ŽIVOT V RYBNÍCE
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACINa příběhu o rybníku Blaťáku prozkoumáme fungování ekosystému rybníka a vliv člověka na něj. Pomocí pokusů poznáme důležité vlastnosti vody, jakými je povrchové napětí a teplotní anomálie. Nalovíme v zahradním jezírku vodní živočichy, určíme je a dozvíme se, jakou roli v něm hrají.
Rozšířená anotace
Žáci se v programu stávají novináři a řeší záhadu úhynu ryb v rybníku Blaťáku, aby o ní mohli napsat článek na titulní stranu novin. Úvodní scénka nastolí atmosféru novinové redakce a vtáhne žáky do tématu. Žáci navrhují možné důvody zmíněné události. Po rozdělení na dvě skupiny pracují žáci již odděleně a snaží se příčinu „pohromy na Blaťáku“ odhalit.
Těžištěm „sálové“ části programu je prozkoumání vlivů různých činností člověka na ekosystém rybníka. Toto, probíhá pomocí pokusů, simulační hry či práce s krátkým textem. Venkovní část je věnována praktickému poznávání fungujícího ekosystému jezírka, lovení vodních organizmů pomocí lovícího náčiní a jejich následnému pozorování a určování. Důraz je kladen na prostředí, které vodní organismy potřebují ke svému životu, zejména na vodní rostliny. V závěru programu se žáci opět schází v redakci. Na základě získaných zkušeností a informací hodnotí možné důvody špatného stavu rybníka Blaťáku a navrhují řešení. Vlastní napsání článku je pak již přesahem do další výuky ve škole.
Základní údaje o programu
Délka programu3.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina5.–7. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků10–30
Místo začátku a konce programu – popis místaPracoviště Lipová, Lipová 20, Brno-Pisárky. Program probíhá v interiéru i v zahradě. Součástí programu je lovení v jezírku na zahradě pracoviště a to za každého počasí.
Požadavky na účastníkyPřezůvky, vhodné oblečení a obutí do terénu (lov v rybníce), svačina, pláštěnka či nepromokavá bunda (ne deštník) – lovení v rybníce se koná i za nepříznivého počasí.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuSeznámit žáky s ekosystémem rybníka a s provázaností jeho živých a neživých složek. Ukázat, jak narušitelná je rovnováha tohoto prostředí zásahem člověka a vést je k přemýšlení o tom, jak o rybník pečovat. Žasnou nad rozmanitostí organismů ve vodě.
VýstupyŽák/dítě:
- popíší souvislosti mezi negativními vlivy vybraných lidských činností (používání saponátů, překrmování ryb, úprava břehů s odstraněním vegetace, používání umělých hnojiv, zabahňování v důsledku eroze z orné půdy) a změnami v ekosystému rybníka.
- navrhnou opatření k nápravě zmíněných negativních vlivů.
- pozorují existenci povrchového napětí vody.
- ověří hypotézu o různé hustotě vody při různých teplotách a popíší význam teplotní anomálie vody pro život vodních organismů.
- vyloví a určí vodní živočichy a chovají se k nim přitom ohleduplně
- poznají různé části rybníka a jejich význam pro výskyt určitých organizmů (dno, vodní sloupec, hladina, břeh a břehová vegetace)
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- Environmentální výchova/ Ekosystémy, Základní podmínky života, Vztah člověka k prostředí
Vzdělávací oblastČlověk a příroda
Přírodopis
- Základy ekologie
- Praktické poznávání přírody
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
- kompetence občanské
- kompetence pracovní
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI