ČLOVĚK vs. DIVOČINA
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIŽáci budou pomocí různých přírodovědných pomůcek a metod přímo v terénu porovnávat biodiverzitu kulturní a přírodě bližší krajiny a rozhodovat o jejím dalším využití. Budou rozvíjet týmové role a spolupráci v malých skupinách.
Rozšířená anotace
V tomto opravdu terénním pobytovém týdnu žáci zažijí dobrodružství v „divočině“, kde stráví noc. Seznámí se se zvířaty na Rychtě, dozví se informace o velkých savcích naší přírody. Seznámí se s geografickými a biologickými pomůckami a metodami mapování krajiny a biodiverzity. Pracovat budou ve skupinách, ve kterých nejen splní zadané úkoly, ale svou práci si i naplánují, rozdělují a budou řídit. Provedou například fytocenologický snímek a bioindikaci vodního prostředí, zjistí druhové bohatství bezobratlých, zmapují využití ploch, využijí GPS, vysílačky a další přístroje. Na základě vlastního výzkumu porovnají biodiverzitu kulturní a přírodě blízké krajiny. Poté formou simulační hry rozhodnou jaké bude další využití krajiny.
Program je koncipován biologicko-geograficky, podporuje rozvíjení týmových rolí a spolupráci v malých skupinách.
Základní údaje o programu
Délka programu36–49 hodin (dle domluvy)
Cílová skupina8.–9. ročník ZŠ, SŠ
Optimální počet účastníků15–35
Místo začátku a konce programu – popis místaKrásensko, budova pracoviště Rychta
Požadavky na účastníkyPodrobné informace se seznamem vhodného vybavení obdrží učitel několik týdnů před odjezdem na pobytový program.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽák vnímá a hodnotí krajinu jako prostor, v němž se prolíná příroda s lidskou činností.
VýstupyŽák/dítě:
- vytvoří mapu land use vybraného území
- formuluje výhody a nevýhody zřízení chráněného území pro přírodu, obyvatele a turisty
- zhodnotí biodiverzitu kulturní a přírodě blízké krajiny
Zařazení dle RVP
Průřezové téma
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastČlověk a příroda / Biologie
Člověk a příroda / Geografie
Člověk a příroda / Přírodopis
Člověk a příroda / Zeměpis
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI