Všechny programy najdete níže pod hlavičkou pracovišť. Ta obsahuje také jméno kontaktní osoby a telefonní číslo, na kterém můžete programy objednávat.
Aktuální nabídky výukových programů na školní rok 2020/2021 ke stažení:
Lipová | Rozmarýnek | Jezírko | Rychta | Kamenná
Objednávání na školní rok 2020/2021 bude zahájeno:
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Lipová
Lipová 20, 602 00 Brno-Pisárky
T: 543 211 264, 720 995 927
E: lipova(at)lipka.cz
Kontaktní osoba: Anna Slavíková
Výuka pro ZŠ probíhá s přestávkou 3,5 hodiny, tedy od 9 do 12.30 hodin, po domluvě je možno začít podle dojezdových možností třídy. Maximální počet žáků na programu je 30.
Výuka pro MŠ probíhá s přestávkou 2,5 hodiny, tedy od 9 do 11.30 hodin, po domluvě je možno začít podle dojezdových možností třídy. Programy jsou připraveny pro skupinu max. 24 dětí ve věku od 5 let.
Cena programu pro jednoho účastníka je 120 Kč (není-li uvedeno jinak).
V našich podmínkách můžeme vyučovat dvě třídy současně, což je výhodné nejen pro mimobrněnské školy.
Prosíme přihlášené, aby se nám tři dny před programem ozvali a upřesnili čas příchodu a počet účastníků, kteří se k nám chystají.
Odpolední programy nabízíme školám, školním družinám, kroužkům i oddílům, v čase dle vzájemné domluvy. Lze si vybrat některý z našich programů za běžnou cenu 120 Kč za účastníka.
MŠ od 3 letJavorový mužíček |
||||||
duben–říjen Samoobslužný program v zahradě vily Stiassni pro děti od 3 let. Vhodný, pokud potřebujete zajistit program pro celou školku a nejen předškoláky, přičemž starším dětem objednáváte klasický program na Lipové.
Javorový mužíček nás naučí žasnout nad přírodninami v parku. Seznámíme se v jeho doprovodu s mnohými drobnými živočichy a zažijeme rozmanitá dobrodružství na čerstvém vzduchu. Délka programu 2 h + cesta do vily
|
||||||
|
MŠ od 4 letJak pejsek s kočičkou pekli sušenky |
||||||
listopad–březen Společně se zvířecími kuchtíky se děti vydají po stopách ingrediencí, které sami zpracují. S pomocí vločkovače přemění oves na vločky, v mlýnku namelou obilí na mouku, vyloupou a nadrtí různé plody. Jako včelky nanosí nektar. Výsledkem budou sušenky dobré pro děti i přírodu. Délka programu 2,5 h
|
||||||
|
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 letJabloňka a Ořešánek |
||||||
září–říjen Dva zvědaví skřítci Jabloňka a Ořešánek přivítají děti v přírodní zahradě Lipky a společně s nimi využijí její plody. Budou moštovat jablíčka a barvit ořechovým listím hedvábí, ze kterého si vyrobí svého malého Ořešánka. V programu je prostor i pro hry se semeny plodů. Délka programu 2,5 h
|
||||||
|
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 letPotkali se v kompostu |
||||||
duben–červen V kompostu žije spousta živočichů, ale který z nich je nejzajímavější? Žížala a zlatohlávek nám představí svá kouzla. S larvou zlatohlávka se děti zakuklí a promění v brouka, s žížalou se protáhnou. Část programu je věnována pozorování živých tvorů. Délka programu 2,5 h |
||||||
|
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 letSkřítek a (ne)obyčejné věci |
||||||
březen–červen Na děti čeká pohádka o zakletém skřítkovi, kterého se samy pokusí vysvobodit pomocí čtyř klíčů: slaměného, dřevěného, kamenného a hliněného. S těmito čtyřmi materiály se totiž děti více seznámí během her a tvoření. Délka programu 2,5 h
|
||||||
|
1.–2. ročník ZŠHOSPODÁŘSTVÍ U ŠNOFOUSE |
||||||
Pohádka o panu Šnofousovi nás zavede k tématu životních potřeb domácích zvířat. Děti se seznámí s původem některých potravin, vyzkouší si kreslení husím brkem a stlučou si máslo ze smetany. |
||||||
|
1.–3. ročník ZŠLéto v přírodní zahradě |
||||||
květen–červen Letní zahradu budeme poznávat nejen zrakem, ale i ostatními smysly. Jak zní voda? Jak chutnají a voní bylinky? Děti se s některými seznámí a uvaří z nich na ohni čaj. Poznají, že voda v zahradě nemusí sloužit jen rostlinám, ale i jako útočiště pro mnohé živočichy. |
||||||
|
1.–3. ročník ZŠPříběhy ze starého stromu |
||||||
Pohádkový příběh nás zavede za obyvateli starého stromu. Zahrajeme si na mravence a sršně, za houbou vylezeme do koruny stromu, prohlédneme si skutečnou dutinu strakapouda a barvami ztvárníme lišejník. |
||||||
|
1.–3. ročník ZŠZVÍŘATA V ZIMĚ |
||||||
prosinec–únor Co dělají zvířata naší přírody, když přijde zima? Žáci poznají některé jejich strategie k přežití, zdroje potravy, stopy a jiná pobytová znamení. Zahrají si na havrany, netopýry, zajíce i slunéčka a vyrobí si odlitek liščí stopy.
|
||||||
|
2.–3. ročník ZŠJARNÍ PROBOUZENÍ |
||||||
březen–duben Příběh o třešňovém skřítkovi a jarních květinách zavede žáky do probouzející se přírody. Poznáme, k čemu je rostlině cibulka, stavbu květu, co je opylení a jak důležité jsou včely. Vyrobíme si atlas jarních rostlin a včelku z vosku. |
||||||
|
2.–3. ročník ZŠpodzim v přírodní zahradě |
||||||
září–říjen Přírodní zahrádka je zdrojem potravy nejenom pro nás, ale i pro různé živočichy. Zkusíme si vyrobit dobroty z jablíček – od moštu přes pečená jablka na ohni, zahrajeme si na ruměnice, sýkorku a veverku a využijeme při tom výukové prvky v zahradě. Inovace programu byla podpořena ESF a státním rozpočtem ČR. |
||||||
|
2.–4. ročník ZŠJAK ROSTE CHLÉB |
||||||
Poznejte cestu chleba z pole až na náš stůl. V pohádce se zamyslíme nad významem půdy pro obživu člověka. Vyzkoušíme si mlácení obilí cepem v zahradě, mletí mouky, přípravu těsta a pečení chlebánků. |
||||||
|
3.–4. ročník ZŠNECH BROUKA ŽÍT |
||||||
duben–listopad Vydejte se s námi do světa brouků a pavouků! Překonejte strach a poznejte výjimečné schopnosti těchto živočichů. Vyzkoušíme si, jak loví běžník, zahrabeme myš jako hrobařík, rozložíme strom jako hladová larva roháče a podíváme se i na pavučinu křižáka. Zjistíme, jaký význam mají tito malí živočichové v přírodě. |
||||||
|
3.–4. ročník ZŠZabalené Vánoce |
||||||
prosinec Rádi byste zažili Vánoce jinak, šetrněji k přírodě? Ukážeme si, jak lze z přírodních materiálů umotat svíčky, vyřezat vánoční ozdoby a zabalit dárky bez balicích papírů a plastových ozdob. Nasajeme vánoční atmosféru a upečeme si slunovratová sluníčka. |
||||||
|
4.–7. ročník ZŠPŮDA NENÍ NUDA |
||||||
duben–říjen Víte, jaká dobrodružství se odehrávají v půdě? Binokulární lupy nám pomohou poznat půdní složky, při hře pochopíme, jak půda vznikla, co je to rozklad a kdo se na něm podílí. Odchytíme a pojmenujeme řadu půdních živočichů a popíšeme jejich vazby k půdnímu prostředí. Pomocí pokusů dokážeme přítomnost půdní vody a vzduchu. |
||||||
|
4.–9. ročník ZŠvlněná dílna |
||||||
Seznámíte se s ovčí vlnou. Prakticky si vyzkoušíte zpracování ovčího rouna: praní, česání, spřádání, tkaní, filcování. Dozvíte se o možnostech využití tohoto obnovitelného materiálu a každý si vytvoří vlastní filcovaný výrobek. |
||||||
|
5.–7. ročník ZŠcesta do ekvádoru |
||||||
Co se skrývá za pěstováním banánů a původem čokolády? Vžijeme se na chvíli do kůže pěstitelů kakaových bobů a porozumíme principu spravedlivého obchodu (fair trade). Při simulační hře se ocitneme v roli těžařů ropy, domorodců nebo jaguára. V následné diskusi posoudíme environmentální dopady dovozu exotického ovoce a navrhneme k němu alternativy. |
||||||
|
5.–7. ročník ZŠŽIVOT V RYBNÍCE aneb pohroma na Blaťáku |
||||||
květen–říjen Na příběhu o rybníku Blaťáku prozkoumáme fungování ekosystému rybníka a vliv člověka na něj. Pomocí pokusů poznáme důležité vlastnosti vody, jakými je povrchové napětí a teplotní anomálie. Nalovíme v zahradním jezírku vodní živočichy, určíme je a dozvíme se, jakou roli v něm hrají. |
||||||
|
6.–8. ročník ZŠSkryto za palmami |
||||||
Jak souvisí chipsy a sladkosti s ohrožením orangutanů a tygrů? Kde všude najdeme palmový olej a proč se kvůli němu kácí pralesy? Pomocí simulačních her a metod kritického myšlení žáci tyto souvislosti pochopí a budou o nich diskutovat. Na závěr programu si upečou sušenky bez palmového oleje. Délka programu: 4 hod. |
||||||
|
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Rozmarýnek
Rozmarýnová 6, 637 00 Brno-Jundrov
T: 541 220 208, 725 961 285, 602 684 396
E: rozmarynek(at)lipka.cz
Kontaktní osoba: Lucie Vladová
Dopolední programy probíhají od 9 do 12.30 hodin, pro mateřské školy, 1. a 2. třídy ZŠ od 9 do 12 hodin.
Na Rozmarýnku můžeme vyučovat současně dva různé programy pro dvě třídy z jedné školy. Přijet k nám může až 45 žáků.
Pokud není uvedeno jinak, cena programu pro jednoho účastníka je 120 Kč.
Prosíme přihlášené, aby se nám tři dny před programem ozvali a upřesnili počet účastníků, kteří se k nám chystají.
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 letBABIČČINA ZAHRÁDKA |
||||||
Co je nového u babičky na zahrádce? Proč má na jednom záhonku více druhů zeleniny? A proč je ráda, že je v kompostu živo? V Babiččině zahrádce se dozvíme na tyto otázky odpovědi, zkusíme rozeznat druhy zeleniny se zavázanýma očima, uvidíme záhon s bylinkami připomínající spirálu nebo klíčovou dírku. Připravíme si bylinkovou sůl, zasejeme semínko do kelímku a pod lupou prozkoumáme půdní bezobratlé. Program nabízíme od dubna do října. Délka programu 2,5 hod. Maximálně 36 žáků.
|
||||||
|
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 letDĚDEČKŮV DVOREČEK |
||||||
Jak se žije králíkovi nebo slepici u dědečka na dvorku? Program přináší setkání s kontaktními drobnými hospodářskými zvířaty chovanými na Rozmarýnku. Hravými aktivitami v zahradě si přiblížíme různá hospodářská zvířata a způsob jejich soužití s námi lidmi. Zjistíme, co lidem jejich chov přináší a také co obnáší péče o ně, tedy co po celý rok potřebují ke spokojenému životu. Program nabízíme od dubna do října. Délka programu 2,5 hod. Maximálně 24 žáků.
|
||||||
|
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 letDO OBORY ZA ZVÍŘÁTKY – terénní program |
||||||
Oborou Holedná nás provede Markazín – sele divočáka. Spolu s ním zažijeme setkání s dalšími lesními obyvateli. Hravě se naučíme rozlišovat vysokou zvěř podle paroží, zjistíme, kolik měří a jak krmí své mladé strakapoud, do krabičkových lup zkusíme odlovit lesní bezobratlé. Na závěr nás čeká pozorování divokých prasat. Pozor! Sraz je na zastávce MHD Kohoutovice – hájenka, konec programu na zastávce MHD Stará dálnice. Program nabízíme od května do října. Délka programu: 3 hod. Maximálně 60 žáků.
|
||||||
|
1.–2. ročník ZŠFERDA MRAVENEC VE VODNÍ ŘÍŠI |
||||||
Ferda vás zve za svými kamarády do vodní říše! Dozvíme se, kdo je chrostík, z čeho si staví domečky jeho larvy a k čemu potřebují sítě. V teplejších měsících odlovíme vodní bezobratlé, v chladnějších se s nimi seznámíme prostřednictvím obrázků a fotografií. Společně s Ferdou Mravencem zjistíme, jak funguje koloběh vody a že i malé znečištění v potůčku může mít velké následky ve vzdálené řece. Délka programu: 3 hod.
|
||||||
|
2.–4. ročník ZŠČAROVNÉ BÝLÍ |
||||||
Můžeme se pomocí léčivých rostlin zbavit neduhů nebo alespoň snížit používání uměle vyráběných léků? V programu Čarovné býlí čeká žáky odhalování tajemství vybraných léčivých bylin. Za použití všech smyslů prozkoumáme šalvěj, heřmánek, mátu, meduňku či mateřídoušku. V zahradě na bylinkové spirále se v teplých měsících seznámíme s bylinkami i „naživo“, vyrobíme si receptář našich poznatků a vlastnoručně si připravíme hojivou mast.
Délka programu: 3,5 hod. Maximálně 45 žáků. |
||||||
|
2.–4. ročník ZŠVÁNOCE MATKY PŘÍRODY |
||||||
Vánoce plné sněhu, světýlek a voňavého pečení? Proč je ale dnes sníh spíše vzácností? A odkud se berou suroviny na vánoční dobroty, když ne ze supermarketu? V netradičně pojatém vánočním programu upečeme tradiční vánočky z lokálních surovin, zapátráme po jejich původu a v zahradě Rozmarýnku budeme bádat nad tím, proč rostliny i zvířata v zimě potřebují sníh a proč nám sníh v poslední době nepadá. Program nabízíme na konci listopadu a v prosinci.
Délka programu: 3,5 hod. Maximálně 45 žáků. |
||||||
|
3.–4. ročník ZŠŠPETKA DOMÁCÍ EKOLOGIE |
||||||
Umíme doma hospodařit s vodou a energií? Jaká opatření v domácnosti mohou šetřit životní prostředí i naši peněženku? Žáci, jako členové rodin, rozhodují o použití různých opatření a sledují, jak změna chování může přispět ke společnému smysluplnému udržitelnému životu nás všech. Délka programu: 3,5 hod. Maximálně 45 žáků.
|
||||||
|
3.–5. ročník ZŠPŘÍPAD DOKTOR SACHARIN |
||||||
Obezita trápí velké množství lidí. Dokážeme s ní a jinými obtížemi, způsobenými špatnými stravovacími návyky, účinně bojovat? Při řešení detektivního případu prozkoumáme složení běžných sladkostí a seznámíme se s vlivem nadměrné konzumace cukru na lidský organismus. Formou simulační hry podstoupíme testování účinků energetických nápojů a ve cvičné kuchyni si připravíme zdravé palačinky.
Délka programu: 3,5 hod. Maximálně 45 žáků.
|
||||||
|
4.–6. ročník ZŠKOHOUTOVICKÁ OBORA – terénní program |
||||||
Co umí a jak funguje lesní ekosystém a co se stane, když do něho svou činností zasáhne člověk? Žáci pracují ve skupinách metodou potvrzujícího bádání s využitím terénních nezbytností: dalekohledu, lupy, mikroskopu a pomůcek na odlov bezobratlých živočichů. Pozor! Sraz na zastávce MHD Kohoutovice – hájenka, konec programu na zastávce MHD Stará dálnice. Program nabízíme od května do října. Délka programu: 4 hod. Maximálně 45 žáků.
|
||||||
|
4.–6. ročník ZŠPLANETA HMYZU |
||||||
Pojďte s námi objevovat pestrý, krásný a zajímavý svět hmyzu, zejména brouků. Vezmeme do ruky živý hmyz i jiné členovce, zjistíme, co dělá brouka broukem, prohlédneme si 3D fotografie našich nejzajímavějších druhů. A každý si pak vlastnoručně vytvoří maketu svého broučího oblíbence a odnese si ji domů. Program nabízíme od listopadu do března.
|
||||||
|
4.–9. ročník ZŠZAHRADO, PROSTŘI SE |
||||||
Uděláme si v zahradě kulinářské dopoledne a využijeme přitom plané rostliny. Připravíme si občerstvení z planých i pěstovaných rostlin rostoucích v naší zahradě. Dozvíme se, jak daleko musí cestovat cizokrajné ovoce a zelenina, než se dostanou na náš stůl, a proč je lepší upřednostnit místní sezónní ovoce a zeleninu. A zjistíme, jak jídlo obohatit planými i v zahradě pěstovanými rostlinami. Program nabízíme od dubna do října. Délka programu: 3,5–4 hod.
|
||||||
|
7.–9. ročník ZŠMARIHUANA A KONOPÍ |
||||||
Probereme fenomén konopí z různých stran: marihuana jako droga, konopí jako lék, bohaté využití konopí coby technické plodiny, legislativní souvislosti pěstování i užívání. Povedeme žáky k posilování sebevědomí, tvorbě vlastního názoru a uvědomění si zodpovědnosti za svůj život.
Délka programu: 3,5 hod. Maximálně 45 žáků.
|
||||||
|
8.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠDR. ZDĚDIL A PAN ZDRAŽIL |
||||||
Otestujte svoji finanční gramotnost v simulační hře. Vždyť se ani nenadějeme a budeme dospělí. Místo kapesného nás bude čekat skutečný plat, první kreditka a první výhodná půjčka s 5% úrokem, v létě zasloužená dovolená na splátky. Splníme si v simulační hře všechny své sny nebo spadneme do dluhové pasti?
Délka programu: 3,5 hod. Maximálně 45 žáků.
Program v tomto roce inovujeme a nabízíme ho pouze v rámci pilotního ověřování pro cvičné školní kolektivy, a to zdarma.
|
||||||
8.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠKDO S KOHO |
||||||
Simulační hra o procesu veřejného slyšení a projednávání stavby supermarketu v místech mokřadu s chráněnými živočichy. Ukážeme žákům, jak se lze zapojovat do veřejného dění namísto obvyklého pasivního stěžování. V teplejších měsících roku zařazujeme místo 3D promítání fotek obojživelníků a plazů pozorování vodních bezobratlých.
Délka programu: 3,5 hod. Maximálně 45 žáků.
|
||||||
|
Program výletu včetně doby začátku a konce je možné upravit dle požadavků školy.
Školní výlety realizujeme v červnu, doporučujeme je ale objednat již na začátku školního roku.
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 letZATOULANÁ KUŘÁTKA – ŠKOLNÍ VÝLET |
||||||
Program vychází z programu Dědečkův dvoreček. Pomůžete slepičce najít zatoulaná kuřátka? Během hravého hledání prozkoumáme život slepic, králíků i dalších zvířat žijících na Rozmarýnku. Připravíme si pomazánku a nápoj, které ochutíme bylinkami a jedlými plevely. Obvykle začínáme v 9 hod. na Rozmarýnku, končíme tamtéž v 14–15 hod.
|
||||||
|
2.–4. ročník ZŠTAJEMSTVÍ POD HRADEM VEVEŘÍ – ŠKOLNÍ VÝLET |
||||||
Každé místo má svůj příběh. Objevme pod hradem Veveří odkaz kněžny Ypsilanti a staňme se ochránci studánek! Na cestě se budeme plavit parníkem po Brněnské přehradě, setkáme se s historickými postavami v kostýmech, připravíme si svačinu a opečeme si ji nad ohněm. Výlet můžete zkombinovat s prohlídkou hradní expozice. Obvyklý začátek v 8.30 hod. na parkovišti u zastávky MHD Rokle, konec mezi 14 a 15 hod. na hradě. Cena zahrnuje vstup do areálu hradu, obědovou svačinu a plavební lístek na parník.
|
||||||
|
4.–9. ročník ZŠZAHRADO PROSTŘI SE – ŠKOLNÍ VÝLET |
||||||
Zažijeme kulinářský den v zahradě Rozmarýnku a ochutnáme plané rostliny. Připravíme si občerstvení z planých i pěstovaných rostlin rostoucích v naší zahradě. Dozvíme se, jak daleko musí cestovat cizokrajné ovoce a zelenina, než se dostanou na náš stůl, a proč je lepší upřednostnit místní sezónní ovoce a zeleninu. Zbude i čas seznámit se s kontaktními zvířaty ve výbězích a teráriích Rozmarýnku. Obvykle začínáme v 9 h na Rozmarýnku, končíme tamtéž ve 14–15 h.
Cena zahrnuje suroviny na vaření.
|
||||||
|
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Rychta
Krásensko 76, 683 04, p. Drnovice
T: 517 385 429
E: jitka.vagnerova(at)lipka.cz
Kontaktní osoba: Jitka Vágnerová
Doprava:
Vyškov – Krásensko,
Brno – Blansko – Krásensko,
Brno – Jedovnice – Krásensko,
případně vlastním autobusem.
Vlastivědné výpravy probíhají v přírodovědně nejhodnotnějších částech Moravského krasu a Drahanské vrchoviny, kde se věnujeme terénní biologii, určování druhů rostlin a živočichů, geologii, historii a vztahům člověka a krajiny. V případě potřeby a vhodných podmínek využíváme kola, sněžnice a další terénní pomůcky. Programovou náplň lze po domluvě tematicky zaměřit či upravit do podoby vhodné pro školní výlet. Žáci by si s sebou měli vzít pláštěnku, pevnou obuv a oděv do terénu, psací potřeby, jídlo a pití na celou exkurzi.
Cena: 130 Kč/žák (5 hod. programu), pokud není uvedeno jinak. Jízdné a případné vstupné není zahrnuto v ceně.
6.–9. ročník ZŠ, SŠJosefovské údolí |
||||||
Projdeme jedno z nejcennějších údolí Moravského krasu v blízkém okolí Býčí skály. Poznáme zdejší krasovou krajinu, seznámíme se s historií jejího osídlení i místní tavby železa. Exkurzi nabízíme pouze v podzimních měsících. Doporučená doba exkurze: 5 hod. |
||||||
|
6.–9. ročník ZŠ, SŠMoravský kras od severu k jihu |
||||||
Během celodenní autobusové exkurze porovnáme severní a střední část krasu z hlediska geologie a geomorfologie, vegetace, historie osídlení a také vlivu hospodaření a turismu na krajinu a životní prostředí. Doporučená doba exkurze: 7 hod. |
||||||
|
6.–9. ročník ZŠ, SŠPutování k propadání |
||||||
Do jaké míry přetváří krasovou krajinu voda a jak tuto krajinu využívá člověk? Jak geologie souvisí s vegetací i s celkovou podobou místa. To se dozvíme při putování od pískovny Seč přes geopark, skalní amfiteátr Kolíbky až k Rudickému propadání. Doporučená doba exkurze: 5 hod. |
||||||
|
6.–9. ročník ZŠ, SŠTajemství dutých skal |
||||||
Exkurzi zahájíme na „střeše krasu“ v Šošůvce. Poté se vydáme do tajemných a fascinujících krasových krajin. Nahlédneme do jeskyně Lidomorna, prozkoumáme tok Bílé vody a vystoupíme na zříceninu hradu Holštejna. Doporučená doba exkurze: 5 hod. |
||||||
|
6.–9. ročník ZŠ, SŠÚdolí kostí |
||||||
V údolí Říčky, jedné z nejbohatších paleontologických lokalit střední Evropy, si ukážeme, jak vypadala krajina v době ledové. Vyzkoušíme si, jak žili dávní lovci. Zjistíme, zda v nás není kousek neandrtálce. Doporučená doba exkurze: 5 hod. |
||||||
|
8.–9. ročník ZŠ, SŠŽivot na (i ve) vápenci |
||||||
Exkurze do míst, kde se lidé naučili žít v krasovém území. Jak lidé ovlivňují tuto krajinu a jak ovlivňuje ona jejich život? Přijeďte s námi pátrat, jaká tajemství skrývá krajina nadzemní i podzemní v okolí Ostrova u Macochy. Nabízíme v pěší i cyklistické variantě. Doporučená doba exkurze: 5 hod. |
||||||
|
1.–4. ročník SŠZtraceni v divočině |
||||||
Nabízíme netradiční zážitkovou aktivitu vhodnou na začátek či konec školního roku. Žáci si v malých skupinách vyzkouší orientaci v terénu a získají nové zkušenosti a dojmy z volného putování zajímavou přírodě bližší krajinou Rakoveckého údolí. Doporučená doba exkurze: 6 hod. |
||||||
|
Jednodenní výukové programy probíhají zejména v zimních měsících přímo v budově Rychty v Krásensku. Jsou založeny na principech kritického myšlení a zážitkové pedagogiky. Program je rozdělen na dva na sebe navazující bloky, celkově trvá 4 vyučovací hodiny. Maximální velikost skupiny je 40 žáků.
CENA: 120 Kč/žák
4.–9. ročník ZŠ, SŠDotekem k poznání |
||||||
Kolik zubů má had? Mění chameleon barvy? Jak rychle běhá šváb? Pojďme společně překonávat předsudky a vyvracet mýty o živočišné říši! Během programu se pomocí kontaktní výuky seznámíme s více či méně exotickými živočichy chovanými v našich teráriích. |
||||||
|
8.–9. ročník ZŠ, SŠEnviproblémy aneb Není nám to volný |
||||||
Zahrajeme si na politiky a pustíme se do řešení současných environmentálních problémů, které se nás jako občanů České republiky dotýkají. Vyzkoušíme si, jak je těžké obhájit své návrhy na řešení, jak lze čelit otázkám ostatních, vést diskuzi a nakonec zodpovědně rozhodnout, pro co či koho hlasovat.
|
||||||
|
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Jezírko
Adresa pro zasílání pošty:
Lesní škola Jezírko čp. 97
pošta Brno-Soběšice 644 00
Tel.: 545 228 567
Kontaktní osoba: Světla Froncová
E-mail: jezirko(at)lipka.cz
Programy pro MŠ až 2. třídu ZŠ probíhají vždy od 9 do 12 hod., ostatní programy probíhají od 9 do 12.30 hod. Po domluvě lze začátek programu posunout na 8.30 hod. Na Jezírku můžeme vyučovat dvě třídy současně.
Programy pro MŠ jsou připraveny pro děti od 5 let, pro mladší děti lze objednat samoobslužnou variantu programu Lesní naučná stezka.
Cena dopoledních programů je 120 Kč/os.
Terénní programy k Lesní naučné stezce Jezírka
Mateřským a základním školám nabízíme terénní výukové programy, které využívají zastavení a interaktivní prvky Lesní naučné stezky. K samoobslužné variantě vám v předstihu zašleme metodiku a před programem zapůjčíme pomůcky.
Cena samoobslužného programu (bez pedagogů Jezírka): 60 Kč/os.
Cena lektorovaného programu: 120 Kč/os.
Pronájem ohniště
Po domluvě si lze po dopoledním programu pronajmout ohniště na opékání za cenu 50 Kč/hod.
Prosíme učitele, aby nám tři pracovní dny před programem potvrdili účast a upřesnili počet účastníků. Na program si vezměte sportovní oblečení, pláštěnky a terénní obuv. Nezapomeňte přezůvky a svačinu (případně oběd), pití zajistíme.
MŠ od 5 letLesní naučná stezka pro MŠ – TERÉNNÍ PROGRAM |
||||||
Vydáme se po stopách lesních zvířat, seznámíme se s broukem kůrovcem a jeho rodinou, dozvíme se, proč mají někteří motýli na křídlech oči, zahrajeme si na dendrofon a vyzkoušíme si, jakou sílu má voda. Program se vyučuje od září do října a od dubna do června. |
||||||
|
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 letVečerníček na výletě |
||||||
Pojďme společně s postavičkami z večerníčků prozkoumat, jak vypadají a kde bydlí jejich skuteční představitelé – prolezeme si tak třeba i modelem mraveniště.
|
||||||
|
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 letDŘEVĚNÝ SVĚT |
||||||
Larva brouka tesaříka provede děti od kořene až po korunu stromu a seznámí je se životem stromů a jejich využitím. V rámci programu si děti na kachlových kamnech upečou bramborové placky. Program vyučujeme v listopadu až březnu.
|
||||||
|
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 letKDO BYDLÍ V LESE? |
||||||
Jaká zvířata můžeme potkat v lese? Vydejme se za nimi na výlet společně se strakapoudem! Zaposloucháme se do jejich hlasů, poznáme jejich obydlí a budeme hledat stopy odhalující jejich přítomnost. Součástí programu je návštěva výukového prvku představujícího noční les.
|
||||||
|
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 letMRAVENCOVO DESATERO |
||||||
Poznejte život mravenců! Zjistěte, jak to vypadá u nich doma, k čemu mají tykadla, seznamte se s jejich pomocníky i nepřáteli. Součástí programu je prolézání modelem mraveniště.
|
||||||
|
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 letNÁVŠTĚVA VE VČELÍM ÚLE |
||||||
Čeká nás dobrodružná výprava do světa včel! Vyzkoušíme si různá včelí řemesla, ochutnáme včelí produkty a u proskleného včelího úlu budeme pozorovat život včel. Program vyučujeme v září a od dubna do června.
|
||||||
|
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 letVODNÍK JEZERNÍČEK VYPRAVUJE |
||||||
Nahlédněte s vodníkem Jezerníčkem pod hladinu jezírka! Budeme pozorovat drobné vodní živočichy, přiblížíme si jejich život, zjistí me, jak se vyvíjí a čím se živí. Ochutnáme různé druhy vod a odneseme si vlastní výrobek. Program vyučujeme v září a od dubna do června.
|
||||||
|
1.–3. ročník ZŠ, MŠ od 5 letPásl ovčák ovce |
||||||
Víte, že ovce pomáhají stěhovat rostliny? A proč je dobré mít ovečky v krajině? Pohladíme si a nakrmíme živé ovečky a budeme tvořit z vlny. V adventní době máme na Jezírku zapůjčené dvě ovce z Lamacentra. Program vyučujeme v listopadu a prosinci.
|
||||||
|
1.–5. ročník ZŠ, MŠPo naučné stezce na vlastní pěst – terénní program |
||||||
Láká vás využít Lesní naučnou stezku pro výuku? Zvolíte-li samoobslužný program, můžete využít stanoviště i herní prvky bez podpory pedagogů Jezírka. V předstihu vám zašleme metodiku a před programem zapůjčíme pomůcky k aktivitám, které navazují na jednotlivé herní prvky. Program se vyučuje od září do října a od dubna do června. |
||||||
|
1.–3. ročník ZŠLES VŠEMI SMYSLY |
||||||
Věděli jste, že les můžeme ochutnat, očichat či osahat bosýma nohama? Společně zjistíme, že kopřiva nám jazyk vůbec spálit nemusí, připravíme si bylinkový čaj, pořádně se vyběháme při „živém“ pexesu a vytvoříme si lesní parfém. Za teplého počasí si namasírujeme chodidla na hmatové stezce. Program vyučujeme v září a od dubna do června.
|
||||||
|
1.–5. ročník ZŠLesní naučná stezka pro ZŠ – TERÉNNÍ PROGRAM |
||||||
Rozezníme dřevěný nástroj dendrofon, vydáme se po stopách lesních zvířat a odha - líme příběhy v nich ukryté. Vyzkoušíme si, jakou sílu má voda, nahlédneme do života brouka kůrovce a vystopujeme zmizelé obyvatele lesa. Program vyučujeme od září do října a od dubna do června. |
||||||
|
2.–5. ročník ZŠV ZIMNÍM KOŽICHU |
||||||
Ani v zimě není v přírodě nuda! Vytvoříme vlastní zimní příběh, naučíme se stopovat a odlívat stopy ze sádry. Společně prozkoumáme, co zajímavého se děje v lese po setmění a že není důvod se v něm bát. Program vyučujeme od listopadu do března.
|
||||||
|
3.–4. ročník ZŠSojčí lumpárny |
||||||
Jak se ptačí svět přizpůsobuje drsným zimním podmínkám? A proč je dobré ptáky nejen přes zimu přikrmovat? Žáci se formou her dozví zajímavosti z ptačího světa, vyrobí si dřevěné ptačí krmítko a naučí se správným zásadám přikrmování ptáků. Program vyučujeme od září do března.
|
||||||
|
3.–5. ročník ZŠBARVY ZEMĚ |
||||||
Kolik barev má země? Může to být červená i modrá? „Žížalí chodbou“ prolezeme do světa půdy, který prozkoumáme a ohmatáme. Naučíme se vyrábět barvy z půdy, nalovíme půdní breberky, podíváme se zblízka na žížalí štětinky a společně zjistíme, že půda není jen pro krtky. Program vyučujeme v září a říjnu a od března do června.
|
||||||
|
3.–5. ročník ZŠHajný je lesa pán? |
||||||
Jak roste les? Žáci mají jedinečnou šanci prožít a poznat osobně celý dlouhý život stromu od semínka až po mrtvý tlející strom. Přímo v lese se seznámí s faktory působícími na stromy a les během jejich růstu. Použijí lesnickou průměrku a zjistí věk stromu. Bude se lišit růst přirozeného a hospodářského lesa? |
||||||
|
3.–5. ročník ZŠPříroda na talíři |
||||||
Pojďte s námi ochutnat přírodu! Na čem si můžete smlsnout na jaře, na čem na podzim a čemu se oklikou vyhnout? Žáci si připraví pomazánku z jedlých rostlin. Seznámí se také s životním cyklem rostlin. |
||||||
|
3.–6. ročník ZŠSPOLEČENSTVO PRŮSVITNÝCH KŘÍDEL |
||||||
Vypravte se s námi do světa blanokřídlého hmyzu. Víte, jaký je rozdíl mezi včelou, vosou a mravencem? A jaká je role hmyzu při opylování rostlin? Prolezeme modelem mraveniště, budeme pozorovat život včel v proskleném úle a ochutnáme včelí produkty. Program vyučujeme v září a od dubna do června.
|
||||||
|
3.–6. ročník ZŠVODNÍ KRÁLOVSTVÍ LESA |
||||||
Kde se bere voda? Kam teče, co v ní žije a jak ovlivňuje celou krajinu? Podíváme se na život v jezírku v naší zahradě: pokusíme se odchytit, pořádně prozkoumat a určit naše živočišné sousedy. V lese najdeme pramen a vystopujeme, kam dál teče. Program vyučujeme od září do října a od dubna do června.
|
||||||
|
4.–6. ročník ZŠNA KAMENI KÁMEN |
||||||
Jak se získává hliník? Proč ho recyklovat? Co jsou to fosilní paliva a jak vznikala? Seznámíme se s některými horninami a vybrané druhy prozkoumáme v terénu pomocí geologického kladívka. Dramatickou formou ztvárníme vznik života a vývoj planety Země. |
||||||
|
4.–6. ročník ZŠPOTRAVNÍ VZTAHY A FOTOSYNTÉZA |
||||||
Průběh fotosyntézy a dýchání rostlin prožijeme v divadelní podobě. Při hře si ujasníme roli producentů, konzumentů i rozkladačů v potravním řetězci. Podle ročního období budeme pozorovat život v lesní hrabance nebo ve vermikompostéru. |
||||||
|
5.–7. ročník ZŠVRABČÁKOVY PTÁKOVINY |
||||||
Čím jsou ptáci zajímaví a neobvyklí? Proč potřebují naši ochranu? Prozkoumáme, jak vypadají naši nejběžnější opeřenci, dozvíme se, jak žijí. Žáci si vlastnoručně vyrobí budku ze dřeva vhodnou pro sýkorky, aby si ji mohli umístit ve svém okolí a pozorovat hnízdící ptáky. Program vyučujeme od září do března.
|
||||||
|
5.–8. ročník ZŠPo stopách šelmy |
||||||
Vydejte se s námi do světa šelem! Je libo podrbat jezevce za uchem? Vyzkoušet, jak ostré mají šelmy špičáky? Podívat se, jací živočichové se pod rouškou tmy toulají našimi lesy? Zjistíme, co umí fotopast, a společně ji nainstalujeme. V roli detektivů vyřešíme případ ztracené slepice a vyzkoušíme si, jak se žije našim rysům. |
||||||
|
7.–9. ročník ZŠ, SŠLES A KLIMA |
||||||
Jakou má les hodnotu a jaké nám poskytuje služby? Postupně objevíme funkce lesa a budeme uvažovat o ochraně přírody z hlediska ekonomického a environmentálního. Poznatky hned uplatníme a prohloubíme při simulační hře s názvem Zábavní centrum, nebo les?
|
||||||
|
7.–9. ročník ZŠ, SŠORGANISMUS JMÉNEM VODA |
||||||
Proč je dnes vody moc, nebo málo? Při hrách a aktivitách popřemýšlíme o koloběhu vody i příčinách a dopadech jeho narušení. Díky modelu říčních koryt se seznámíme s dopady regulace říčních toků na krajinu a s možnostmi využívání energie vody. Program vyučujeme od září do října a od dubna do června. |
||||||
|
8.–9. ročník ZŠ, SŠJak se práší kolem spraší |
||||||
Horniny jsou všude kolem nás. Jakou podobu jim vtiskl zub času a kam je vítr ještě zavane? Zažijeme některé geologické procesy, v terénu si horniny osaháme a oťukáme geologickým kladívkem. Vytvoříme si vlastní sbírku hornin, kterou si odneseme do školy. Program vyučujeme od září do října a od dubna do června. |
||||||
|
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Kamenná
Kamenná 20, 639 00 Brno
T: 543 420 825, 602 684 393
Kontaktní osoba: Ludmila Chmelíková
E: kamenna(at)lipka.cz
Výukové programy probíhají od 9.00 do 12.30 hod., po domluvě lze začátek programu posunout.
Programy pro 1. stupeň ZŠ probíhají z větší části v nedaleké zahradě U Řeky a jsou realizovány za každého počasí, proto je potřeba tomu přizpůsobit oblečení žáků.
Cena: 120 Kč/žák
Programy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ probíhají přímo na pracovišti Kamenná, využívají metody zaměřené na rozvoj kritického myšlení, schopnost formulovat postoje a diskutovat.
Cena: 100 Kč/žák
Prosíme přihlášené, aby se nám tři dny před programem ozvali a upřesnili počet účastníků, kteří se k nám chystají.
3.–4. ročník ZŠNení včela jako včela |
||||||
Víte, že opylovat květy umí nejen včela medonosná? Na zahradě najdeme také mnoho jiných opylovačů: samotářské včely, čmeláky, pestřenky, motýly a další zajímavé tvory. Seznámíme se s jejich vývojem, navštívíme včelí bufet, podíváme se na svět jejich očima a naučíme se vyrábět úkryty a domečky. Program nabízíme od dubna do října. |
||||||
|
3.–5. ročník ZŠKdo nám bydlí v zahradě |
||||||
Je naše zahrada jenom naše? Kdo všechno tam bydlí s námi? Jak můžeme přilákat další užitečné tvory? Mají v zahradě opravdu všechno, co potřebují? Pojďme si zahrát na realitní kancelář a společně vytvořit nabídku komfortního, bezpečného bydlení a stravování pro nejrůznější pomocníky z živočišné říše. Program nabízíme od dubna do října. |
||||||
|
6.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠKDO JE ZA VODOU? |
||||||
Jednou řezanou růží z květinářství bereme Keni desítky litrů vody. Jeden kilogram hovězího masa skrývá až tisíce litrů. Kdo má vody nedostatek a kdo musí vystačit s málem? V průběhu programu se zaměříme na naši přímou spotřebu vody, pomocí případových studií se podíváme do míst s nedostatkem pitné vody, dozvíme se jaký je rozdíl mezi geografickým a ekonomickým suchem, a zjistíme co znamená pojem virtuální voda. Autorem programu je NaZemi. |
||||||
|
6.–9. ročník ZŠKlima se mění s námi I |
||||||
Úvod do tématu globální změny klimatu. Jak se projevuje a proč je tak složitá? Jak dopadá už dnes na život lidí? Jak se v tom cítíme? Je na místě strach, nebo pochybnosti? Co dělá lidstvo pro nápravu a jak se mohu zapojit já? Program je založen na informacích i osobním prožitku. Po konzultaci s učitelem je možné obsah upravit. Program je možné objednávat od února 2021. |
||||||
|
6.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠNENECHME SI VODU UTÉCT |
||||||
Zaměříme se na velmi aktuální a horké téma - nedostatek vody v naší krajině, řekách, obci nebo zahradě. Pojmenujeme příčiny a budeme hledat možná východiska a příklady řešení. Součástí programu je výuka v terénu a experimentální dílna.
|
||||||
|
6.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠO zvířatech a lidech aneb velkochovy vs ekofarmy |
||||||
Jak se žije slepici v kleci? Původ masa, vajec a dalších živočišných produktů je ve společnosti diskutovaným tématem. V programu odhalíme podmínky hospodářských zvířat v intenzivních velkochovech, principy ekofarem a další možnosti spotřebitelů při výběru potravin. U žáků podpoříme schopnost kriticky posuzovat získané informace, formulovat postoje a diskutovat. |
||||||
|
6.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠŠATY DĚLAJÍ ČLOVĚKA |
||||||
V jakých podmínkách pracují lidé, kteří se podílí na výrobě většiny našeho oblečení? Jaká je vodní a ekologická stopa našeho šatníku? Vypátráme to na cestě od semínka k hotovým džínům. Na vlastní kůži zkusíme, jak se pracuje šičkám v továrnách v Bangladéši. Povedeme diskusi o zaběhlých normách spotřeby, o současném textilním průmyslu, o našich postojích i možnostech oblékat se zodpovědněji. Autorem programu je NaZemi. |
||||||
|
8.–9. ročník ZŠKDYŽ SE ŘEKNE SEX |
||||||
Sex a sexualita jsou běžnou součástí našich životů. Ale viděli jste někdy menstruační houbu? Mohli jste si sáhnout na cervikální klobouček? Program poskytuje vhled do problematiky menstruace a antikoncepce a doplňuje ho o environmentální rozměr.
|
||||||
|
1.–4. ročník SŠ100 LIDÍ, 100 CHUTÍ |
||||||
Opravdu si jídlo vybíráme jenom podle chuti či výživové hodnoty, nebo existují i jiné motivace k výběru? Co vede lidi k veganství, vegetariánství nebo freeganství? Představíme vám specifické stravovací návyky současné populace, dozvíte se, jaká je uhlíková a vodní stopa potravin a jak souvisí naše stravování se změnou klimatu. Nabídneme příklady environmentálně příznivého stravování. |
||||||
|
1.–4. ročník SŠKlima se mění s námi II |
||||||
Globální klimatická změna v souvislostech. Jaká jsou zásadní fakta a o čem pochybují skeptici? Jak klimatická změna ovlivňuje naše životy a emoce? Co dělá lidstvo pro nápravu a jak se mohu zapojit já? Program pomůže žákům orientovat se v informacích a zdrojích. Součástí je osobní prožitek žáků. Program je založen na informacích i osobním prožitku. Po konzultaci s učitelem je možné obsah programu upravit. |
||||||
|
1.–4. ročník SŠMOBIL – CO NEVYČTEME Z DISPLEJE |
||||||
Kolik milionů nepoužívaných mobilů leží v našich šuplících? Tušíte, co všechno je skryté za jejich výrobou? Jak souvisí například s konfliktem v Demokratické republice Kongo? Program odkrývá environmentální, sociální i ekonomické problémy spojené s výrobou, spotřebou a likvidací elektroniky, kterou denně používáme.
|
||||||
|
8.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠPALMOVÝ OLEJ – novinka od 01/2018 |
||||||
Nikdy předtím nebyli Evropané tolik zodpovědní za kácení tropických pralesů jako nyní. Víte, jak souvisí hromadné vypalování lesů s každodenním životem Čechů? Jakou má souvislost s konzumací čokolády a jiných sladkostí, s výrobou krmiv pro naše mazlíčky nebo s naší přepravou? Program předkládá aktuální a faktické informace doplněné o reálné fotografie z Bornea. Součástí přednášky v délce 90 minut je promítání zkrácené verze dokumentu Zelená poušť. K přednášce si do své školy můžete zdarma zapůjčit výstavu fotografií spojenou s problematikou palmového oleje. Program realizujeme ve spolupráci s Koalicí proti palmovému oleji.
|
||||||
4.–6. ročník ZŠODPADKOVÝ KOŠ VYPRAVUJE |
||||||
Jaké příběhy ukrývá odpadkový koš? A co všechno se musí stát, aby vznikla třeba plastová lžička? Bude nás zajímat nejen třídění a recyklace odpadů z domácností , ale také způsob získávání a zpracování surovin pro výrobky z různých materiálů. Ukážeme si, jak můžeme omezit množství odpadu, který sami produkujeme, a jak lze některé odpadky ještě využít.
|
||||||
|
4.–6. ročník ZŠVODNÍ SVĚT |
||||||
Pojďte s námi prozkoumat prostředí sladkých vod! Kde všude můžeme vodu nalézt? A co v ní žije? Společně budeme pracovat s modelem vodního toku, podíváme na řeky a jejich význam v krajině. Ponoříme se do světa stojaté vody a vyzkoušíme si odlov vodních živočichů. |
||||||
|
7.–9. ročník ZŠENERGIE ZE SLUNCE |
||||||
Slunce, voda, vítr. Můžeme z těchto zdrojů získat dostatek energie pro naše domácnosti? Díky interaktivním prvkům v zahradě si vyzkoušíme, na jakém principu fungují větrné, vodní a fotovoltaické elektrárny, pojmenujeme jejich výhody a nevýhody a možnosti využití na území České republiky. |
||||||
|
© LIPKA 2021