Údolí kostí
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIV údolí Říčky, jedné z nejbohatších paleontologických lokalit střední Evropy, si ukážeme, jak vypadala krajina v době ledové. Vyzkoušíme si, jak žili dávní lovci. Zjistíme, zda v nás není kousek neandrtálce.
Rozšířená anotace
Exkurze nás zavede do dob dávno minulých. Vrátíme se v čase o dvanáct tisíc let zpět, do doby lovců koní a sobů.
Navštívíme krajinu, kde pravěcí lidé lovili zvěř, sbírali plodiny, ve které společně žily celé kmeny. Vypátráme, jak u nás vypadala krajina v době ledové a odkud k nám přišel první člověk. Zjistíme, jaké zdroje z místní krajiny lidé využívali.
Nacházíme se v jižní části CHKO Moravský kras, zjistíme, jaké krasové jevy se tu vyskytují, jak fungují, proč jsou právě tady. Jednoduchým pokusem si vysvětlíme, jak vznikl vápenec a jaké má vlastnosti. Vliv člověka na přírodu zjistíme v místních lesích, kde pomocí určovacích klíčů určíme skladbu smíšených a jehličnatých lesů a zhodnotíme, jaké vlastnosti oba lesy mají. Navštívíme a prozkoumáme skutečná místa pobytu pravěkých lidí – jeskyni Pekárnu a Švédův stůl. Zkusíme si, jak se lovilo pravěkými zbraněmi. Zjistíme, z jakých materiálů se vyráběly v době ledové zbraně a nástroje. Antropogenezi člověka si vysvětlíme na příkladu rozdílů tělesné konstituce Homo sapiens a Homo neanderthalensis.
Pozn.: Exkurze je vhodná především pro žáky 6. ročníku ZŠ díky návaznosti na učivo dějepisu.
Základní údaje o programu
Délka programu5 hod. včetně přestávek, doporučená délka programu, možno přizpůsobit
Cílová skupina6.–9. ročník ZŠ, SŠ
Optimální počet účastníků15–35
Místo začátku a konce programu – popis místazačátek – aut. zast. Ochoz u Brna, Říčky, rozc.;
konec – aut. zast. Ochoz u Brna, ObÚ
Požadavky na účastníkyterénní obuv a oblečení, pláštěnka, čelovka (baterka), pití, svačina, psací potřeby
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽák zvýší svou citlivost a vnímavost k významu krajiny pro člověka a jeho vlivu na ni.
VýstupyŽák/dítě:
- aplikuje praktické metody poznávání přírody
- vlastními slovy charakterizuje klima a krajinu poslední doby ledové na našem území
- uvede alespoň 3 základní rozdíly mezi Homo sapiens a Homo neanderthalensis
- rozpozná podle charakteristických vlastností vápenec
- vyjmenuje alespoň 3 krasové jevy
- charakterizuje rozdíl mezi smíšeným lesem a monokulturou a uvede příklady narušení rovnováhy ekosystému
- použije správně alespoň jeden pravěký nástroj
- charakterizuje život pravěkých sběračů a lovců, jejich materiální a duchovní kulturu
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova
- ZŠ: Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí
- SŠ: Problematika vztahů organismů a prostředí, Člověk a životní prostředí
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastZŠ: Člověk a společnost, Člověk a příroda; SŠ: Člověk a společnost, Člověk a příroda; vzdělávací obory: ZŠ: Dějepis, Přírodopis; SŠ: Dějepis, Biologie, Geologie
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence občanské
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI