Co potřebuje čolek k životu? Jak se vyvíjí žába? A jaké na ni čekají nástrahy při jarním putování k vodě? Děti loví a pozorují vodní živočichy, modelují vývoj ropuchy a oživí čolkovi rybníček. Programu nechybí jednoduché aktivizační hry.
Výukový program je zaměřen na poznání biotopu stojaté vody rybníku či jezírka a jeho význam pro vodní živočichy. Děti prozkoumají rybníček v zahradě, šetrně vyloví a pozorují vodní živočichy. Hrají si na vývoj žab a poznají potravní vztah žába – čáp. Oživí virtuální rybníček tak, aby v něm vytvořily vhodné prostředí pro čolka. Program je doplněn drobnými hrami k odreagování, motivovanými životem obojživelníků.
Délka programu
2.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina
1. ročník ZŠ, MŠ od 4 let
Optimální počet účastníků
12–24
Místo začátku a konce programu – popis místa
Brno, Lipová 20
Požadavky na účastníky
přezůvky, svačina, pití
Environmentální rozměr programu
MŠ • Dítě a svět ZŠ • Člověk a příroda: Přírodopis - Základy ekologie, Praktické poznávání přírody
Výstupy
Žák/dítě:
- Dítě/Žák:
• si vybaví své zkušenosti a poznatky o rybníce
• samostatně prozkoumá rybník a jeho okolí, popíše, co v něm vidí, pojmenuje jeho
části
• šetrně odchytí drobného živočicha síťkou a pozoruje jej
• pojmenuje pulce a čolka
• popíše nebezpečí, které pro ropuchy představují automobily
• vymodeluje vajíčka ropuch a pulce z hlíny
• v roli čápa uloví potravu a popíše potravní vztah čáp – žába
• popíše vodní prostředí, které čolek potřebuje k životu a oživí rybník rostlinami
• vysvětlí, proč je rybník důležitý
• vybaví si, co během programu zažil, a sdílí to s ostatními
Průřezové téma
- Environmentální výchova; ekosystémy, základní podmínky života, člověk a prostředí
Vzdělávací oblast
MŠ: Dítě a svět ZŠ: Člověk a příroda: Přírodopis - Základy ekologie - Praktické poznávání přírody
Rozvíjené klíčové kompetence
- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence pracovní