PROGRAM | LEKTOŘI A PŘEDNÁŠEJÍCÍ | ZÁZNAM DOPOLEDNÍ ČÁSTI
NEVÍME PŘESNĚ, JAK BUDE VYPADAT SVĚT, DO KTERÉHO VYRŮSTAJÍ DNEŠNÍ ŽÁCI A STUDENTI. TI PODNIKAVÍ VŠAK MAJÍ DOBŘE NAKROČENO V NĚM USPĚT.
Proč je pro studenty a společnost důležité, aby vznikaly nové nápady? Jak může učitel podporovat u žáků kreativitu, učit je vidět potřeby, vyhledávat příležitosti a nebát se výzev? Jak může škola vytvořit prostor pro rozvoj žáků v této oblasti? Přijďte načerpat energii a podnikavého ducha pro svoji výuku!
10. června 2021, 9–15 hod.ONLINE
Těšit se můžete na vhledy, informace, příklady realizovaných nápadů, tipy na konkrétní aktivity, metodickou podporu i nové kontakty z podnikavých škol a organizací. Do tématu nás uvede Danuše Nerudová, svůj pohled, zkušenosti a know-how budou sdílet další odborníci, studenti-absolventi i učitelé z praxe. Konferenci moderuje Martina Pouchlá.
Vítáni jsou učitelé ZŠ a SŠ, další vzdělavatelé a klíčoví aktéři, kteří chtějí podporovat výchovu k podnikavosti.
Záštitu nad konferencí převzal radní Jihomoravského kraje pro vědu, výzkum, inovace a IT Ing. Jiří Hlavenka.
Kontaktní osoba: Eva Kazdová, E: eva.kazdova(at)lipka.cz, T: 545 228 567
Akce je zdarma. |
![]() |
DOPOLEDNÍ PODNIKAVÝ START | |
9.00–9.05 |
PŘIVÍTÁNÍ |
9.05–9.45 Danuše Nerudová rektorka Mendelovy univerzity |
JAK A PROČ NÁPADY A PŘÍLEŽITOSTI MĚNÍ (ŠKOLNÍ) SVĚT? Připravujeme žáky a studenty na svět, který nevíme, jaký bude. Indicie naznačují, že bude pravděpodobně dost turbulentní. Díky nápadům a odvaze uchopovat nové příležitosti se jim třeba bude žít lépe a snadněji. Právě podnikavost absolventů a podnikavý přístup k výuce a životu může být vize a strategie pro dnešek i zítřek. Jak tuto příležitost uchopit ve vzdělávacím systému, instituci či výuce? |
9.45–10.00 |
ÚVODNÍ SLOVO Zástupci JMK, Lipky a JIC |
10.00–10.15 oooooooooooooooo |
PŘEDSTAVENÍ PROJEKTU IMPLEMENTACE KAP JMK II A PROJEKTU E-COOL Lipka, JIC a JMK |
10.15–10.45 | Přestávka |
10.45–11.30 ooooooooooo |
PECHA KUCHA: CO SE DĚJE PRO PODPORU NÁPADŮ A PŘÍLEŽITOSTÍ VE FORMÁLNÍM I NEFORMÁLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ? Podnikaví učitelé i žáci/absolventi budou sdílet zkušenosti v oblasti podpory a rozvoje nápadů a příležitostí. Co může škola nabídnout žákům a jak je může motivovat k aktivnímu studiu? Co konkrétně podnikavým absolventům škola dala / může dát? Své zkušenosti představí: Václav Klement – ředitel Gymnázia Vyškov (projekt OZON aneb netradiční pojetí gymnaziální výuky) PREZENTACE Adrian Drozdek – podnikavý student, absolvent Soutěž a podnikej PREZENTACE Projekt Interns – podnikaví studenti, absolventi Prázdninové školy podnikání s JIC PREZENTACE Lucie Škarková – Pedagogická fakulta MU PREZENTACE |
11.30–12.30 oooooooooooooooo |
PANELOVÁ DISKUZE: KONKRÉTNÍ PŘÍKLADY REALIZOVANÝCH NÁPADŮ Jaká je situace ve školství v oblasti podpory nápadů a příležitostí? Jak konkrétně podporují nebo mohou podporovat školy podnikavé absolventy? Jak zbourat mýty, že podnikavost není možné učit? Panelisty budou všichni, kdo představili své nápady a zkušenosti v bloku pecha kucha. Využijte příležitosti se jich na jejich zkušenosti zeptat! |
12.30–13.30 | Přestávka na oběd |
ODPOLEDNÍ WORKSHOPY (k výběru) – pod záštitou projektu E-COOL | |
13.30–15.00 Ivana Kubát Chlubná Pavlína Olšáková JIC oooooooooooooooo |
5x O TOM, JAK NA NÁPADY A PŘÍLEŽITOSTI (pro učitele SŠ) Přemýšlíte, jak ve třídě vytvořit prostředí pro práci s kreativitou a jak žáky podpořit ve vidění příležitostí a práci na nápadu? V rámci workshopu s JIC se seznámíte a vyzkoušíte si konkrétní metody a aktivity, které nastartují kreativitu žáků na plné obrátky. Čerpat inspiraci budeme z osvědčených formátů JIC i ze zahraniční inspirace projektu E-COOL. Odnesete si pět konkrétních aktivit, které můžete zapojit do své výuky a podpořit tak podnikavost svých žáků už dnes. |
13.30–15.00 Václav Klement Romana Měřínská Gymnázium Vyškov |
OZON ANEB NETRADIČNÍ POJETÍ GYMNAZIÁLNÍ VÝUKY (pro učitele ZŠ, SŠ) OZON – O3 = objevování, originalita myšlení a otevřenost v komunikaci. To jsou tři základní kameny nového směru vzdělávání žáků osmiletého gymnázia ve Vyškově. Týmová práce, ale i podpora nadaných žáků se snáze realizuje v menším kolektivu, což nám OZON umožňuje. Ve třídě je 16 žáků. Učivo školního roku je rozděleno do 6 tematických celků a je propojeno ve všech předmětech – od českého jazyka až po výtvarnou výchovu. Aktivně využíváme různé učební styly a metody (badatelská, projektová, interaktivní výuka, RWCT metody, mezipředmětové vztahy, terénní výuka, CLIL). Nedílnou součástí výuky je rozvoj tzv. soft skills, a práce s informacemi, které žáci nepřijímají pouze pasivně, ale učí se je třídit a kriticky s nimi pracovat. Na workshopu proběhne ukázka vybraných témat a praktických činností, lektoři budou sdílet postřehy a zkušenosti z netradiční výuky. |
13.30–15.00 Miroslav Jurčík Pedagogická fakulta MU |
KARTY BEZRÁKOSKY: JAK PRACUJÍ STUDENTI, KDYŽ DOSTANOU PŘÍLEŽITOST (pro učitele ZŠ, SŠ) Kázeň ve školní třídě je strašákem studentů učitelství i začínajících pedagogů. Proto vznikla na Katedře pedagogiky PdF MU nová didaktická pomůcka, která pomáhá v osvojování efektivních metod řízení třídy. Přijďte si poslechnout jaká byla cesta od nápadu přes realizaci až k výslednému produktu a vyzkoušet si, jak karty využít pro svůj profesní rozvoj. |
13.30–15.00 Veronika Šancová Prototýpci, Lipka |
ROZVÍJÍME DIVERGENTNÍ MYŠLENÍ U DĚTÍ (pro učitele ZŠ) Jak z dětí dostat nápady? Proč má smysl cíleně rozvíjet divergentní myšlení? Kde hledat inspiraci? Proč se hodí dát prostor prokrastinaci? A k čemu se mohou hodit myšlenkové mapy? Na workshopu si odpovíme na tyto otázky a vyzkoušíme si jednoduché, ale účinné techniky na rozvoj kreativity. Odnesete si nápady do výuky, které využijete hned druhý den a je jedno, jestli se s dětmi uvidíte osobně nebo online.
|
![]() |
Danuše Nerudová Mendelova univerzita v Brně Ekonomka a rektorka Mendelovy univerzity v Brně je aktivní spolutvůrkyní prostředí, ve kterém žije, snaží se zapojovat do společenského dění. Je předsedkyní Komise pro spravedlivé důchody, členkou expertního ekonomického týmu koroNERV-20 a zastánkyní rovnocenných příležitostí žen na trhu práce. Je také čilou glosátorkou aktuálních nejen ekonomických témat. Od roku 2019 ji časopis FORBES zařazuje do žebříčku nejvlivnějších žen Česka. |
![]() |
Daniel Pražák ZŠ Strossmayerovo náměstí, Praha Podnikavý učitel na ZŠ, dále působí v Akademickém senátu a iniciativě Otevřeno – měníme vzdělávání pedagogů, bývalý lektor IT ve společnosti Boxed. |
![]() |
Pavlína Olšáková JIC Pavlína má zkušenosti s vedením podnikavých týmů na středních školách. Pomohla desítkám studentů nakopnout vlastní podnikaní. Baví ji motivovat ostatní k vyšším cílům. |
![]() |
Ivana Kubát Chlubná JIC Ivana se věnuje rozvoji podnikavosti ve vzdělávání a podporuje studenty středních i vysokých škol v práci na vlastních nápadech. Věří, že rozvoj a podpora nové generace studentů je klíč k úspěchu nás všech. |
![]() |
Václav Klement Gymnázium Vyškov Učitel (nyní ředitel) s více naž 30 letou praxí ve výuce na základní i střední škole, který podporuje studenty v podnikavosti. Absolvent Přírodovědecké fakulty MU Brno, obor Matematika – Fyzika. |
![]() |
Romana Měřínská Gymnázium Vyškov Romana Měřínská je třídní učitelkou v sekundě OZONu na gymnáziu ve Vyškově. Od začátku se aktivně podílela na přípravě celého projektu OZON, včetně tvorby ŠVP. |
![]() |
Veronika Šancová Prototýpci, Lipka Veronika je lektorka digitálních kompetencí a metodička podnikavosti v projektu Implementace KAP JMK II. Založila organizaci Prototýpci, která povzbuzuje děti k realizaci jejich vlastních nápadů a snaží se stírat hranici mezi fyzickým a digitálním tvořením. |
![]() |
Adrian Drozdek Student MENDELU, MUNI V 18 letech založil mobilní aplikaci DejKafe.cz, nyní provozuje první českou značku Yerba Mate MUUD Labs, pracuje na nové mobilní aplikaci a spoluorganizuje komunitu mladých podnikatelů TRAION. V současnosti je Adrian studentem ekonomie na MENDELU a mezinárodního práva na MUNI. |
![]() |
interns.cz Projekt interns.cz se zabývá popularizací stáží v České republice. Tři kluci z Brna a tým plný mladých studentů, různých zájmů. Ale společným cílem, posunout kulturu stáží v ČR na úroveň, která panuje v západní Evropě. |
![]() |
Lucie Škarková Pedagogická fakulta MU Odborná asistentka na Katedře pedagogiky Pedagogické fakulty MU |
![]() |
Miroslav Jurčík Pedagogická fakulta MU Miroslav Jurčík je doktorand na Katedře pedagogiky Pedagogické fakulty MU a vedoucí realizačního týmu didaktické pomůcky Karty BEZRÁKOSKY. |
![]() |
Martina Pouchlá Martina Pouchlá je moderátorka, reportérka a dokumentaristka. Vystudovala sociologii a mediální studia na MU, kde externě přednáší rozhlasovou žurnalistiku. Od roku 2010 spolupracuje s Českým rozhlasem, kde nyní působí jako redaktorka publicistiky a pokrývá témata o vědě, technice či náboženském životě v Česku. Její hlas můžete nejčastěji slyšet na stanici Český rozhlas Plus. Za svou práci získala Prix Bohemia, Åke Blomström Award a nominaci na Prix Europa. |
Konference je spolufinancovaná z projektu E-COOL, který je realizován v rámci Interreg Europe.
Fotogalerie:© LIPKA 2023