DŘEVĚNÝ SVĚT
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACILarva brouka tesaříka provede děti od kořene až po korunu stromu a seznámí je se životem stromů a jejich využitím. V rámci programu si děti na kachlových kamnech upečou bramborové placky.
Rozšířená anotace
Po úvodním příběhu žáky programem provází larva brouka tesaříka. Žáci se při didaktické hře seznamují s jejím životem. Tato larva provede žáky od kořene až po korunu stromu a seznámí je s jejich životem a využitím. Žáci si prohlédnou vypreparovaný kořenový systém smrku a doupný strom. Složí si dřevěné stromy a zahrají si didaktickou hru na dřevěné předměty. V rámci programu si žáci zatopí v kachlových kamnech a upečou si na nich bramborové placky. V terénní části programu si zahrají pohybovou hru na stromy a vítr, pohybovou hru na bouřku a na zopakování si vytvoří strom z přírodnin.
Základní údaje o programu
Délka programu3 hod. včetně přestávek
Cílová skupina1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let
Optimální počet účastníků15–30
Místo začátku a konce programu – popis místaProgram začíná a končí na pracovišti Jezírko. Program je částečně terénní, výuka v terénu probíhá za každého počasí.
Požadavky na účastníkyTerénní oblečení a dobrá terénní obuv, pláštěnka, přezůvky, svačina, pití, podle počasí přibalte gumáky.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci si uvědomí způsoby používání dřeva člověkem jako obnovitelného zdroje. Uvědomí si význam doupných stromů a mrtvého dřeva v přírodě. Vysvětlí význam stromů pro přírodu.
VýstupyŽák/dítě:
- vyjmenuje jednotlivé části stromu a popíše jejich funkce,
- vysvětlí význam dřeva pro živočichy a pro člověka,
- popíše postup při rozdělávání ohně v kamnech a připraví vlastní bramborovou placku,
- vysvětlí pojem doupné stromy a popíše, proč jsou v lese důležité,
- rozliší dřevěné výrobky od výrobků z jiných materiálů
- s pomocí obrázků popíše vývoj tesaříka.
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova / Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka k prostředí
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět
Člověk a svět práce
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence komunikativní
- kompetence pracovní
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI