ŠATY DĚLAJÍ ČLOVĚKA
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIVětšina našeho oblečení je z bavlny. Jaké jsou pracovní podmínky v textilním průmyslu? Jaké jsou příčiny a souvislosti mnohdy přehnaně nízkých cen oblečení v globalizovaném světě?Program reaguje na kampaň Ušili to na nás.
Rozšířená anotace
Většina našeho oblečení je z bavlny. Jaké jsou pracovní podmínky v textilním průmyslu? Jaké jsou příčiny a souvislosti mnohdy přehnaně nízkých cen oblečení v globalizovaném světě?
Na úvod programu je zařazena zahřívací hra, v níž žáci vyjadřují svůj vztah k oblečení. Následuje brainstorming k hledání věcí, které nás ovlivňují při výběru oblečení. Při další aktivitě žáci zjišťují informace o původu svého oblečení, ze kterých pak odvozují rozložení textilního průmyslu ve světě. Seznamují se s fázemi zpracování a výroby oblečení a sociálními a environmentálními riziky, která jsou s tím spojená. Při práci s mapou si uvědomí globalizovaný proces výroby oblečení a při simulační hře prožijí pracovní podmínky v „robotárně“. Po ní následuje diskuse. Žáci porovnávají etické kodexy firem s články o reálných podmínkách v textilních továrnách. Na základě všech zjištěných informací žáci zaujímají svůj postoj k této problematice a diskutují o možnostech odpovědného spotřebitelství.
Autorem programu je Centrum globálního rozvojového vzdělávání NaZemi, program je z cyklu Svět v nákupním košíku.
Základní údaje o programu
Délka programu3.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina6.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ
Optimální počet účastníků15–30
Místo začátku a konce programu – popis místaLipka – pracoviště Kamenná, Kamenná 20, Brno
Požadavky na účastníkypřezůvky, svačina (pitný režim je zajištěn)
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽák je veden k rozlišování výhod a nevýhod konvenčních a ekologicky šetrných technologií, k usilování o šetrné a ohleduplné spotřebitelství a k přemýšlení o potřebě postupného přechodu k udržitelnému životu.
VýstupyŽák/dítě:
- popíše proces zpracování bavlny až po výsledné oblečení
- umístí jednotlivé fáze zpracování materiálů a výroby oblečení do mapy
- vysvětlí ekologické dopady pěstování bavlny
- vyjmenuje rizika spojená s procesem výroby oblečení
- odvodí příčiny zneužívání pracovníků v textilním průmyslu v rozvojových zemích
- vyjmenuje společenské alternativy ke konvenčnímu bavlněnému oblečení, jako je biobavlna, šetrnější přírodní materiály, fairtradové a spotřebitelské kampaně, omezení spotřeby
- zaujme na základě dostupných informací vlastní stanovisko a vhodně jej formuluje
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- Environmentální výchova
- Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
Vzdělávací oblastČlověk a příroda/ Zeměpis, Přírodopis;
Člověk a společnost / Dějepis
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k řešení problémů
- kompetence sociální a personální
- kompetence občanské
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI