ZVÍŘATA V ZIMĚ
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACICo dělají zvířata naší přírody, když přijde zima? Žáci poznají některé jejich strategie k přežití, zdroje potravy, stopy a jiná pobytová znamení. Zahrají si na havrany, netopýry, zajíce i slunéčka a vyrobí si odlitek liščí stopy.
Rozšířená anotace
Účastníci environmentálního výukového programu se spolu s dětmi z příběhu (Vločkou a Pírkem) vydávají do zimní přírody ověřit informace z pohádkové knihy. Objevují pobytová znamení i spící živočichy. Pomocí her a dalších aktivit poznávají v ekologických souvislostech (např. nedostatek potravy v zimním období) různé strategie živočichů k přežití zimy. Program ukazuje, s důrazem na ohleduplné chování, možnost aktivně ve volném čase poznávat přírodu. Žáci si domů odnesou odlitek stopy lišky, učitelé pak pracovní list a nápadník, které mohou použít při opakování či navázání na VP ve výuce. Struktura programu vychází z třífázového modelu učení EUR a využívá principů kritického myšlení.
Žáci poznávají stopy zvířat, pátrají po potravě zajíců v zimní zahradě, v roli havranů hledají a sbírají potravu "pod sněhem", "přezimují" jako slunéčka. Seznámí se se zásadami pozorování přírody, "stopují" lišku a odlijí si ze sádry její stopu. Formou simulační hry poznají, jak loví netopýr, z pantomimického divadla usuzují na jeho přizpůsobení přečkání nepříznivého období a změny životních projevů v tomto období. V závěru programu žáci uvedou na pravou míru mylné informace z úvodní pohádky a vyjádří svůj postoj k procházkám do zimní přírody.
Základní údaje o programu
Délka programu3.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina1.–3. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků10–30
Místo začátku a konce programu – popis místaPracoviště Lipová, Lipová 20, Brno-Pisárky, program probíhá v interiéru, za příznivého počasí i v zahradě.
Požadavky na účastníkypřezůvky, svačina, pití
Cíle programu
Environmentální rozměr programuMotivuje žáky k zájmu a inspiruje k výletům a pozorováním.
VýstupyŽák/dítě:
- vhodně obleče a vybaví loutky dětí na výlet do přírody
- pozná stopy některých živočichů
- uvede některé ze zásad správného stopování a pozorování živočichů ve volné přírodě
- vyjmenuje alespoň jeden druh potravy u každého z probraných živočichů (havran, liška, netopýr, krtek, zajíc, slunéčko)
- vysvětlí, podle čeho pozná, že určitý živočich se v zimě pohyboval přírodou
- popíše přípravy netopýra na zimní spánek a změny jeho životních projevů
- vytvoří sádrový odlitek stopy lišky
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova/ Ekosystémy, Základní podmínky života, Vztah člověka k prostředí
Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět (Přesah do vzdělávací oblasti Člověk a svět práce)
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence komunikativní
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI