Probádejte svět
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIKdy jste naposledy nad něčím bádali? V rámci programu Probádejte svět se žáci promění ve výzkumníky / mladé vědce, kteří si stanoví (výzkumnou) otázku, zkusí předpovědět její výsledek a následně s odbornými pomůckami aktivně zjišťují odpovědi. Výsledky svého výzkumu na závěr prezentují ostatním. Žáci si nejprve vyzkouší roli vědců při botanickém průzkumu louky, při kutání otestují odolnost brněnských kamenů a prozkoumají, kdo žije v našem jezírku. Posléze věnují celý den svému bádání a na konci zúročí nabyté znalosti v únikové hře. V programu nechybí pohybové hry v lese a drobné aktivity podporující spolupráci v kolektivu.
Rozšířená anotace
Proč byste měli pro své žáky zvolit právě tento program? Žáci při něm upotřebí více různých školních předmětů. Sami i v kolektivu si vyzkouší několik aktivit, které podpoří jejich rozvoj ve výuce. Prakticky si vyzkouší bádání s pomůckami jako je průměrka, geologické kladívko nebo rybářská síťka. V druhé polovině pobytu samostatně vypracují postup svého vlastního výzkumu, sesbírají potřebná data a nakonec prezentují výsledky ostatním. Program vede žáky k rozvoji zkušeností v oblasti badatelství, které uplatní později v životě, až budou sepisovat protokol na biologii, tvořit svou diplomovou práci na vysoké škole či povedou vlastní výzkum.
Základní údaje o programu
Délka programu19–21 hodin (dle domluvy)
Cílová skupina4.–6. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků15–32
Místo začátku a konce programu – popis místaJezírko
Požadavky na účastníkyPodrobné informace se seznamem vhodného vybavení obdrží učitel několik týdnů před odjezdem na pobytový program.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci si prakticky ověří různé funkce ekosystémů: lesa, louky a jezírka. Vytvoří si kladný vztah k rostlinám, živočichům i neživé přírodě. Správně pojmenují ekologické vazby v daném ekosystému a vliv člověka na ně.
VýstupyŽák/dítě:
- vypracuje vlastní badatelský projekt.
- popíše a vysvětlí nejdůležitější ekosystémové funkce lesa, louky a jezírka.
- určí jednotlivá lesní patra a některé druhy rostlin a živočichů.
- určí vybrané druhy hornin a vysvětlí jejich vznik.
- prokáže význam hornin pro člověka.
- samostatně vyhledá informace v určovacích klíčích a atlasech.
- se naučí pracovat s odbornými pomůckami jako je průměrka, geologické kladívko či rybářská síťka.
• ¬ na základě zjištěných informací vytvoří výstup v podobě posterů s histogramy¬.
• ¬ ¬samostatně zhodnotí svou vlastní práci i práci ostatních¬.
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova/Ekosystémy
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět, Člověk a příroda/Přírodopis, Člověk a zdraví, Člověk a svět práce
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
- kompetence občanské
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI