Příběhy ze starého stromu
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIPohádkový příběh nás zavede za obyvateli starého stromu. Zahrajeme si na mravence a sršně, za houbou vylezeme do koruny stromu, prohlédneme si skutečnou dutinu strakapouda a barvami ztvárníme lišejník.
Rozšířená anotace
Hlavním tématem programu je význam starého stromu v přírodě pro další organismy a ekosystém vůbec. Během celého dopoledne žáci řeší problém, zda a kam nejlépe na starém stromě ubytovat některé konkrétní živočichy, houby a rostliny. Do problému je uvede krátký pohádkový příběh. Pak již následuje vlastní objevování tajemství starých stromů a to částečně přímo venku na zahradě. Program klade důraz na poznávání pomocí vlastní zkušenosti.
Základní údaje o programu
Délka programu3.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina1.–3. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků10–30
Místo začátku a konce programu – popis místaPracoviště Lipová, Lipová 20, Brno-Pisárky, program probíhá v interiéru a v zahradě.
Požadavky na účastníkypřezůvky, svačina, pití, oděv a obuv do terénu (včetně doprovodu), v případě nepřízně počasí pláštěnka
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci poznají význam starých stromů v ekosystému jako místa pro život mnoha dalších organismů.
VýstupyŽák/dítě:
- přiřadí organismu jeho místo výskytu (získávání potravy, hnízdění, vývoje atd.) a toto přiřazení zdůvodní
- pozoruje organismy pod binokulární lupou
- výtvarně ztvární lišejník
- aktivně vyhledá pobytové znamení strakapouda
- určí živočicha na fotografii a popíše jeho základní poznávací znaky
- pozná a pojmenuje lišejník a choroš
- prostřednictvím simulační hry se seznámí se životem dřevokazného mravence a pojmenuje jeho vývojová stádia
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- Environmentální výchova/ Ekosystémy, Základní podmínky života, Vztah člověka k prostředí
Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence komunikativní
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI