ŽIVLY NAŽIVO
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIPobyt nabízíme v zimním období, kdy velká část programů probíhá v budově Rychty. Žáci se během týdne zabývají jednotlivými živly. Snaží se získat zpět sílu, kterou živlům sebral zákeřný Chaos. S Vodou, Vzduchem, Zemí i Ohněm se žáci seznámí formou badatelské výuky a rukodělných činností. Praktickým použitím mezipředmětových dovedností porozumí přírodě v širších souvislostech. Přijeďte za námi bádat a zkoumat, pozorovat půdní živočichy, nastražit fotopasti, stopovat, vyrábět a hrát si.
Rozšířená anotace
Pobyt je určen pro zimní období, většina programů probíhá ve vnitřních prostorách budovy Rychty, dva přibližně tříhodinové bloky probíhají ve venkovním prostředí v okolí Krásenska. Hlavní náplní je badatelská výuka aplikovaná především na pokusy zaměřené na čtyři živly – oheň, vodu, vzduch a zemi.
Pobytový týden Živly naživo seznamuje žáky se širším významem jednotlivých živlů. Žáky vtáhne do děje Chaos, který sebral Živlům sílu a úkolem žáků je Živlům sílu vrátit. Každý den je věnován jinému živlu formou pokusů, činností a rukodělných tvoření (např. průzkum života v půdě, fyzikální pokusy s ohněm, vodou a vzduchem, pečení sušenek, výroba svíček, tvorba bylinkových čajů, hledání pobytových znamení zvířat, líčení fotopastí). Součástí programu je i kontakt s terarijními zvířaty. Žáci získávají každý den indicie, které jim pomohou k navrácení síly Živlům. Program je mezipředmětově orientovaný (přírodopis, fyzika, výtvarná výchova, praktické činnosti).
Základní údaje o programu
Délka programu25–27 hodin (dle domluvy)
Cílová skupina4.–6. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků20–30
Místo začátku a konce programu – popis místapracoviště Rychta, Krásensko
Požadavky na účastníkyPodrobné informace se seznamem vhodného vybavení obdrží učitel několik týdnů před odjezdem na pobytový program.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci spojují působení živlů s děním v přírodě, sami pomocí pokusů zjišťují fyzikální a chemické vlastnosti živlů. Při rukodělné činností si uvědomují množství energie a pracnost při tvorbě i jednoduchých běžných věcí (svíčka, sušenka...).
VýstupyŽák/dítě:
- spoluvytváří pravidla komunikace
- zhodnotí proběhlý den, umí definovat pro něj nejzajímavější části programu
- si vybavuje prekoncepty k živlu Země, Vzduchu, Ohně a Vody
- citlivě manipuluje se zvířaty
- popíše jednu fyzikální nebo chemickou vlastnost vzduchu, vody a ohně
- prokáže manuální zručnost při rukodělné tvorbě, vyrobí svíčku, letadélko, sušenku, připraví čaj
- si při rukodělné činností uvědomuje množství energie a pracnost při tvorbě i jednoduchých běžných věcí
- při pohybu v přírodě dává do souvislostí působení živlů, pozná 3 pobytová znamení zvířat, rozvíjí svou tělesnou zdatnost u her
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova
Tematické okruhy: Základní podmínky života, Vztah člověka k prostředí
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastZŠ: Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a zdraví, Člověk a svět práce
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence sociální a personální
- kompetence pracovní
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI