Podcast

Učení na dálku vytváří mnoho výzev nejen pro učitele, ale také děti a jejich rodiče. Jak často si uvědomujeme, že žádný učený z nebe nespadl? Informačními rozhovory s různými osobnostmi – odborníky, učiteli nebo i rodiči, chceme reagovat na současnou situaci ve společnosti a zejména pak ve školství a dodat všem ve vzdělávání trochu jistoty v čase, která je velmi nejistá.

 

Moderují Jiří Vorlíček a Hana Mikulicová z Lipky – školského zařízení pro environmentální vzdělávání.

 

Dostupnost podcastu: RSS Feed, Spotify, Google Podcasts a brzy na dalších platformách

 

Nefunguje-li vám přehrávání na této stránce, pravděpodobně používáte prohlížeč MS Edge nebo MS Explorer. Než se situaci podaří vyřešit, doporučujeme otevřít stránku v jiném prohlížeči (Chrome, Firefox, Opera) anebo si můžete na konci této strany stáhnout jednotlivé díly podcastu ve formátu MP3.

 



Aktuální situace a výuka na dálku více než kdy jindy ohrožuje duševní zdraví dětí. V dnešní epizodě se zaměříme zejména na žáky, někteří se již částečně vracejí do škol, a také na jejich učitele. Jak posilovat na dálku školní a třídní klima? Jak podporovat pozitivní vztahy mezi žáky i mezi žáky a učiteli? A jak se připravit a dobře zvládnout zpětnou adaptaci na školu? Na tyto a další otázky odpovídá Anna Kubíčková z ČOSIV (České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání).



S Tomášem Peterkem, učitelem 2. stupně na ZŠ Skřipov, jsme se už potkali na jaře u tématu výuka v reálném životě. Distanční výuka stále trvá, navíc je zima a přirozeně nás to nutí trávit více času doma než venku. Přesto vnímáme, že je tím spíš nutné děti nadále motivovat a posílat na čerstvý vzduch. Co je pro žáky motivací jít ven? Jaké aktivity jim nabídnout například ve fyzice, chemii nebo přírodopisu? Kde vzít vhodné pomůcky a jak vysvětlit rodičům, že i chvilka nepohody venku v zimě může přinést mnohem víc, než výuka u počítače?



Situace v souvislosti s epidemií je (nejen ve školství) stále složitá. Stále více lidí však volá po změně a přeje si, aby se ozval trochu jiný hlas. Pozvání k rozhovoru přijala Marie Gottfriedová – ředitelka základní školy a zároveň zastupitelka v Trmicích, která se volání po změně nebála zveřejnit, a především jde sama osobním příkladem mnohým kolegům i dětem. Jak by změna měla vypadat? Co současná situace přináší a jakým způsobem s výzvami pracuje přímo ve škole?



Zažíváme další období omezení, školy zajišťují výuku online. Učitelé už možná jsou lépe vybaveni a připraveni na online výuku, avšak stále hledají způsoby, jak žáky doma zaktivizovat a jak propojit učení s reálným světem. Možná, že by na to mohli jít přes odpadky. V dnešním podcastu prozkoumáme různé možnosti s lídrem spolku Trash Hero Honzou Barešem.



Po velmi obtížném období v souvislosti s pandemií, karanténou a učením na dálku se školy postupně částečně otvírají. Organizačně to není vůbec jednoduché ani pro žáky, ani pro samotné pedagogy. Před učitele je tak kladena další výzva: navázat na přetrženou nit ve vzdělávání. Konkrétní tipy, jak tímto obdobím co nejlépe projít, s námi dnes sdílí Kristýna Baumová a Eva Kováčová z Centra primární prevence při o. p. s. Magdaléna, které se tomuto tématu věnují ve sborníku technik pro třídnické hodiny v době po karanténě s názvem „Jsme z toho venku?“.



V době, kdy je vzdělávání zajišťováno především online, nabývá na důležitosti výuka v reálném prostředí. Žáci i učitelé se sice vyrovnali s novou formou výuky a zručně využívají online nástroje, začínají ale vnímat, že klesá motivace pro učení. Udržení pozornosti žáků a jejich zaujetí pro učení se jeví stále obtížnější. Pojďme se zaměřit na jednu z možných příčin tohoto stavu, a tou je smysluplnost učení. V online výuce je totiž pouhé plnění a odevzdávání úkolů dlouhodobě neudržitelné – žáci přestanou vnímat smysl takové výuky. Možným řešením je provázání učiva s reálným životem žáka. O tom, jak takovou výuku zajistit, si dnes budeme povídat s Tomášem Peterkem, učitelem 2. stupně ZŠ Skřipov.



Zdálo by se, že otevřené bádání je možné až u starších žáků. Dnešním hostem je Anička, žákyně 1. třídy a nadšená badatelka, která tuto domněnku hravě vyvrátí. Bádání zvládla, a to i při výuce na dálku. Pedagogům i rodičům sdílí s podporou Jiřího Vorlíčka podrobně, jak to celé probíhalo.



Badatelství nebo také Badatelsky orientovaná výuka je metoda, která využívá při výuce postupy vědeckého výzkumu. Společně s Martinem Křížem, programovým ředitelem ekocentra Chaloupky, se v dnešní epizodě zaměříme se na možnosti, jak bádat na dálku anebo dokonce přímo online.



Vzdělávání na dálku výuce venku příliš nesvědčí, učitelé mají starost spíše s technickým zabezpečením výuky, motivací žáků či se zabezpečením výuky tam, kde žáci třeba nemají přístup k internetu. Je výuka venku za těchto okolností důležitá? Dnešním hostem je Martin Kříž, programový ředitel školského zařízení pro zájmové a další vzdělávání Chaloupky.



Při rozhovorech s učiteli se dozvídáme, že k hodnocení žáků na dálku přistupují různě. Někteří  známkují tak jako dřív,  jiní dávají jen jedničky, mnoho dalších zkouší slovní hodnocení a někteří raději nehodnotí vůbec. Dalo by se říct, že učitelé hledají cesty k novým přístupům k učení na dálku, při kterých současně překonávají mnoho překážek.

Jak a zda vůbec v současné situaci žáky hodnotit, jsme se zeptali Jany Kratochvílové, vedoucí katedry pedagogiky PedF MU se zkušeností z českého i zahraničního školství.



Školní výuka se už nějakou dobu odehrává na dálku. Žáci se učí z velké části sami, bez dohledu učitelů. Někteří učitelé zavedli poměrně přísný způsob odesílání a opravování úkolů, jiní se o naopak o výsledky žáků zajímají jen velmi málo. Jak vlastně pracovat v učení na dálku s chybou? O tom se v rozhovoru bavíme s naším hostem Janou Stejskalovou, která lektoruje seminář o Práci s chybou ve vzdělávací organizaci Job.



 

Epizody ke stažení ve formátu MP3







Lipka – školské zařízení pro environmentální
vzdělávání Brno, příspěvková organizace

IČ: 44993447, DIČ: CZ44993447
ID datové schránky: fqbk27z
Lipová 233/20, Brno, +420 543 330 838
lipka@lipka.cz



   




Informace o cookies


Kliknutím na Přijmout vše budou uloženy cookies funkční, preferenční, analytické, marketingové. Přinese vám to pohodlné používání webu, umožní nám měřit jeho funkčnost i cílit lépe reklamní nabídku našich produktů. Své preference můžete snadno upravit kliknutím na Nastavení cookies.

Nastavení cookies Přijmout vše

Nastavení cookies


Kliknutím na Přijmout vše budou uloženy cookies funkční, výkonnostní, analytické, marketingové. Přinese vám to pohodlné používání webu, umožní nám měřit jeho funkčnost i cílit lépe reklamní nabídku našich produktů. Své preference můžete detailně nastavit a uložit kliknutím na Uložit nastavení.

Přijmout vše Uložit nastavení

Funkční:
Některé soubory cookie jsou vyžadovány, aby byla zajištěna základní funkčnost. Bez těchto cookies nebude web fungovat správně. Ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat.

Preferenční:
Preferenční soubory cookie umožňují, aby si webový server zapamatoval informace, díky nimž přizpůsobil vzhledu nebo chování webu každému uživateli. Mezi tyto informace může patřit ukládání vybrané měny, regionu, jazyka nebo barevného motivu.

Analytické:
Analytické soubory cookie nám pomáhají vylepšovat naše webové stránky shromažďováním informací a podáváním zpráv o jeho používání.

Marketingové:
Marketingové soubory cookie se používají ke sledování návštěvníků napříč webovými stránkami, které majitelům stránek umožňují zobrazovat relevantní a poutavé reklamy.