Papoušek na větvi – NOVINKA
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIPoradí si papoušek v zimě u nás v lese? Pomůže mu žluna, ledňáček či sojka? Seznámíme se s běžnými druhy našich ptáků a zjistíme, jak přečkávají zimu. Žáci si vyrobí lojové krmítko, které si odnesou s sebou.
Rozšířená anotace
Program začíná pohádkou o papouškovi, který na začátku zimy uletěl z klece a ztratil se na kraji lesa. Postupně se seznamuje s různými druhy ptáků, kteří mu představují svoje způsoby získávání potravy a přizpůsobení se zimnímu období. Žáci se seznámí s několika typy zobáků, přiřadí k nim pracovní nástroje, které lidé používají k podobné činnosti jako pták svůj zobák při získávání potravy. Sami pak rozdělí plyšové loutky ptáků a obrázky ptáků do skupin podle typu zobáku. Některé způsoby získávání potravy si sami vyzkoušejí. Dále rozdělí potraviny na vhodné a nevhodné pro přikrmování zpěvných a vodních ptáků v zimě a svůj výběr zdůvodní. Ve skupinkách si vyrobí lojové krmítko, které si odnesou s sebou. Venku si zahrají hru na kočku a ptáky létající na krmítko. Podle hlasu se naučí rozeznat několik druhů ptáků. Podle dynamiky skupiny budou zařazeny další pohybové hry v terénu inspirované různými druhy ptáků a jejich způsobem života v zimním období.
Základní údaje o programu
Délka programu3 hod. včetně přestávek
Cílová skupina1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let
Optimální počet účastníků15–50
Místo začátku a konce programu – popis místaProgram začíná a končí na pracovišti Jezírko. Program je částečně terénní, výuka v terénu probíhá za každého počasí.
Požadavky na účastníkyTerénní oblečení a dobrá terénní obuv, pláštěnka, přezůvky, svačina, pití, podle počasí přibalte gumáky.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci se seznámí s přizpůsobením ptáků zimnímu období. Na základě vlastních zkušeností a informací získaných během programu odvodí, jaké jsou vhodné či nevhodné druhy potravy pro zpěvné a vodní ptactvo v zimě.
VýstupyŽák/dítě:
- rozezná 3 druhy zimujících ptáků podle vzhledu, 2 druhy podle hlasu
- rozdělí vybrané obrázky ptáků do skupin podle typu zobáku
- manipuluje s pinzetou, kladívkem či louskáčkem na ořechy
- vybere vhodné a nevhodné potraviny pro zimující ptáky a výběr zdůvodní
- bezpečně se pohybuje při pohybových hrách v terénu
- dodržuje pravidla hry, hraje fair play
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova / Ekosystémy, Základní podmínky života, Vztah člověka k prostředí
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět
Člověk a svět práce
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence komunikativní
- kompetence pracovní
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI