Odpovědné chování k přírodě a lidem je takové chování, při němž člověk samostatně i ve spolupráci s druhými činí vědomá
rozhodnutí, usilující o zlepšení kvality životního prostředí a kvality života na místní i globální úrovni. Vzdělávání zaměřené na odpovědné jednání k přírodě a lidem pomáhá žákům stát se aktivními občany.
Cílem konference bylo pojmenovat účinné výukové strategie, které rozvíjí odpovědné jednání, a navrhnout způsoby, jak překonat bariéry bránící jejich zapojení do vzdělávání. Otevřeli jsme fórum klíčových aktérů – odborníků a zástupců institucí, které ovlivňují obsah a kvalitu vzdělávání. Jedině v plénu aktérů ze všech oblastí vzdělávacího systému se podaří najít účinná řešení pro potřebné změny.
Záštitu nad konferencí převzali Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Výbor pro vzdělávání Rady vlády pro udržitelný rozvoj a Mgr. Martina Berdychová, náměstkyně hejtmana Královéhradeckého kraje.
Středa 18. září 2019 od 9.30 do 18.30 hod. (prezence od 9.00 hod.)
Univerzita Hradec Králové, Přírodovědecká fakulta, Hradecká 1285
Kontaktní osoba:
Jiří Vorlíček, E: jiri.vorlicek(at)lipka.cz, T: 543 420 820, 736 473 730
9.30 Jiří Vorlíček koordinátor projektu CIVIS, pedagog, lektor a metodik Lipky, snaží se motivovat učitele, aby učili venku |
PŘIVÍTÁNÍ PŘEDSTAVENÍ CÍLE A PROGRAMU KONFERENCE A PROJEKTU CIVIS |
9.45 Hana Mikulicová koordinátorka Vývojového kontinua, metodička, lektorka a mentorka Lipky |
ODPOVĚDNÉ JEDNÁNÍ K PŘÍRODĚ I LIDEM Co znamená odpovědné jednání k přírodě a lidem? Můžeme/chceme ho přijmout jako cíl vzdělávání? Vítanou podporou může být Vývojové kontinuum – sada znalostních, dovednostních a postojových cílů v několika úrovních a současně užitečná pomůcka v imaginárním, ideálním světě, v němž učitelé stanovují, co se žáci naučí, vyhodnocují jejich pokrok a upravují své přístupy… Co může přinést realitě dnešního školství? |
10.05 Jan Činčera člen Katedry environmentálních studií Masarykovy univerzity. Zaměřuje se na výzkum a evaluaci environmentální výchovy |
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE ROZVÍJEJÍCÍ ODPOVĚDNÉ JEDNÁNÍ Cílem příspěvku je pojmenovat strategie, které podporují vzdělávání k odpovědnému jednání. Specificky příspěvek diskutuje především možnosti a potenciál participačního a komunitního přístupu v dlouhodobých žákovských projektech. Zaměřuje se na otázky věkové přiměřenosti i bariér takto orientované výuky. Prezentuje výsledky evaluačních výzkumů programů GLOBE, Active citizens, Škola pro udržitelný život, Global Storylines a Venkovní učení. |
10.25 Jiří Kulich ředitel SEV SEVER, řeší, jak vytvářet ve vzdělávání prostor pro rozvoj odpovědného jednání k přírodě i lidem, analyzuje bariéry |
CO NÁM NA CESTĚ BRÁNÍ Jaké jsou překážky, které brání používat přístupy ve vzdělávání zaměřeném na odpovědné jednání? Jak je možné je překonávat? |
10.45 Jana Dlouhá Centrum pro otázky ŽP UK, členka pracovní skupiny pro národní strategii vzdělávání k udržitelnému rozvoji Rady vlády ČR pro udržitelný rozvoj, editorka časopisu Envigogika, autorka prací o vzdělávání v oblasti ŽP. Roman Kroufek Odborný asistent Katedry preprimárního a primárního vzdělávání PF UJEP |
ZMĚNA JAKO CÍL: TRANSFORMATIVNÍ UČENÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ K UDRŽITELNÉMU ROZVOJI Ovlivňovat děti tak, aby měnily své zvyklosti, chování i vzorce myšlení, by mohlo být ošemetné – přesně to je však cílem transformativního učení, které se prosazuje ve vzdělávání k udržitelnému rozvoji. Jak ovšem výchovné působení vést, aby výsledkem nebyla manipulace, ale všestranný rozvoj lidské osobnosti? Na příkladu obecně přijatých principů vzdělávání k naplnění cílů udržitelného rozvoje (SDGs) ukážeme, jak vzdělávací cíle souvisejí se schopností předjímat budoucnost a realizovat nezbytné změny. Představíme žádoucí kompetence, jež pokrývají rovnoměrně složky rozumu, citu a hodnot; budeme diskutovat, jak je rozvíjet například ve výchově k udržitelné spotřebě (SDG 12). |
11.05 Zdeňka Trummová učitelka, lektorka a regionální koordinátorka programu Skutečně zdravá škola, spolutvůrce projektu Moderní učebnice výchovy k občanství, lektorka ČJ u společnosti SCIO |
OSVĚTOVÉ KAMPANĚ NA ŠKOLÁCH – NÁSTROJ PODPORUJÍCÍ ODPOVĚDNÉ JEDNÁNÍ Osvětové kampaně a projekty Skutečně zdravé školy vycházejí z potřeb RVP. Jsou sestaveny tak, aby vedly k rozvoji klíčových kompetencí u žáků. Tematicky zasahují do oblastí Člověk a příroda, Člověk a společnost a Člověk a svět. Pedagogům předkládáme nové možnosti, jak naplňovat vybraná průřezová témata za využití prožitkových a projektových forem učení. To vše se děje na tématu jídla, které je pro žáky dobře uchopitelné, protože se s ním denně setkávají. I přesto, že jsou osvětové kampaně a projekty sestaveny velmi prakticky, je to právě praxe, o kterou pedagogové aktivity osekávají, a tak dochází k menšímu dopadu na žáka a na rozvoj klíčových kompetencí a postojů. Někdy je to z nedostatku času na realizaci, někdy z nedostatku znalostí k tématu a vlastní kompetentnosti a často z nechuti investovat energii do rozjíždění něčeho nového. |
11.25 Veronika Endrštová Varianty – Člověk v tísni Hana Kulichová, Jiří Kulich Středisko ekologické výchovy SEVER |
PROSTOR PRO ROZVOJ ODPOVĚDNÉHO JEDNÁNÍ K PŘÍRODĚ A LIDEM V RVP A VYBRANÝCH ŠVP Jaké podněty a možnosti vytváří RVP pro rozvoj odpovědného jednání k přírodě a lidem a jak to odrážejí a rozšiřují vybraná ŠVP? Jaký prostor vytvářejí pro rozvoj vnímavosti či připravenosti jednat, pro participaci či výuku mimo školu? Představíme výsledky porovnání Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a školních vzdělávacích programů škol zapojených v projektu CIVIS s důležitými oblastmi kompetence pro odpovědné chování k přírodě a lidem a klíčovými vzdělávacími strategiemi potřebnými pro její rozvíjení. |
O12:00 - 13:00 OBĚD
oooooooooooo13.00 |
WORLD CAFÉ Vzájemné sdílení názorů a hledání způsobů, jak překonávat bariéry ve vzdělávání podporující odpovědné jednání. |
15.30 |
PANELOVÁ DISKUSE S VÝZNAMNÝMI ZÁSTUPCI VE VZDĚLÁVÁNÍ Představení výstupů z Wolrd Café, diksuse k řešení bariér ve vzdělávání Panelisté: Mgr. Jakub Holec – Národní ústav pro vzdělávání Mgr. Martina Berdychová – náměstkyně hejtmana Královéhradeckého kraje Mgr. Silvie Pýchová – výkonná ředitelka SKAV prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. – Pedagogická fakulta UK, UHK |
17.30 | SDÍLENÍ ZKUŠENOSTÍ u číše vína / šálku zeleného čaje. |
© LIPKA 2023