PLANETA HMYZU
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIJaký význam mají brouci v přírodě? Seznámíme se s početnou skupinou hmyzu pomocí 3D brýlí. Čeká nás i setkání s živými brouky.
Rozšířená anotace
Seznamte se naživo i pomocí promítání unikátních makrofotografií technikou 3D se světem brouků. Brouky najdeme v půdě, v lese, na poli, v domácnostech i pod vodou, jsou zkrátka všude, kam se podíváme.
V úvodu žáci shlédnou motivační video, zjistí základní morfologické znaky brouků a shlédnou cca 20 snímků brouků technikou 3D s komentářem.
Následně se žáci pracují s informacemi, zda jsou brouci škůdci nebo prostředkem biologické ochrany, potravní zdroj budoucnosti, čím se brouci živí (potravní strategie a specializace) či jak se vývojově přizpůsobili svému prostředí (proměna dokonalá a nedokonalá).
Součástí programu je pozorování brouků. Žáci si vyzkouší individuální i skupinovou práci pomocí metod kritického myšlení, prostřednictvím hravých aktivit se seznámí s odbornými pojmy z oblasti entomologie – nauky o hmyzu.
Program probíhá celoročně. Od května do října je možné místo 3D fotografií zařadit pozorování vodních či půdních bezobratlých živočichů v zahradě.
Základní údaje o programu
Čas programu3.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina4.–6. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků15–30
Místo začátku a konce programu – popis místaLipka - pracoviště Rozmarýnek, Rozmarýnová 6, Brno-Jundrov.
Program probíhá v interiéru, za příznivého počasí z části i v zahradě Rozmarýnku.
Požadavky na účastníkyPřezůvky, svačina, oblečení a obuv vhodné do zahrady.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci zjišťují přímá propojení i nepřímé souvislosti mezi hmyzem (zde zastupovaným brouky) a lidskou společností.
VýstupyŽák/dítě:
- zvyšuje svou citlivost vůči životnímu prostředí a pokoru a úctu k přírodě,
- uvědomuje si přímou závislost člověka na přírodě,
- rozšiřuje své biologické a ekologické povědomí,
- rozumí provázanosti organismů a prostředí a zná důsledky jeho narušení,
- chápe souvislosti mezi stavem životního prostředí a vlastním zdravím,
- šetrně zachází, pečuje, zkoumá i využívá živé i neživé části přírody,
- seznamuje se s kulturními a historickými tradicemi i trendy a jejich environmentálními souvislostmi.
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- Environmentální výchova/ Osobnostní a sociální výchova/ Výchova v myšlení v evropských a globálních souvislostech
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastČlověk a příroda/ Přírodopis, Zeměpis
Člověk a společnost/ Dějepis
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI