PohádkovĂ˝ pĹ™ĂbÄ›h nás zavede za obyvateli starĂ©ho stromu. Zahrajeme si na mravence a sršnÄ›, za houbou vylezeme do koruny stromu, prohlĂ©dneme si skuteÄŤnou dutinu strakapouda a barvami ztvárnĂme lišejnĂk.
HlavnĂm tĂ©matem programu je vĂ˝znam starĂ©ho stromu v pĹ™ĂrodÄ› pro dalšà organismy a ekosystĂ©m vĹŻbec. BÄ›hem celĂ©ho dopoledne žáci Ĺ™ešà problĂ©m, zda a kam nejlĂ©pe na starĂ©m stromÄ› ubytovat nÄ›kterĂ© konkrĂ©tnĂ ĹľivoÄŤichy, houby a rostliny. Do problĂ©mu je uvede krátkĂ˝ pohádkovĂ˝ pĹ™ĂbÄ›h. Pak jiĹľ následuje vlastnĂ objevovánĂ tajemstvĂ starĂ˝ch stromĹŻ a to částeÄŤnÄ› pĹ™Ămo venku na zahradÄ›. Program klade dĹŻraz na poznávánĂ pomocĂ vlastnĂ zkušenosti.
Délka programu
3.5 hod. včetně přestávek
CĂlová skupina
1.–3. roÄŤnĂk ZĹ
OptimálnĂ poÄŤet účastnĂkĹŻ
10–30
MĂsto začátku a konce programu – popis mĂsta
PracovištÄ› Lipová, Lipová 20, Brno-Pisárky, program probĂhá v interiĂ©ru a v zahradÄ›.
PoĹľadavky na účastnĂky
pĹ™ezĹŻvky, svaÄŤina, pitĂ, odÄ›v a obuv do terĂ©nu (vÄŤetnÄ› doprovodu), v pĹ™ĂpadÄ› nepĹ™ĂznÄ› poÄŤasĂ pláštÄ›nka
Environmentálnà rozměr programu
Žáci poznajĂ vĂ˝znam starĂ˝ch stromĹŻ v ekosystĂ©mu jako mĂsta pro Ĺľivot mnoha dalšĂch organismĹŻ.
Výstupy
Žák/dĂtÄ›:
- pĹ™iĹ™adĂ organismu jeho mĂsto vĂ˝skytu (zĂskávánĂ potravy, hnĂzdÄ›nĂ, vĂ˝voje atd.) a toto pĹ™iĹ™azenĂ zdĹŻvodnĂ
- pozoruje organismy pod binokulárnà lupou
- vĂ˝tvarnÄ› ztvárnĂ lišejnĂk
- aktivně vyhledá pobytové znamenà strakapouda
- urÄŤĂ ĹľivoÄŤicha na fotografii a popĂše jeho základnĂ poznávacĂ znaky
- pozná a pojmenuje lišejnĂk a choroš
- prostĹ™ednictvĂm simulaÄŤnĂ hry se seznámĂ se Ĺľivotem dĹ™evokaznĂ©ho mravence a pojmenuje jeho vĂ˝vojová stádia
Průřezové téma
- EnvironmentálnĂ vĂ˝chova/ EkosystĂ©my, ZákladnĂ podmĂnky Ĺľivota, Vztah ÄŤlovÄ›ka k prostĹ™edĂ
Vzdělávacà oblast
Člověk a jeho svět
RozvĂjenĂ© klĂÄŤovĂ© kompetence
- kompetence k uÄŤenĂ
- kompetence komunikativnĂ