STRÁŽCI KRASU – Novinka
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIJaké výzvy a úkoly řeší správa chráněné krajinné oblasti? Z žáků se stávají zaměstnanci CHKO Moravský kras. Poznají tři základní složky, které krasovou krajinu tvoří – živou přírodu, neživou přírodu a vliv člověka. Seznámí s geologickým vývojem a s geomorfologickými útvary v krasové oblasti. Poznají vztahy rostlin a živočichů a zjistí, jaký vliv má v krasové krajině a chráněném území člověk. Průběžně řeší konkrétní úkoly správy přímo v tomto přírodně hodnotném území. Program je založen na aktivní samostatné práci skupin žáků.
Rozšířená anotace
Žáci aktivně zkoumají přírodní prostředí kolem sebe. Výsledky výzkumu zpracovávají do srozumitelné formy a rozšiřují je o relevantní související informace z dalších zdrojů, které kriticky hodnotí. Účastníci pracují v týmu, kde si s ostatními členy týmu definují role, rozdělí úkoly, komunikují o procesu, dosažených cílech a vzájemné spolupráci. Vyhodnocují získané zkušenosti a navrhují změny. Žáci reflektují své znalosti, hodnoty, postoje a změny, které u nich nastaly. V průběhu i na závěr jednotlivých bloků reflektují své zkušenosti a emoce, respektují emoce i odlišné názory dalších členů skupiny. U programu se předpokládá spolupráce s motivovanými, aktivními žáky s kladným vztahem ke studiu a určitou samostatností.
Základní údaje o programu
Délka programu34–36 hodin (dle domluvy)
Cílová skupina7.–9. ročník ZŠ, SŠ
Optimální počet účastníků20–32
Místo začátku a konce programu – popis místapracoviště Rychta, Krásensko
Požadavky na účastníkyPodrobné informace se seznamem vhodného vybavení obdrží učitel několik týdnů před odjezdem na pobytový program.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci aktivně zkoumají přírodní prostředí kolem sebe. Pohybují se v unikátní krasové oblasti, zkoumají její přírodní složku a především dopady lidské činnosti a provázanost člověka s tímto prostředím.
VýstupyŽák/dítě:
- prožívá dobrodružství v krajině chráněného území
- provádí samostatný výzkum v přírodě
- se vžívá do role odborníka a vnímá komplexnost a provázanost jednotlivých problémů
- si spojuje rozmanitost krajiny s rozmanitostí druhovou
- popíše specifika krasové krajiny a chráněné krajinné oblasti
- prezentuje svoji práci
- hodnotí a reflektuje svoji práci i její výsledky
- vyjadřuje své znalosti, hodnoty, postoje a emoce a respektuje názory spolužáků
- je motivován poznávat přírodu
Zařazení dle RVP
Průřezové téma
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastSŠ: Člověk a příroda; vzdělávací obory biologie, geografie, chemie
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
- kompetence občanské
- kompetence pracovní
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI