Lesní naučná stezka pro ZŠ – TERÉNNÍ PROGRAM
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIŽáci rozehrají dendrofon a odhalí příběhy ukryté ve stopách lesních zvířat. Nahlédnou do života brouka lýkožrouta a vystopují zmizelé obyvatele lesa. Vyzkouší, jakou sílu má voda.
Rozšířená anotace
Žáci zkoumají akustické vlastnosti dřeva a paličkami rozehrají dřevěný xylofon, dramaticky ztvární příběh. Seznámí se se stopami některých lesních živočichů a odhalují příběh, který se mezi nimi v lese odehrál. Formou didaktických her se seznámí s životem a vývojem lýkožrouta smrkového a hledají jeho požerky. Poznají různé maskovací strategie živočichů a pomocí didaktických her si některé z nich vyzkouší. Na funkčním modelu říčních koryt si prakticky vytvoří povodeň, popíši, jak a proč vzniká a jak zabránit jejím negativním účinkům.
Program je terénní, výuka v terénu probíhá za každého počasí.
Základní údaje o programu
Čas programu3.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina1.–5. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků15–30
Místo začátku a konce programu – popis místaProgram začíná a končí na pracovišti Jezírko.
Požadavky na účastníkyTerénní oblečení a dobrá terénní obuv, pláštěnka, přezůvky, svačina, pití, podle počasí přibalte gumáky.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuProgram vede žáky k uvědomění si rozmanitosti přírody a k přizpůsobení živočichů svému prostředí. Seznámí žáky s funkcí lýkožrouta smrkového v přírodě. Vede žáky k vnímání vody v krajině jako jedné z nejdůležitějších složek pro živou přírodu.
VýstupyŽák/dítě:
- popíše vlastnosti dřeva,
- zahraje na dřevěný hudební nástroj a vyťuká rytmy básní o stromech,
- určí stopy a stopní vzorce vybraných lesních živočichů,
- vystopuje vybrané živočichy,
- popíše funkci lýkožrouta smrkového v lesním ekosystému,
- popíše stavbu těla a vývojová stadia lýkožrouta smrkového,
- najde 3 zástupce datlovitých ptáků, kteří se kůrovci živí,
- vysvětlí rozdíl mezi ochranným a výstražným zbarvením,
- vyjmenuje minimálně dva druhy ochranného zbarvení,
- vyjmenuje minimálně dva znaky přirozeného toku,
- porovná, jak rychle proteče voda v korytu na modelu s přirozeným tokem a s tokem ovlivněným lidskou činností,
- demonstruje příčiny vzniku povodní.
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- Environmentální výchova/ Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka k prostředí
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence komunikativní
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI