Datum: 6. květen 2021.
Čas: 8.30–16.00
Místo konání: KRÚ JMK, Administrativní a školicí centrum, Cejl 73 Brno
Je nám to velmi líto, ale z důvodu nepříznivé epidemiologické situace a vládních opatření konferenci KONEV přesouváme z podzimun 2020 na 6. květen 2021. Těšíme se na setkání s Vámi.
Podtitul "Není čas KLIM(b)A(t) - pojďme učit o klimatické změně!" napovídá, že hlavním tématem letošního ročníku je klimatická změna, která je samozřejmou součástí vzdělávání pro udržitelný rozvoj a globálního rozvojového vzdělávání.
Dopady klimatických změn budeme pravděpodobně pociťovat stále intenzivněji. Jak mluvit naléhavě o klimatické krizi, jejím vlivu na společnost a důstojný život, a přitom nevzbuzovat u dětí a mladých lidí paniku, frustraci a rezignaci? Je žádoucí zdůrazňovat kromě popisu příčin a projevů krize také její pozitivní východiska, možná reálná řešení a adaptační strategie.
Cílem učitelů by mělo být ukázat žákům a studentům, že demokratické společnosti mají obrovský potenciál se s krizemi vypořádat. Mladé lidi je zároveň potřeba motivovat k účasti na řešení závažných společenských problémů.
Akce se koná pod záštitou senátorky Parlamentu ČR Ing. Bc. Anny Hubáčkové a hejtmana Jihomoravského kraje.
Přihlášku naleznete v kalednáři akcí
V případně nepříznivé situace se konference uskuteční online.
Mění se klimatická změna na klimatickou krizi?
Mgr. Alexandr Ač, Ph.D., Ústav výzkumu globální změny AV ČR (CzechGlobe)
Již příští desetiletí můžeme překročit magickou hranici oteplení o 1.5 °C. Jaké to bude mít následky, kterým změnám již nezabráníme, a jakým důsledkům ještě můžeme předejít? Co je potřeba udělat pro vyřešení změny klimatu a kolik na to máme času?
Klimatická změna v rámci České republiky a střední Evropy
Prof. Ing. Mgr. Miroslav Trnka, Ph.D., Ústav výzkumu globální změny AV ČR (CzechGlobe)
Snižování emisí je věcí spolupráce mezi státy a lze dobře odhadnout, co bude nutné v ČR vykonat, u adaptací to zdaleka tak není. Adaptační strategie musí přihlížet k tomu, aby dávaly jak environmentální tak ekonomický smysl.
Klimatické vzdělávání
Bc. Tadeáš Žďárský, student Humanitní environmentalistiky, FSS MU Brno, Lipka
Co všechno by mělo klimatické vzdělávání obsahovat, jak pracovat s emocemi, které toto téma automaticky přináší? Jak nevést k pocitu bezmoci, ale vzbuzovat naději a motivovat k akci?
Učitelé za klima
Mgr. BcA. Jiří Karen a Mgr. Filip Šimeček, Učitelé za klima
Platforma, která nabízí sdílení a vytváření inspirativních metodik, informuje učitelskou veřejnost o vzdělávacích seminářích, upozorňuje na události spojené s tématem klimatické změny a zprostředkuje účast odborníků a vědeckých expertů ve školách.
Fakta o klimatu
Mgr. O. Přibyla, Fakta o klimatu
Web s nabídkou dat o klimatu a klimatické změně, která poskytují vědecké instituce (ČHMÚ, NASA, Eurostat aj.), zpracované grafy a infografiky, které mohou pedagogům pomoci hlouběji pochopit fakta v souvislostech a sloužit při tvorbě vlastních materiálů i k dalšímu použití.
Klimatická změna
Mgr. Veronika Ambrozyová, Varianty – Člověk v tísni
Co můžeme se změnou klimatu dělat a proč bychom o ní měli učit? Představení online kurzu pro učitele, který ve spolupráci s odborníky i učiteli vytvořil vzdělávací program Varianty.
Mgr. Veronika Ambrozyová , Mgr. Veronika Endrštová, Varianty – Člověk v tísni
Seznámení s vybranými částmi online kurzu, tematické aktivity do výuky a zamyšlení se nad tím, zda a proč je důležité o změně klimatu se žáky mluvit.
Mgr. Zuzana Jakobová, Mgr. Barbora Dvořáková – Tereza
Proč je důležité umět efektivně komunikovat témata životního prostředí ve vlastní komunitě a v čem spočívá síla takové komunikace? Využití kreativního zápisníku pro podporu reportérské činnosti.
Poselství Velikonočního ostrova (ZŠ, SŠ)
Mgr. Helena Nováčková, Mgr. Petra Koppová – Lipka
Lidská společnost je na svém prostředí závislá a nevratné poškození životního prostředí může mít fatální následky. Můžeme se poučit z příběhu lidí, kteří žili na ostrově Rapa Nui?
Jak se žije v Podnebíně (ZŠ, SŠ)
Mgr. Kateřina Borovinová – SEVER
Simulační hra představuje, jaké jsou očekávané dopady změny klimatu v ČR, a jaká adaptační opatření je možné realizovat na místní úrovni.
Učitelé za klima (ZŠ, SŠ)
Mgr. BcA. Jiří Karen, Mgr. Filip Šimeček – Učitelé za klima
Jak najít odvahu učit o palčivých tématech současnosti a zároveň být svým žákům a studentům průvodci v nelehké a komplikované společenské situaci? Jak vést a motivovat studenty k účasti na řešení klimazměny, co může změnit v této oblasti jednotlivec.
Růst či nerůst? (SŠ, 2. st. ZŠ)
Bc. Tadeáš Žďárský – Lipka
Jak může vypadat rozvoj ve 21. století, v době klimatické krize? Jak by vypadala společnost bez růstu? Lze žít bohatý a dobrý život skromnými prostředky?
K úhradě účastnického poplatku můžete využít podpory MŠMT – Šablony II
Lucie Poppová, T: 725 962 735, E: lucie.poppova(at)lipka.cz
© LIPKA 2021