Trosečníci
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIŽáci nastoupí do letadla na dalekou cestu, ale to bohužel ztroskotá na pustém nehostinném ostrově. Co žije a roste v okolí? Jde rozdělat oheň i ve vlhku? Jak si ulovit potravu oštěpem či lukem a šípy? Podaří se všem dostat se zpět do civilizace?
Žáci objevují a aktivně zkoumají přírodu, zaměřují se zejména na lesní ekosystém, chápou a prakticky využívají jednoduché výzkumné metody a přistupují k některým otázkám na základě badatelsky orientovaného učení. Program je zacílen nejen na environmentální a přírodovědný obsah, ale rozšiřuje zejména praktické dovednosti žáků, vede je k utváření pracovních návyků a dovedností v jednoduché samostatné i týmové činnosti.
Program vznikl ve spolupráci s pedagogy základních škol v rámci projektu OPVVV zaměřeného na propojování formálního a neformálního vzdělávání.
Rozšířená anotace
Program je motivován tématem ztroskotání na pustém ostrově. Žáci se po pádu letadla stávají trosečníky. Věcí mnoho nemají – většina shořela v troskách letadla. A tak začíná boj o přežití v neznámém terénu a je jasné, že bez vzájemné spolupráce všech přeživších je jen krůček k beznaději a zkáze. Naštěstí žáci naleznou audionahrávku neznámého muže, kterého postihl podobný osud jako je samotné kdysi v blíže neurčeném čase. Díky této nahrávce se jim podaří nalézt nejenom důležité předměty a dokumenty se spoustou užitečných rad, ale hlavně vůli k tomu vytrvat a společnými silami si osvojit praktické dovednosti nutné k přežití v přírodě a snad i možnému návratu zpět do civilizace.
Základní údaje o programu
Délka programu18–20 hodin (dle domluvy)
Cílová skupina2.–5. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků15–30
Místo začátku a konce programu – popis místaJezírko
Požadavky na účastníkyPodrobné informace se seznamem vhodného vybavení obdrží učitel několik týdnů před odjezdem na pobytový program.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci prohloubí svůj vztah k přírodě díky přímému kontaktu s přírodou a koncipování programu na pilířích environmentální výchovy. Program je zacílen nejen na environmentální a přírodovědný obsah, ale rozšiřuje zejména praktické dovednosti žáků.
VýstupyŽák/dítě:
- při hraní deskové hry na osidlování ostrova uplatní logické a strategické úvahy a postupy,
- spolupracuje se spolužáky při hrách,
- vyrobí si z prutu jednoduchý oštěp a využije ho při hře na lov ryb,
- vyrobí z překližky přívěsek s reflexními prvky na batůžek,
- formuluje výzkumnou otázku a hypotézu,
- zvolí vhodnou metodu k ověření hypotézy a prakticky výzkum provede,
- zhodnotí a prezentuje výsledky badatelského průzkumu,
- rozdělá oheň a ve skupině připraví bramborový guláš k obědu,
- vyzkouší si střelbu z luku, dodržuje bezpečnostní pravidla,
- spolupracuje a luští šifry a logické hádanky při závěrečné hře.
Zařazení dle RVP
Průřezové téma
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět, Člověk a příroda/Přírodopis, Člověk a svět práce
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
- kompetence pracovní
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI