Josefovské údolí
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIDozvíme se více o geologii krasové oblasti, o využití lokality člověkem už od pravěku, že geologie nemusí být nudná a jak je pro tuto oblast důležitá voda. Spatříme typické krasové jevy a zachovalou krajinu Josefovského údolí.
Rozšířená anotace
Exkurze do Josefovského údolí se skládá z volně kombinovatelných částí a nabízí možnost přizpůsobit aktivity věku účastníků a požadavkům učitelů. Během exkurze navštívíme jedno z nejcennějších území CHKO Moravský kras a budeme se věnovat specifikům místní krajiny. K těm patří krasové jevy, společenstva organismů na ně navázaná, historie využívání krajiny a vzájemné ovlivňování člověka a krajiny. Dozvíme se, jaká je geologická historie Moravského krasu a jak vznikají krasové jevy. Navštívíme méně známé jeskyně, kde možná uvidíme i jejich obyvatele. Seznámíme se s archeologicky unikátní lokalitou NPR Býčí skála. V jejím okolí probíhalo zpracování železa již v době železné. Prohlédneme si jak repliky starých pícek na tavení železa, tak i novověkou huť Františka. Dozvíme se, jak získávání železa probíhalo a jaký mělo vliv na tvář místní krajiny. Budeme se bavit o vodě, která je tak důležitá pro krasovou oblast. Prozkoumáme vývěr Jedovnického potoka. Zjistíme, jak je to s čistotou vody vytékající z podzemí a co ji ovlivňuje.
Základní údaje o programu
Čas programu5 hod. včetně přestávek, doporučená délka programu, možno přizpůsobit
Cílová skupina6.–9. ročník ZŠ, SŠ
Optimální počet účastníků15–50
Místo začátku a konce programu – popis místaDle individuální domluvy. Při využití hromadné dopravy začátek programu na zastávce Habrůvka, Josefov (autobus č. 157 IDS JMK) nebo u vlakové zastávky Adamov – zastávka. Konec exkurze u zastávky Habrůvka, Josefov, rozcestí.
Požadavky na účastníkyChodí se v každou roční dobu a za každého počasí. Terénní oblečení i obuv, vhodné je náhradní oblečení do jeskyně na zašpinění (dlouhé kalhoty a mikina), pití, svačina, při nepříznivém počasí pláštěnka, čelovka (baterka), psací potřeby.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽák vnímá krajinná svědectví o vývoji této oblasti a poznává důležitost ochrany jednotlivých složek přírody.
VýstupyŽák/dítě:
- žák objasní, co to je to kras a jak vzniká
- žák popíše, jak se krasová krajina měnila v historii, jak byla využívána a jaký měla význam pro člověka
- žák vyjmenuje 3 suroviny, využívané člověkem v Moravském Krasu
- žák charakterizuje 3 krasové jevy
- žák definuje, čím je významná Býčí skála
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova
- ZŠ: Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí,
- SŠ: Problematika vztahů organismů a prostředí, Člověk a životní prostředí, Životní prostředí regionu a České republiky
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastZŠ: Člověk a společnost, Člověk a Příroda, SŠ: Člověk a společnost, Člověk a Příroda; vzdělávací obory: ZŠ: Dějepis, Chemie, Přírodopis, Zeměpis (Geografie), SŠ: Chemie, Biologie, Geografie, Geologie, Dějepis
Rozvíjené klíčové kompetence
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI