Příběhy ze starého stromu


Pohádkový příběh nás zavede za obyvateli starého stromu. Zahrajeme si na mravence a sršně, za houbou vylezeme do koruny stromu, prohlédneme si skutečnou dutinu strakapouda a barvami ztvárníme lišejník.


Rozšířená anotace


Hlavním tématem programu je význam starého stromu v přírodě pro další organismy a ekosystém vůbec. Během celého dopoledne žáci řeší problém, zda a kam nejlépe na starém stromě ubytovat některé konkrétní živočichy, houby a rostliny. Do problému je uvede krátký pohádkový příběh. Pak již následuje vlastní objevování tajemství starých stromů a to částečně přímo venku na zahradě. Program klade důraz na poznávání pomocí vlastní zkušenosti.


Základní údaje o programu


Délka programu
3.5 hod. včetně přestávek

Cílová skupina
1.–3. ročník ZŠ

Optimální počet účastníků
10–30

Místo začátku a konce programu – popis místa
Pracoviště Lipová, Lipová 20, Brno-Pisárky, program probíhá v interiéru a v zahradě.

Požadavky na účastníky
přezůvky, svačina, pití, oděv a obuv do terénu (včetně doprovodu), v případě nepřízně počasí pláštěnka


CĂ­le programu


Environmentální rozměr programu
Žáci poznají význam starých stromů v ekosystému jako místa pro život mnoha dalších organismů.

Výstupy
Žák/dítě:
  • pĹ™iĹ™adĂ­ organismu jeho mĂ­sto vĂ˝skytu (zĂ­skávánĂ­ potravy, hnĂ­zdÄ›nĂ­, vĂ˝voje atd.) a toto pĹ™iĹ™azenĂ­ zdĹŻvodnĂ­
  • pozoruje organismy pod binokulárnĂ­ lupou
  • vĂ˝tvarnÄ› ztvárnĂ­ lišejnĂ­k
  • aktivnÄ› vyhledá pobytovĂ© znamenĂ­ strakapouda
  • urÄŤĂ­ ĹľivoÄŤicha na fotografii a popíše jeho základnĂ­ poznávacĂ­ znaky
  • pozná a pojmenuje lišejnĂ­k a choroš
  • prostĹ™ednictvĂ­m simulaÄŤnĂ­ hry se seznámĂ­ se Ĺľivotem dĹ™evokaznĂ©ho mravence a pojmenuje jeho vĂ˝vojová stádia


Zařazení dle RVP


Průřezové téma
  • EnvironmentálnĂ­ vĂ˝chova/ EkosystĂ©my, ZákladnĂ­ podmĂ­nky Ĺľivota, Vztah ÄŤlovÄ›ka k prostĹ™edĂ­


Vzdělávací oblast
Člověk a jeho svět

Rozvíjené klíčové kompetence
  • kompetence k uÄŤenĂ­
  • kompetence komunikativnĂ­