Ryba na prášcích
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIMá příroda radost z darů člověka? Co všechno pohnojí hnojiva? Uzdraví naše léky živočichy ve vodě? Program o chemikáliích, které užíváme v každodenním životě. Dozvíte se, jak vědci zkoumají zatížení přírody a jaký je osud chemikálií, které máme běžně doma.
Rozšířená anotace
Program je rozdělen na dvě části. V první části se žáci pomocí vstupního školení stanou zaměstnanci firmy, která se zabývá životním prostředím. Zjistí, jací jsou hlavní znečišťovatelé povrchových vod, jaké látky vypouštíme z domácností, jak funguje čistička odpadních vod atd.
V druhé polovině programu žáci provedou vlastní měření čistoty vody ve vodním toku v Krásensku a pokusí se určit místní zdroje znečištění.
Základní údaje o programu
Čas programu6 hod. včetně přestávek
Cílová skupina8.–9. ročník ZŠ, SŠ
Optimální počet účastníků20–30
Místo začátku a konce programu – popis místavnitřní program na Lipce – pracovišti Rychta, venkovní okolí Krásenska podél toku Malá Haná, závěr u ČOV Krásensko
Požadavky na účastníkypřezutí do budovy, psací potřeby, oblečení do terénu
Cíle programu
Environmentální rozměr programuProgram zaměřen na chemické látky, které se dostávají do tekoucích i povrchových vod. Žáci zjistí, které látky se ve vodách vyskytují, kde jsou jejich zdroje (domácnost, zemědělství, ...) a jak je možnéve svém vlastním životě tyto látky omezit.
VýstupyŽák/dítě:
- zná 4 hlavní znečišťující látky povrchových vod (dusičnany, dusitany, amoniak, fosforečnany) a jejich negativní účinky a zdroje
- ví, kde najde složení drogistických výrobků, a zná alespoň dvě látky, které se do prostředků používají a jsou škodlivé životnímu prostředí
- popíše základní fáze čištění v čistírně odpadních vod
- používá bezpečně kolorimetrickou sadu na měření rozpuštěných látek ve vodě
- používá čidla a přístroje na měření rozpuštěných látek ve vodě
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova
- ZŠ: Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka k prostředí
- SŠ: Člověk a životní prostředí, životní prostředí regionu a České republiky
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastČlověk a příroda
ZŠ: ochrana přírody a životního prostředí, vztah příroda a společnost
SŠ: krajina, vývoj interakce příroda – společnost, základní ekologické pojmy, živočichové a prostředí, rostliny a prostředí
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence sociální a personální
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI