Soubory ke stažení: |
Žáci budou pomocí různých přírodovědných pomůcek a metod přímo v terénu porovnávat biodiverzitu kulturní a přírodě bližší krajiny a rozhodovat o jejím využití. Budou rozvíjet týmové role a spolupráci v malých skupinách.
V tomto opravdu terénním pobytovém týdnu žáci zažijí dobrodružství v „divočině“, kde stráví noc. Dozví se informace o velkých savcích naší přírody. Seznámí se s geografickými a biologickými pomůckami a metodami mapování krajiny a biodiverzity. Provedou například fytocenologický snímek a bioindikaci vodního prostředí, zjistí druhové bohatství bezobratlých nebo zmapují využití ploch. Přímo v terénu porovnají biodiverzitu kulturní a přírodě bližší krajiny, v simulační hře pak rozhodnou o jejím dalším využití. Žáci v malých skupinkách rozvíjí své týmové role a schopnost spolupráce. Práci na výzkumech si sami plánují, rozdělují a řídí. Součástí třídenního programu je cykloexkurze, v pětidenní verzi je cyklovarianta exkurze volitelná.
Délka programu
31–34 hodin (dle domluvy)
Cílová skupina
8.–9. ročník ZŠ, SŠ
Optimální počet účastníků
20–30
Místo začátku a konce programu – popis místa
pracoviště Rychta, Krásensko
Požadavky na účastníky
Podrobné informace se seznamem vhodného vybavení obdrží učitel několik týdnů před odjezdem na pobytový program.
Environmentální rozměr programu
Žák vnímá a hodnotí krajinu jako prostor, v němž se prolíná příroda s lidskou činností.
Výstupy
Žák/dítě:
- vytvoří mapu land use vybraného území
- formuluje výhody a nevýhody zřízení chráněného území pro přírodu, obyvatele a turisty
- zhodnotí biodiverzitu kulturní a přírodě blízké krajiny
Průřezové téma
- Environmentální výchova
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblast
ZŠ: Člověk a příroda; Chemie (směsi), Přírodopis (biologie rostlin, biologie živočichů, základy ekologie, praktické poznávání přírody), Zeměpis (životní prostředí, terénní geografická výuka, praxe a aplikace) SŠ: Člověk a příroda; Chemie (anorganická chemie), Biologie (biologie rostlin, biologie živočichů, ekologie), Geografie (životní prostředí, geografické informace a terénní vyučování), Geologie (voda)
Rozvíjené klíčové kompetence
- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní