Poznejte cestu chleba z pole až na náš stůl. V pohádce se zamyslíme nad významem půdy pro obživu člověka. Vyzkoušíme si mlácení obilí cepem v zahradě, mletí mouky, přípravu těsta a pečení chlebánků.
Program ukazuje cestu od obilí, rostoucího na poli, až ke chlebu na našem stole. Děti mohou na vlastní kůži prožít tradiční ruční zpracování obilí – vymlácení, mletí, zadělání těsta a tvarování chlebánků. Do tématu jsou uvedeny pohádkou O kuchaři, který urazil pole, která zdůrazňuje význam půdy pro člověka. Součástí programu je také seznámení se čtyřmi základními druhy obilí, které na našem území pěstujeme.
Délka programu
3.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina
2.–4. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků
10–30
Místo začátku a konce programu – popis místa
Pracoviště Lipová, Lipová 20, Brno-Pisárky, program probíhá v interiéru, za příznivého počasí i v zahradě.
Požadavky na účastníky
přezůvky, svačina, pití
Environmentální rozměr programu
Děti vlastním prožitkem poznávají cestu od pěstování obilí až k upečení chleba a jak zásadní roli v ní sehrává půda (pole). Cílem programu je také vzbudit pozitivní vztah a úctu k půdě, lidské práci a k potravinové soběstačnosti.
Výstupy
Žák/dítě:
- popíší souvislost mezi potravinami a půdou
- pozorují rozdíly mezi 4 druhy obilných zrn (pšenice, žito, ječmen, oves)
- pochopí a s využitím obrázků správně sestaví postup od obilí k chlebu
- vlastními slovy popíší princip mlácení cepem
- vymlátí hromádku obilí
- namelou v ručním mlýnku mouku
- pochopí a pomocí obrázků popíší postup výroby těsta a pečení
- vytvoří těsto a zhotoví bochánek či preclík
Průřezové téma
- Environmentální výchova/ Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka a prostředí
Vzdělávací oblast
Člověk a jeho svět (Přesahy do předmětů: prvouka, přírodověda, pracovní činnosti)
Rozvíjené klíčové kompetence
- kompetence k učení
- kompetence pracovní