Aktuální nabídky výukových programů na školní rok 2021/2022 ke stažení:
Jednodenní výukové programy a školní výlety pro MŠ a 1. stupeň ZŠ
Jednodenní výukové programy a školní výlety pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Objednávání jednodenních výukových programů na školní rok 2021/2022 bude zahájeno:
Všechny programy objednávejte telefonicky.
V případě dotazů nás neváhejte kontaktovat na e-mailu jezirko(at)lipka.cz nebo na tel. čísle 545 228 567 (kontaktní osoba Světla Froncová).
Programy pro MŠ až 2. třídu ZŠ probíhají vždy od 9 do 12 hod., ostatní programy probíhají od 9 do 12.30 hod. Po domluvě lze začátek programu posunout na 8.30 hod. Na Jezírku můžeme vyučovat dvě třídy současně.
Programy pro MŠ jsou připraveny pro děti od 5 let, pro mladší děti lze objednat samoobslužnou variantu programu Lesní naučná stezka.
Cena dopoledních programů je 150 Kč/os.
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 letVečerníček na výletě |
||||||
Pojďme společně s postavičkami z večerníčků prozkoumat, jak vypadají a kde bydlí jejich skuteční představitelé – prolezeme si tak třeba i modelem mraveniště.
|
||||||
|
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 letDŘEVĚNÝ SVĚT |
||||||
listopad–březen Larva brouka tesaříka provede děti od kořene až po korunu stromu a seznámí je se životem stromů a jejich využitím. V rámci programu si děti na kachlových kamnech upečou bramborové placky.
|
||||||
|
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 letKDO BYDLÍ V LESE? |
||||||
Jaká zvířata můžeme potkat v lese? Vydejme se za nimi na výlet společně se strakapoudem! Zaposloucháme se do jejich hlasů, poznáme jejich obydlí a budeme hledat stopy odhalující jejich přítomnost. Součástí programu je návštěva výukového prvku představujícího noční les.
|
||||||
|
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 letMRAVENCOVO DESATERO |
||||||
Poznejte život mravenců! Zjistěte, jak to vypadá u nich doma, k čemu mají tykadla, seznamte se s jejich pomocníky i nepřáteli. Součástí programu je prolézání modelem mraveniště.
|
||||||
|
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 letNÁVŠTĚVA VE VČELÍM ÚLE |
||||||
duben–září Čeká nás dobrodružná výprava do světa včel! Vyzkoušíme si různá včelí řemesla, ochutnáme včelí produkty a u proskleného včelího úlu budeme pozorovat život včel.
|
||||||
|
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 letVODNÍK JEZERNÍČEK VYPRAVUJE |
||||||
duben–září Nahlédněte s vodníkem Jezerníčkem pod hladinu jezírka! Budeme pozorovat drobné vodní živočichy, přiblížíme si jejich život, zjistí me, jak se vyvíjí a čím se živí. Ochutnáme různé druhy vod a odneseme si vlastní výrobek.
|
||||||
|
1.–3. ročník ZŠ, MŠ od 5 letPásl ovčák ovce |
||||||
listopad–prosinec Víte, že ovce pomáhají stěhovat rostliny? A proč je dobré mít ovečky v krajině? Pohladíme si a nakrmíme živé ovečky a budeme tvořit z vlny. V adventní době máme na Jezírku zapůjčené dvě ovce z Lamacentra.
|
||||||
|
1.–3. ročník ZŠLES VŠEMI SMYSLY |
||||||
duben–září Věděli jste, že les můžeme ochutnat, očichat či osahat bosýma nohama? Společně zjistíme, že kopřiva nám jazyk vůbec spálit nemusí, připravíme si bylinkový čaj, pořádně se vyběháme při „živém“ pexesu a vytvoříme si lesní parfém. Za teplého počasí si namasírujeme chodidla na hmatové stezce.
|
||||||
|
2.–5. ročník ZŠV ZIMNÍM KOŽICHU |
||||||
listopad–březen Ani v zimě není v přírodě nuda! Vytvoříme vlastní zimní příběh, naučíme se stopovat a odlívat stopy ze sádry. Společně prozkoumáme, co zajímavého se děje v lese po setmění a že není důvod se v něm bát.
|
||||||
|
3.–4. ročník ZŠSojčí lumpárny |
||||||
listopad–březen Jak se ptačí svět přizpůsobuje drsným zimním podmínkám? A proč je dobré ptáky nejen přes zimu přikrmovat? Žáci se formou her dozví zajímavosti z ptačího světa, vyrobí si dřevěné ptačí krmítko a naučí se správným zásadám přikrmování ptáků.
|
||||||
|
3.–5. ročník ZŠBARVY ZEMĚ |
||||||
březen–říjen Kolik barev má země? Může to být červená i modrá? „Žížalí chodbou“ prolezeme do světa půdy, který prozkoumáme a ohmatáme. Naučíme se vyrábět barvy z půdy, nalovíme půdní breberky, podíváme se zblízka na žížalí štětinky a společně zjistíme, že půda není jen pro krtky. |
||||||
|
3.–5. ročník ZŠHajný je lesa pán? |
||||||
březen–říjen Jak roste les? Žáci mají jedinečnou šanci prožít a poznat osobně celý dlouhý život stromu od semínka až po mrtvý tlející strom. Přímo v lese se seznámí s faktory působícími na stromy a les během jejich růstu. Použijí lesnickou průměrku a zjistí věk stromu. Bude se lišit růst přirozeného a hospodářského lesa? |
||||||
|
3.–5. ročník ZŠPříroda na talíři |
||||||
duben–září Pojďte s námi ochutnat přírodu! Na čem si můžete smlsnout na jaře, na čem na podzim a čemu se oklikou vyhnout? Žáci si připraví pomazánku z jedlých rostlin. Seznámí se také s životním cyklem rostlin. |
||||||
|
3.–6. ročník ZŠSPOLEČENSTVO PRŮSVITNÝCH KŘÍDEL |
||||||
duben–září Vypravte se s námi do světa blanokřídlého hmyzu. Víte, jaký je rozdíl mezi včelou, vosou a mravencem? A jaká je role hmyzu při opylování rostlin? Prolezeme modelem mraveniště, budeme pozorovat život včel v proskleném úle a ochutnáme včelí produkty.
|
||||||
|
3.–6. ročník ZŠVODNÍ KRÁLOVSTVÍ LESA |
||||||
duben–říjen Kde se bere voda? Kam teče, co v ní žije a jak ovlivňuje celou krajinu? Podíváme se na život v jezírku v naší zahradě: pokusíme se odchytit, pořádně prozkoumat a určit naše živočišné sousedy. V lese najdeme pramen a vystopujeme, kam dál teče.
|
||||||
|
4.–6. ročník ZŠNA KAMENI KÁMEN |
||||||
Jak se získává hliník? Proč ho recyklovat? Co jsou to fosilní paliva a jak vznikala? Seznámíme se s některými horninami a vybrané druhy prozkoumáme v terénu pomocí geologického kladívka. Dramatickou formou ztvárníme vznik života a vývoj planety Země. |
||||||
|
4.–6. ročník ZŠPOTRAVNÍ VZTAHY A FOTOSYNTÉZA |
||||||
Průběh fotosyntézy a dýchání rostlin prožijeme v divadelní podobě. Při hře si ujasníme roli producentů, konzumentů i rozkladačů v potravním řetězci. Podle ročního období budeme pozorovat život v lesní hrabance nebo ve vermikompostéru. |
||||||
|
5.–7. ročník ZŠVRABČÁKOVY PTÁKOVINY |
||||||
listopad–březen Čím jsou ptáci zajímaví a neobvyklí? Proč potřebují naši ochranu? Prozkoumáme, jak vypadají naši nejběžnější opeřenci, dozvíme se, jak žijí. Žáci si vlastnoručně vyrobí budku ze dřeva vhodnou pro sýkorky, aby si ji mohli umístit ve svém okolí a pozorovat hnízdící ptáky.
|
||||||
|
5.–8. ročník ZŠPo stopách šelmy |
||||||
Vydejte se s námi do světa šelem! Je libo podrbat jezevce za uchem? Vyzkoušet, jak ostré mají šelmy špičáky? Podívat se, jací živočichové se pod rouškou tmy toulají našimi lesy? Zjistíme, co umí fotopast, a společně ji nainstalujeme. V roli detektivů vyřešíme případ ztracené slepice a vyzkoušíme si, jak se žije našim rysům. |
||||||
|
7.–9. ročník ZŠ, SŠLES A KLIMA |
||||||
Jakou má les hodnotu a jaké nám poskytuje služby? Postupně objevíme funkce lesa a budeme uvažovat o ochraně přírody z hlediska ekonomického a environmentálního. Poznatky hned uplatníme a prohloubíme při simulační hře s názvem Zábavní centrum, nebo les?
|
||||||
|
7.–9. ročník ZŠ, SŠORGANISMUS JMÉNEM VODA |
||||||
Proč je dnes vody moc, nebo málo? Při hrách a aktivitách popřemýšlíme o koloběhu vody i příčinách a dopadech jeho narušení. Díky modelu říčních koryt se seznámíme s dopady regulace říčních toků na krajinu a s možnostmi využívání energie vody. Program vyučujeme od září do října a od dubna do června. |
||||||
|
8.–9. ročník ZŠ, SŠJak se práší kolem spraší |
||||||
Horniny jsou všude kolem nás. Jakou podobu jim vtiskl zub času a kam je vítr ještě zavane? Zažijeme některé geologické procesy, v terénu si horniny osaháme a oťukáme geologickým kladívkem. Vytvoříme si vlastní sbírku hornin, kterou si odneseme do školy. Program vyučujeme od září do října a od dubna do června. |
||||||
|
Mateřským a základním školám nabízíme terénní výukové programy, které využívají zastavení a interaktivní prvky Lesní naučné stezky. K samoobslužné variantě vám v předstihu zašleme metodiku a před programem zapůjčíme pomůcky.
Cena samoobslužného programu (bez pedagogů Jezírka): 60 Kč/os.
Cena lektorovaného programu: 150 Kč/os.
Prosíme učitele, aby nám tři pracovní dny před programem potvrdili účast a upřesnili počet účastníků. Na program si vezměte sportovní oblečení, pláštěnky a terénní obuv. Nezapomeňte přezůvky a svačinu (případně oběd), pití zajistíme.
MŠ od 5 letLesní naučná stezka pro MŠ – TERÉNNÍ PROGRAM |
||||||
duben–říjen Vydáme se po stopách lesních zvířat, seznámíme se s broukem kůrovcem a jeho rodinou, dozvíme se, proč mají někteří motýli na křídlech oči, zahrajeme si na dendrofon a vyzkoušíme si, jakou sílu má voda. |
||||||
|
1.–5. ročník ZŠ, MŠPo naučné stezce na vlastní pěst – terénní program |
||||||
duben–říjen Láká vás využít Lesní naučnou stezku pro výuku? Zvolíte-li samoobslužný program, můžete využít stanoviště i herní prvky bez podpory pedagogů Jezírka. V předstihu vám zašleme metodiku a před programem zapůjčíme pomůcky k aktivitám, které navazují na jednotlivé herní prvky. |
||||||
|
1.–5. ročník ZŠLesní naučná stezka pro ZŠ – TERÉNNÍ PROGRAM |
||||||
duben–říjen Rozezníme dřevěný nástroj dendrofon, vydáme se po stopách lesních zvířat a odhalíme příběhy v nich ukryté. Vyzkoušíme si, jakou sílu má voda, nahlédneme do života brouka kůrovce a vystopujeme zmizelé obyvatele lesa. |
||||||
|
Výukové programy probíhají za finanční podpory statutárního města Brna.
© LIPKA 2022