Enviproblémy aneb Není nám to volný
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIZahrajeme si na politiky a pustíme se do řešení současných environmentálních problémů, které se nás jako občanů České republiky dotýkají. Vyzkoušíme si, jak je těžké obhájit své návrhy na řešení, jak lze čelit otázkám ostatních, vést diskuzi a nakonec zodpovědně rozhodnout, pro co či koho hlasovat.
Rozšířená anotace
Každý z nás svým způsobem života ovlivňuje stav životního prostředí na Zemi. Co nakupujeme, odkud nakupuje, jakou používáme dopravu, tím vším ovlivňujeme životní prostředí v České republice, ale i na celé Zemi. Žáci si založí vlastní politickou stranu a zvolí její vedení. Každá politická strana ve svém programu řeší jiný environmentální problém, například klimatické změny, snižování biodiverzity, neobnovitelné zdroje, problematika potravin, sucho v krajině nebo mikroplasty. Prací s texty si žáci vytáhnou nejdůležitější a nejrelevantnější fakta ke své problematice, na jejichž základě vytvoří volební program – představí problém, jeho dopady na občany ČR a konkrétní návrhy řešení. U konkrétních ukázek praktických opatření diskutují nad proveditelností a zařazením této praxe do života občanů ČR. Na zasedání poslanecké sněmovny se argumenty snaží přesvědčit ostatní poslance, že jejich problematika je ta nejdůležitější. Na závěr si zhodnotíme, jaké jsou v současnosti nejpalčivější environmentální problémy, jaké jsou nejzávažnější důsledky, kdo nejvíce dokáže aktivizovat společnost k jejich řešení a jaké možnosti řešit environmentální problémy má každá či každý z nás.
Základní údaje o programu
Délka programu4.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina8.–9. ročník ZŠ, SŠ
Optimální počet účastníků20–30
Místo začátku a konce programu – popis místaLipka - pracoviště Rychta, Krásensko 76
Požadavky na účastníkypsací potřeby, přezůvky, svačina, pití
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci si uvědomí dopady vybraných envi problémů (např. klimatická změna, čerpání neobnovitelných zdrojů, snižování biodiverzity…) na občany České republiky a hledají možnosti jejich dalšího vývoje a možnosti ke zlepšení životního prostředí.
VýstupyŽák/dítě:
- popíše kladné a záporné dopady svého chování na životní prostředí
- popíše dopady jednoho environmentálního problému na občany České republiky
- navrhne možnosti zlepšení vybraného environmentální problému
- diskutuje nad vybraným environmentálním problémem
- zhodnotí možnosti své a různých aktérů ke zlepšení životního prostředí
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- Environmentální výchova:
ZŠ: Lidské aktivity a problémy životního prostředí; Vztah člověka k prostředí;
SŠ: Člověk a životní prostředí; Životní prostředí regionu a České republiky
- Mediální výchova:
ZŠ: Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení;
SŠ: Mediální produkty a jejich významy
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastZŠ: Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura – Komunikační a slohová výchova); Člověk a společnost (Výchova v občanství – Mezinárodní vztahy a globální svět); Člověk a příroda (Přírodopis – Základy ekologie);
SŠ: Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura – Jazyk a jazyková komunikace); Člověk a příroda (Geografie – Životní prostředí); Člověk a společnost (Občanský a společenskovědní základ – Mezinárodní vztahy, globální svět)
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence občanské
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI