy, úkryt nebo místo pro zdárný vývoj potomků pro konkrétní druh hmyzu,
- představí ostatním jeden druh hmyzu a vysvětlí jeho roli v ekosystému.
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- Environmentální výchova (Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka k prostředí)
Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět (1. stupeň ZŠ),
Člověk a příroda (2. stupeň ZŠ).
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI