NECH BROUKA ŽÍT
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIVydejte se s námi do světa brouků a pavouků! Překonejte strach a poznejte výjimečné schopnosti těchto živočichů. Vyzkoušíme si, jak loví běžník, zahrabeme myš jako hrobařík, rozložíme strom jako hladová larva roháče a podíváme se i na pavučinu křižáka. Zjistíme, jaký význam mají tito malí živočichové v přírodě.
Rozšířená anotace
Spolu se dvěma výletníky se žáci prostřednictvím her a pozorování zamýšlí nad otázkou užitečnosti nepříliš oblíbených pavouků a brouků v přírodě. V části o pavoucích žáci pozorují živé pavouky, malují si pavoučí sítě, v zahradě vyhledávají sítě křižáka, na kterých si ověří informaci o lepivých a nelepivých vláknech. Zahrají si akční hru motivovanou loveckou strategií pavouka běžníka.
V části věnované broukům simulují vývojový cyklus roháče, zahrabávají mršinu v roli hrobaříka a koulí kuličku jako chrobák. Sledují také živé larvy zlatohlávka, při zahrabávání do půdy. Součástí programu je i pozorování binokulární lupou.
Základní údaje o programu
Délka programu3.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina3.–4. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků10–30
Místo začátku a konce programu – popis místaPracoviště Lipová, Lipová 20, Brno-Pisárky, program probíhá v interiéru a v zahradě.
Požadavky na účastníkypřezůvky, pití, svačinu, vhodné obutí a oblečení
Cíle programu
Environmentální rozměr programuProgram vede žáky k pochopení významu pavouků a brouků v přírodě, k ohleduplnosti k nelíbivým živočichům a k úžasu nad rozmanitostí přírody.
VýstupyŽák/dítě:
- vlastními slovy popíše, jak a proč zahrabává hrobařík potravu
- pozoruje tělní části brouků pod binokulární lupou
- pozoruje živé pavouky
- popíše stavbu pavoučí sítě, označí lepivá a nelepivá vlákna
- popíše význam brouků a pavouků
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova/ Ekosystémy, Základní podmínky života, Vztah člověka k prostředí
Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence komunikativní
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI