Dotekem k poznání
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIKolik zubů má had? Mění chameleon barvy? Jak rychle běhá šváb? Pojďme společně překonávat předsudky a vyvracet mýty o živočišné říši! Během programu se pomocí kontaktní výuky seznámíme s více či méně exotickými živočichy chovanými v našich teráriích.
Rozšířená anotace
Jak název napovídá, nejdůležitější prvek programu je kontakt s živočichy. Fotky zase naznačují, že to budou živočichové nechlupatí či vícenozí, čili ti, kteří často budí “no fuj” reakce. Důležitá součást programu je zážitek, překonání sama sebe, překvapení a práce s předsudky. Nakousneme také problematiku chovu zvířat v zajetí a prodiskutujeme, jaká zvířata je vhodné chovat a co všechno musíme udělat pro jejich pohodu. Při programu se setkáme s gekončíkem nočním, chameleonem jemenským, želvou bahenní, korálovkou kalifornskou, tropickým švábem (změna osazenstva vyhrazena). Vyzkoušíme si, jestli jsou pravdivé některé zažité představy o zvířatech. Dozvíme se, jaké jsou odhady počtu druhů živočichů na Zemi, a porovnáme druhové bohatství jednotlivých skupin živočichů. Budeme si demonstrovat adaptace živočichů na podmínky prostředí a jejich strategie přežívání (stálá a nestálá tělesná teplota, mimikry, hermafroditismus...). Nakonec se staneme objeviteli nových živočišných druhů a zkusíme si popsat vlastní, vědě neznámý druh.
Základní údaje o programu
Délka programu4.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina4.–9. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků15–30
Místo začátku a konce programu – popis místapracoviště Rychta, vnitřní výukový program
Požadavky na účastníkypřezůvky, psací potřeby, svačina, pitný režim zajištěn, možnost objednání oběda
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci překonávají své předsudky o živočiších a budují si k nim kladný vztah. Žáci se učí, jak přistupovat k živočichům s respektem, jak o ně pečovat a jak se k nim chovat.
VýstupyŽák/dítě:
- na základě pozorování objasní přizpůsobení živočichů danému prostředí
- popíše, proč a jak chameleon mění barvu
- uvede životní nároky živočichů s nestálou teplotou těla
- uplatňuje zásady bezpečné manipulace s živočichy
- sestaví charakteristiku vlastního živočišného druhu
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova
- ZŠ: Ekosystémy, Základní podmínky života
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastZŠ: Člověk a Příroda, vzdělávací obory: Přírodopis
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI