FÉR BYZNYS
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACISimulační hra o procesu veřejného slyšení a projednávání stavby supermarketu v místech mokřadu s chráněnými živočichy. Program ukazuje žákůmjak se mohou zapojovat do veřejného dění namísto obvyklého pasivního stěžování. V teplejších měsících program zahrnuje pozorování vodních bezobratlých, v chladnějších měsících 3D promítání fotek obojživelníků a plazů..
Rozšířená anotace
Vzdělávací modul pro žáky SŠ. Simulace procesů veřejného slyšení a projednávání na příkladu stavby supermarketu v místech mokřadu s chráněnými obojživelníky.
V úvodu programu žáci shlédnou projekci cca 25 snímků obojživelníků a plazů technikou 3D. Následuje simulační hra.
Investor je firma, jejímž cílem je pokud možno bez obtíží dosáhnout zisku. Stavebník potřebuje stavět, majitel pozemku rád prodá pozemek a vydělá, ekology a důchodce nikdo neposlouchá a úředníka se někdo snažil podplatit. Rozhodne krajské zastupitelstvo o stavbě v zájmu kraje a jeho občanů? Bude se stavět nebo bude stavba změněna nebo zastavena? Rozhodnou žáci svým hlasováním. Žáci si na začátku programu vylosují roli, ve které v simulační hře vystupují. V průběhu programu zjišťují informace a jednají s ostatními skupinami. Na závěr probíhá veřejné slyšení, kde zazní všechny názory, a proběhne společné hlasování. Lektor Lipky poté rozebere průběh aktivity a upozorní na paralely hry v porovnání se skutečnou realitou. Simulační hra vychází ze skutečného případu stavby supermarketu v chráněném území.
Program probíhá celoročně. Od května do října je možné místo 3D fotografií zařadit pozorování vodních či půdních bezobratlých živočichů v zahradě.
Základní údaje o programu
Délka programu3.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina8.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ
Optimální počet účastníků15–25
Místo začátku a konce programu – popis místainteriér Rozmarýnku, Lipka–pracoviště Rozmarýnek, Rozmarýnová 6, Brno-Jundrov
Požadavky na účastníkyPřezůvky, svačina (oblečení a obuv vhodné do zahrady, v případě varianty s pozorováním bezobratlých).
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci si uvědomují dopad aktivit člověka na kvalitu životního prostředí, vnímají sílu jednotlivce v občanské společnosti.
VýstupyŽák/dítě:
- poznává význam odpovědnosti za jednání společnosti i jednotlivce,
- chápe základní pojmy a znalosti v oblasti životního prostředí a biologie,
- uvědomuje si souvislostí mezi lokálními, regionálními a globálními problémy,
- je veden k ovlivnění životního stylu a hodnotové orientace účastníků,
- dokáže komunikovat o problémech životního prostředí, vyjadřovat, obhajovat a zdůvodňovat vlastní názory,
- je veden k utváření lepších mezilidských vztahů ve školní třídě i mimo ni,
- si uvědomí ekonomické, politické i občanské vlivy na životní prostředí,
- chápe komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí,
- pochopí nezbytnosti postupného přechodu k udržitelnému rozvoji společnosti.
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- Environmentální výchova, Osobnostní a sociální výchova, Výchova v myšlení v evropských a globálních souvislostech/ Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka k prostředí
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastČlověk a příroda/ Rozmanitosti přírody, Přírodopis, Zeměpis
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
- kompetence občanské
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI