Všechny programy najdete níže pod hlavičkou pracovišť. Ta obsahuje také jméno kontaktní osoby a telefonní číslo, na kterém můžete programy objednávat.
Objednávání na školní rok 2022/2023 bude zahájeno 30. srpna 2022 v 8 hodin.
Nabídka ke stažení:
Jednodenní výukové programy pro žáky ZŠ se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)
Lipová | Rozmarýnek | Jezírko | Rychta | Kamenná
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Lipová
Lipová 20, 602 00 Brno-Pisárky
T: 543 211 264, 720 995 927
E: lipova(at)lipka.cz
Kontaktní osoba: Anna Slavíková
Výukové programy pro žáky se SVP je možné domluvit na pracovišti Lipová telefonicky. Délku programu, téma a obsah dohodneme individuálně. Kontaktujte nás.
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Rozmarýnek
Rozmarýnová 6, 637 00 Brno-Jundrov
T: 541 220 208, 725 961 285, 602 684 396
E: rozmarynek(at)lipka.cz
Kontaktní osoba: Lucie Vladová
Programy probíhají v prostorách pracoviště Rozmarýnek, učebnách, vestibulu s terarijními chovy a v zahradě. Budova i zahrada jsou s bezbariérovým přístupem. Výukové programy jsou koncipovány tematicky na období podzimu, zimy a jara. Zimní program se vyučuje uvnitř. Podzimní a jarní program je realizován venku, v zahradě Rozmarýnku. Trvání programu je 2,5–3 hodiny s obvyklým začátkem v 9 hod. a možností domluvit začátek programu na 8.30 hod. Pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) počítáme účastí asistentek pedagogů a delší přestávkou kvůli psychohygieně žáků. Vzhledem k požadované délce programu je náplň variabilní. Obsahuje povinné a doplňující aktivity, které se vybírají individuálně s ohledem na schopnosti žáků po domluvě s doprovázejícím učitelem.
ZŠBzučící zahrada |
||||||
březen–červen Proč čmelák shazuje bomby na louce? Jak funguje mravenčí farma a kolik mšic sní jedna beruška? Ubytuje se hmyz v hotelu? V co se přemění housenka? Program je motivován originálním příběhem a podněcuje k přemýšlení o propojenosti rostlin a hmyzu. Žáci pozorují zlatohlávka, pomocí leporela opakují vývojová stádia motýla, sbírají filcové mšice z meruňky nebo skládají části rostliny vlčí mák. Pohybovou hrou si vyzkouší, jak se opylují květy třešní, sází a zalévají rostliny ve vyvýšeném záhonu a sejí semínka lučních květin. Procvičí si jemnou motoriku u výroby barevného motýla nebo rozválí těsto na makové „slíže“. Doprovázející učitel obdrží námět na navazující aktivitu – pracovní list Kvítek. |
||||||
|
ZŠKamarádi Želvičky Aničky |
||||||
prosinec–únor Proč chameleon kroutí očima, mění barvy a vyplazuje jazyk? Proč želva hrabe v písku? Co udělá gekončík, když se blíží predátor? Jaká je hadí kůže na dotek? Žáci se dozvědí, kde exotická zvířata žijí, čím se živí, proč a jak se maskují. Odříkávají vtipnou básničku, složí originální puzzle a procvičí jemnou motoriku u malování chameleonova otočného talíře nebo plstění malé želvičky. Nenásilnou formou si také vyzkouší přímý dotek s terarijními zvířaty chovanými na Rozmarýnku. |
||||||
|
ZŠSedlákův podzim |
||||||
září–listopad Kdo to šustí pod spadaným listím? Co se dá vyrobit z právě sklizeného ovoce? Co potřebují k životu na dvorečku králík, morče, kachna a slepice a co udělat pro to, aby se divoká zvířata šla na zimu uložit k nám do zahrady? Kamarádka Maruška seznámí žáky se zvířaty chovanými na dvorečku i těmi, která na zahradu sama přichází. Žáci si procvičují paměť opakováním říkanky na rozlišení srsti od peří, hmat rozlišováním podzimního ovoce ve hmatové skříni a sluch poznáváním zvuků zvířat. Prakticky si vyzkouší činnosti jako česání ovoce, krmení králíků, sbírání vajíček, hrabání listí a jeho vožení na kolečku. Součástí programu je živý ježek, kterého se odvážlivci mohou prstem dotknout nebo jej jenom pozorovat. |
||||||
|
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Rychta
Krásensko 76, 683 04, p. Drnovice
Tel.: 517 385 429, 736 473 684
Kontaktní osoba: Michael Král
E-mail: michael.kral(at)lipka.cz
Doprava:
Vyškov – Krásensko,
Brno – Blansko – Krásensko,
Brno – Jedovnice – Krásensko,
případně vlastním autobusem.
Programy probíhají v prostorách pracoviště Rychta. Budova má bezbariérový vstup. Programy začínají obvykle v 9 hod., po domluvě se můžeme časově přizpůsobit. Po konzultaci s pedagogem zvolíme vhodnou délku programu (2–3 hodiny), vybereme aktivity a jejich obtížnost přizpůsobíme potřebám a dovednostem žáků.
Prosíme učitele, aby nám tři pracovní dny před programem potvrdili účast a upřesnili počet účastníků. Na program si vezměte přezůvky a svačinu (případně oběd). K programu můžeme nabídnout oběd v ceně 90 Kč.
ZŠKdyž učí chameleon |
||||||
Jak šimrá gekončík na dlani? Mění chameleon barvy? Jak klouže šnek? Pojďme společně objevovat tajemství a vyvracet mýty o živočišné říši! Během programu se pomocí kontaktní výuky seznámíme s více či méně exotickými živočichy chovanými v našich teráriích. |
||||||
|
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Jezírko
Adresa pro zasílání pošty:
Lesní škola Jezírko čp. 97
pošta Brno-Soběšice 644 00
Tel.: 545 228 567
Kontaktní osoba: Světla Froncová
E-mail: jezirko(at)lipka.cz
Probíhají v prostorách pracoviště Jezírko, v areálu a nejbližším okolí podle schopností žáků. Budova Jezírka má bezbariérový vstup. Programy začínají obvykle v 9 hod. Po domluvě lze začátek posunout na 8.30 hod. Po konzultaci s pedagogem zvolíme vhodnou délku programu (2–3 hodiny), vybereme aktivity a jejich obtížnost přizpůsobíme potřebám a dovednostem žáků. Prosíme učitele, aby nám tři pracovní dny před programem potvrdili účast a upřesnili počet účastníků. Na program si vezměte sportovní oblečení, pláštěnky a terénní obuv. Nezapomeňte přezůvky a svačinu (případně oběd).
ZŠOheň a dým |
||||||
listopad–únor Dokážete rozdělat oheň? Žáci společně nařežou polínka, v tee-pee rozdělají oheň pomocí křesadla nebo zápalek, uvaří si čaj. Společně si připraví bramborové těsto, uválejí placky a na litinových plátech je opečou. V průběhu programu si zahrají pohybovou hru. |
||||||
|
ZŠPříběhy z podzemí |
||||||
duben–říjen Kde má žížala hlavu a na co jí slouží opasek? Koho může potkat v podzemí? Žáci se při práci se speciálními pomůckami nejen seznámí se stavbou těla kroužkovců a jejich pohybem, ale také si procvičí motoriku ruky. Pod lupou prozkoumají žížaly zblízka, zjistí, jestli mají rády tmu nebo světlo, vlhko či sucho. Venku si zahrají na kosa a žížaly a vyrobí si vlastní žížalu filcováním z ovčí vlny. |
||||||
|
ZŠStrkanice na krmítku |
||||||
listopad–únor Co dělají ptáci v zimě? Kteří ptáci mají zobák dlouhý, kteří zahnutý a čím se živí ptáčci s malým zobáčkem? Žáci budou pozorovat, kdo přilétá na krmítko v zahradě, dozví se, čím ptáky přikrmovat, zahrají si hry v lese a sami si vyrobí a odnesou jednoduché krmítko z borové šišky. |
||||||
|
ZŠTajemství tetky vodoměrky |
||||||
duben–říjen Co měří vodoměrka? Může žít vážka pod vodou? Proč zamrzá rybník od hladiny? Žáci pomocí jednoduchých pokusů prozkoumají vlastnosti vody. Odchytí a budou pozorovat drobné vodní živočichy v jezírku. |
||||||
|
ZŠTlapy, drápy, kopýtka |
||||||
duben–září Kdo žije v lese a kdo na statku? Během programu žáci pracují s dřevěnými zvířaty. Jaké stopy zanechává srnec nebo veverka? Každý si vyrobí a odnese vlastní malý atlas stop a vyzkouší si chůzi jako srnec nebo divočák. Součástí programu může být po domluvě též odlévání stop ze sádry. |
||||||
|
ZŠZe zahrady do kuchyně |
||||||
duben–říjen Jak sníst kopřivu, aby vám nespálila jazyk? Jak vypadá bršlice? Jak chutnají sedmikrásky? Žáci se seznámí s několika druhy planých bylinek a využijí je pro výrobu tvarohové pomazánky. Nebude chybět ani pozorování rostlin pod lupou, jednoduché hry a rozlišování částí rostlinného těla. |
||||||
|
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Kamenná
Kamenná 20, 639 00 Brno
T: 543 420 825, 602 684 393
Kontaktní osoba: Ludmila Chmelíková
E: kamenna(at)lipka.cz
Probíhají v prostorách pracoviště Kamenná a v blízké zahradě U Řeky. Budova pracoviště Kamenná i zahrada mají bezbariérový vstup. Trvání programu je 2,5–3 hodiny s obvyklým začátkem v 9 hod. a možností domluvit začátek programu na 8.30 hod. Pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) počítáme s účastí asistentek pedagogů a delší přestávkou kvůli psychohygieně žáků. Vzhledem k požadované délce programu je náplň variabilní. Obsahuje povinné a doplňující aktivity, které se vybírají individuálně s ohledem na schopnosti žáků po domluvě s doprovázejícím učitelem.
Prosíme učitele, aby nám tři pracovní dny před programem potvrdili účast a upřesnili počet účastníků. Na program si vezměte sportovní oblečení, pláštěnky a terénní obuv. Nezapomeňte přezůvky a svačinu (případně oběd).
ZŠKdo nám bydlí v zahradě |
||||||
duben–říjen Je naše zahrada jenom naše? Kdo všechno tam bydlí s námi? Jak můžeme přilákat další užitečné tvory? Mají v zahradě opravdu všechno, co potřebují? Pojďme si zahrát na realitní kancelář a společně vytvořit nabídku komfortního, bezpečného bydlení a stravování pro nejrůznější pomocníky z živočišné říše. Podíváme se na život v zahradě lupou i dalekohledem. |
||||||
|
ZŠNení včela jako včela |
||||||
duben–říjen Víte, že opylovat květy umí nejen včela medonosná? Na zahradě najdeme také mnoho jiných opylovačů: samotářské včely, čmeláky, pestřenky, motýly a další zajímavé tvory. Seznámíme se s jejich vývojem, navštívíme včelí bufet, podíváme se na svět jejich očima a naučíme se vyrábět úkryty a domečky. Na vlastní kůži poznáme, že narodit se jako včelka není vůbec snadné. |
||||||
|
Výukové programy probíhají za finanční podpory statutárního města Brna.
© LIPKA 2023