PŮDA NENÍ NUDA
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIVíte, jaká dobrodružství se odehrávají v půdě? Binokulární lupy nám pomohou poznat půdní složky, při hře pochopíme, jak půda vznikla, co je to rozklad a kdo se na něm podílí. Odchytíme a pojmenujeme řadu půdních živočichů a popíšeme jejich vazby k půdnímu prostředí. Pomocí pokusů dokážeme přítomnost půdní vody a vzduchu.
Rozšířená anotace
Ve společném úvodu se žáci naladí na téma programu s fotografiemi a formulují si otázky k tématu.
Jedna část programu je věnována půdě, jejímu složení a vzniku. Žáci rozpoznávají jednotlivé komponenty půdy a pojmenují je. Proběhne průzkum vzorku půdy a pozorování lupou. Prostřednictvím karetní hry žáci odhalí činitele a procesy vedoucí ke vzniku půdy. Provedou důkaz vody a vzduchu v půdě.
Druhá část programu je věnována životu v půdě – půdním živočichům. Budeme je hledat, sbírat a pozorovat, využijeme binokulární lupy a klíče k určování půdních bezobratlých. Na základě seznámení se s potravními vztahy v půdě porozumí žáci významu půdních živočichů a jejich nenahraditelné roli v procesu koloběhu látek v přírodě.
Ve společném závěru žáci formulují nové věty k fotografiím z úvodu a hledají mezi nimi souvislosti spojené se vznikem půdy.
Základní údaje o programu
Délka programu3.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina4.–7. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků10–30
Místo začátku a konce programu – popis místaPracoviště Lipová, Lipová 20, Brno-Pisárky, program probíhá v interiéru a v zahradě.
Požadavky na účastníkypřezůvky, svačina, pití
Cíle programu
Environmentální rozměr programuProgram vede k zamyšlení nad vznikem a významem půdy a půdních živočichů a ekologických vztahů v přírodě.
VýstupyŽák/dítě:
- popíše složky půdy
- pojmenuje některé půdní živočichy
- popíše některé ekosystémové vztahy v půdě
- provede pokusy s půdou a interpretují výsledky
- provede správně odchyt půdních bezobratlých
- pozoruje živočichy a přiřadí jim název a místo potravním řetězci
- popíše činitele a procesy vzniku půdy
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- Environmentální výchova/ Ekosystémy, Základní podmínky života, Vztah člověka k prostředí
Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět, Člověk a příroda
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI