FERDA MRAVENEC VE VODNÍ ŘÍŠI
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIFormou hravých pohybových aktivit poznáme život chrostíků i dalších vodních živočichů a rostlin. Budeme sledovat putování kapky vody. V část programu probíhá v zahradě. V teplejších měsících v zahradě pozorujeme vodní živočichy z jezírek.
Rozšířená anotace
Ferda Mravenec na návštěvě u chrostíků. Program je motivován příběhem z knihy O. Sekory.
Děti/žáci se seznámí s vývojem hmyzu (vajíčko-larva-kukla-dospělec) prostřednictvím pohybových hry, které imitují život chrostíků. Děti si nejprve prohlédnou schránky chrostíků pod lupou a následně je vyrobí.
Děti/žáci se zabývají živočichy žijícími u vody. Sestaví vývojový cyklus živočichů (ropucha, kachna, vážka). Děti/žáci sestaví model koloběhu vody v přírodě (putování kapky vody) a uvědomí si možné příčiny a důsledky znečištění koloběhu vody.
Základní údaje o programu
Čas programu3 hod. včetně přestávek
Cílová skupina1.–2. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků15–45
Místo začátku a konce programu – popis místaProgram začíná a končí na Rozmarýnku (Rozmarýnová 6, Brno-Jundrov). Část programu probíhá v zahradě Rozmarýnku.
Požadavky na účastníkyterénní oblečení a obuv, pláštěnka (v teplé části roku), přezůvky, svačina, pití, sáček na vyrobeného chrostíka
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci získávají kladný vztah k vodním živočichům a rostlinám. Žáci si uvědomují dopad aktivit člověka na kvalitu vody jak na celé planetě, tak na kvalitu vody jako prostředí pro živočichy v potůčku za domem.
VýstupyŽák/dítě:
- pozná význam odpovědnosti za jednání společnosti i jednotlivce,
- je veden k pochopení základních pojmů a znalostí v oblasti životního prostředí a biologie.
- jmenuje aspoň 3 vodní organismy,
- popíše materiál schránek chrostíků,
- popíše život i vývojová stádia chrostíka,
- roztřídí vývojová stádia žáby a kachny,
- vyvodí, proč znečištění vody na jednom místě může způsobit znečistění vody jinde (vodní koloběh),
- sám si vyrobí rukodělný výrobek.
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- Environmentální výchova/ Ekosystémy (vodní zdroje), Základní podmínky života (voda)
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět/ Rozmanitosti přírody
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
- kompetence občanské
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI