JAK ROSTE CHLÉB
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIPoznejte cestu chleba z pole až na náš stůl. V pohádce se zamyslíme nad významem půdy pro obživu člověka. Vyzkoušíme si mlácení obilí cepem v zahradě, mletí mouky, přípravu těsta a pečení chlebánků.
Rozšířená anotace
Program ukazuje cestu od obilí, rostoucího na poli, až ke chlebu na našem stole. Děti mohou na vlastní kůži prožít tradiční ruční zpracování obilí – vymlácení, mletí, zadělání těsta a tvarování chlebánků. Do tématu jsou uvedeny pohádkou O kuchaři, který urazil pole, která zdůrazňuje význam půdy pro člověka. Součástí programu je také seznámení se čtyřmi základními druhy obilí, které na našem území pěstujeme.
Základní údaje o programu
Délka programu3.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina2.–4. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků10–30
Místo začátku a konce programu – popis místaPracoviště Lipová, Lipová 20, Brno-Pisárky, program probíhá v interiéru, za příznivého počasí i v zahradě.
Požadavky na účastníkypřezůvky, svačina, pití
Cíle programu
Environmentální rozměr programuDěti vlastním prožitkem poznávají cestu od pěstování obilí až k upečení chleba a jak zásadní roli v ní sehrává půda (pole). Cílem programu je také vzbudit pozitivní vztah a úctu k půdě, lidské práci a k potravinové soběstačnosti.
VýstupyŽák/dítě:
- popíší souvislost mezi potravinami a půdou
- pozorují rozdíly mezi 4 druhy obilných zrn (pšenice, žito, ječmen, oves)
- pochopí a s využitím obrázků správně sestaví postup od obilí k chlebu
- vlastními slovy popíší princip mlácení cepem
- vymlátí hromádku obilí
- namelou v ručním mlýnku mouku
- pochopí a pomocí obrázků popíší postup výroby těsta a pečení
- vytvoří těsto a zhotoví bochánek či preclík
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova/ Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka a prostředí
Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět (Přesahy do předmětů: prvouka, přírodověda, pracovní činnosti)
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence pracovní
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI