PŘÍRODA ZAHRADNÍKEM
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIPan zahradník je nešťastný, někdo mu přes noc okousal salát. Je načase se začít bránit. Ale jak? Má si vzít na pomoc chemické prostředky, nebo je i jiná cesta? V přírodní zahradě Rozmarýnku budeme zkoumat, kdo pomáhá člověku chránit pěstované plodiny před nezvanými zvířecími jedlíky. Zjistíme, jestli tu mají dost úkrytů a míst k rozmnožování a při našem bádání se jistě s některými z nich setkáme i naživo.
Rozšířená anotace
Výukový program Příroda zahradníkem se zaměřuje na osvětlení významu živočichů v zahradě a nalezení alternativ v situaci, kdy jsou pro nás v zahradě nezvanými hosty.
Žáci/děti si v programu vyzkouší v týmové hře farmařit ekologicky. Zjistí, že je možné při pěstování rostlin využívat vzájemně prospěšných vztahů mezi různými druhy, tak abychom je ochránili před škůdci. Snahou je ukázat alternativu k chemickým postřikům. Vysvětlí si užitek živočichů žijících v zahradě, prakticky si zkusí některé z nich odlovit a setkají se s druhy živočichů, kteří nám pomáhají se nezvaných návštěvníků zbavit.
Základní údaje o programu
Délka programu3.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina2.–3. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků12–26
Místo začátku a konce programu – popis místaLipka - pracoviště Rozmarýnek, Rozmarýnová 6, Brno – Jundrov. Program probíhá v interiéru a v přírodní zahradě Rozmarýnku.
Požadavky na účastníkypřezůvky, svačina, pití
Cíle programu
Environmentální rozměr programuProgram vede žáka k porozumění následků používání chemických prostředků, zásahů člověka do životního prostředí živočichů a k volbě šetrného a ohleduplného přístupu.
VýstupyŽák/dítě:
- chápe škodlivost chemických látek používaných na likvidaci živočichů v zahradě,
- určí význam daných živočichů v zahradě,
- pozná živočicha podle indicií z jeho tělesné stavby, užitečnosti a prostředí, kde se vyskytuje,
- zažije přímý kontakt se zahradními živočichy při odlovu a při krmení,
- popíše alternativní variantu k chemickým postřikům a nástrahám, které vypuzují nežádoucí druhy živočichů ze zahrady.
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- Environmentální výchova (uvědomuje si přímou závislost člověka na přírodě, rozumí provázanosti organismů a prostředí a zná důsledky jeho narušování, hledá způsoby, jak mohou lidé snížit negativní dopad vlastní činnosti na životní prostředí)
Vzdělávací oblastDítě a svět, Člověk a jeho svět, Člověk a svět práce
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI