podzim v přírodní zahradě
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIPřírodní zahrádka je zdrojem potravy nejenom pro nás, ale i pro různé živočichy. Zkusíme si vyrobit dobroty z jablíček – od moštu přes pečená jablka na ohni, zahrajeme si na ruměnice, sýkorku a veverku a využijeme při tom výukové prvky v zahradě.
Inovace programu byla podpořena ESF a státním rozpočtem ČR.
Rozšířená anotace
Na základě pohádky o veverce, ploštici, žížale a sýkorce řeší žáci problém útočiště a zdrojů potravy pro volně žijící živočichy v zahradě. Pomocí praktických činností (sání z lipových oříšků, překážková dráha, „zobání“ semínek pinzetou, …) přijdou na to, jakou potravu živočichové potřebují a že ji mohou na zahradě nalézt. Také se seznámí s možnostmi zpracování vlastního zdravého ovoce na chutné produkty. Vyrobí si mošt z jablek a hroznů a na ohni opečou jablka. Vyzkouší si, že i padaná jablka lze dále využít.
Základní údaje o programu
Délka programu3.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina2.–3. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků10–30
Místo začátku a konce programu – popis místaPracoviště Lipová, Lipová 20, Brno-Pisárky, program probíhá v interiéru a převážně v zahradě.
Požadavky na účastníkypřezůvky, svačina, oděv a obuv do terénu (včetně doprovodu), v případě nepřízně počasí pláštěnka
Cíle programu
Environmentální rozměr programuV rámci EVP žáci hledají možnosti přírodní zahrady jako zdroje obživy pro člověka i volně žijící živočichy. Utrhnou si a vlastnoručně zpracují na zahradě bez chemie pěstované ovoce. Využijí i padaná a červivá jablka.
VýstupyŽák/dítě:
- natrhají a nasbírají ovoce a vyrobí z něj mošt
- uloží rostlinné zbytky z výroby na kompost
- vysvětlí, proč ruměnici můžeme často nalézt u paty lípy
- popíší, kam veverka ukrývá zásoby na zimu
- jmenují alespoň jeden druh semen, kterými se sýkorka může živit v zimě
- popíší, jak lze využít různá jablka (zdravá, červivá, natlučená, nahnilá)
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- Environmentální výchova/ Ekosystémy, Základní podmínky života, Vztah člověka k prostředí
Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět (Přesah do vzdělávací oblasti Člověk a svět práce)
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence občanské
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI