Publikace vydané v projektu Praktická environmentální výchova pro pedagogy

Čtvero zastavení

 

Alena Uhříčková a kol.

formát A4, 30 stran v šanonu

 

Publikace je souborem námětů pro všechny tvořivé pedagogy, kteří hledají propojení mezi výtvarnou a ekologickou výchovou. Čtyřikrát se zastavíme na různých místech v přírodě a čtyřikrát budeme hledat inspiraci – v lese, na poli, v rybníce a na louce. Vydejme se s dětmi ven z učeben, dívejme se, pozorujme a dotýkejme se všech těch krás kolem. Jen opatrně, ať je nezničíme.Náměty jsou určeny různým věkovým skupinám, od předškolních dětí až po dospělé.

 

 

 

 

 

 

 

Pohádková zahrada

 

Renata Czelisová, Kateřina Řeháková a Alena Uhříčková

formát A4, metodika a plakát zahrady ve sloze


Pohádková zahrada je určená především dětem z mateřských škol a jejich pedagogům. Najdete v ní spoustu konkrétních námětů, jak podporovat v dětech zájem o nejbližší okolí – o jejich zahradu. Sloha obsahuje podrobnou metodiku, rozdělenou na deset kapitol, z nichž každá se věnuje jednomu zákoutí zahrady a jeho typickým obyvatelům a rostlinám, dále velký barevný obrázek zahrady, který je určený na nástěnku ve třídě, a samostatný arch s kresbami zvířat a rostlin. Všechny náměty pocházejí z naší „lipkové dílny“ a jsou mnohokrát vyzkoušeny s dětmi, které k nám chodí do kroužků a na ekologické výukové programy.

 

 

 

 

 

 

Školní zahrada jako přírodní učebna

 

Dana Křivánková

formát A4, 4 brožury a CD v šanonu


Školní přírodní učebna je prostor v blízkém okolí školy, kde lze nejrůznější předměty vyučovat pod širým nebem v interakci s okolní přírodou. Není to divočina, na kterou by lidská ruka nesáhla, ale všechny zásahy a činnosti v ní probíhají s ohledem na veškeré její obyvatele a v souladu s přírodou. Sloha obsahuje metodiky, v nichž naleznete praktické návody a postupy, jak takovou přírodní učebnu založit a jaké struktury a prvky v ní vybudovat, aby byly současně vhodné pro přírodu i pro výuku žáků:

1. Jak založit školní přírodní zahradu

2.  Voda ve školní přírodní zahradě

3. Sucho ve školní přírodní zahradě

4. Výukové prvky ve školní přírodní zahradě

 

 

Regionální učebnice

 

Metodika tvorby regionální učebnice jako výchovně-vzdělávacího prostředku regionální výuky

 

Dáša Zouharová a kol.

formát A4, 92 stran a CD


Metodika reaguje na potřebu pedagogů základních i středních škol vyučovat v návaznosti na okolí školy. Takzvaná regionální výuka byla ještě před časem v naší zemi tradiční a samozřejmou součástí výchovy a vzdělávání. Smyslem publikace je poukázat na přínosy regionální výuky, shrnout zkušenosti autorů již existujících regionálních učebnic, a zejménausnadnit budoucím autorům proces tvorby jejich vlastní regionální učebnice.Početný autorský tým složený z praktiků i akademiků přináší myšlenkovou rozmanitost, pestrost názorů, v mnohém shodu, v jiném možnou alternativu a náměty k následným diskuzím. Součástí metodiky je i přehled dosud vydaných regionálních učebnic zesbírky, která je všem zájemcům k dispozici v knihovně Aleše Záveského na pracovišti Lipky na Kamenné 20 v Brně.

Ukázky z některých regionálních učebnic najdete na přiloženém CD.

 

 

Smíšené kultury snadno a s úspěchem!

 

„die umweltberatung“, Svaz rakouských ekologických poraden

otočné kolečko o průměru 10,5 cm v obálce


Smíšenými kulturami nazýváme pěstování rostlin ve smysluplném sousedství. Při vhodném kombinování se rostliny vzájemně pozitivně ovlivňují a ochraňují. Otáčecí okruh pomůže zahradníkům najít a vytvořit správné rostlinné souznění. Otáčením kolečka lze snadno a rychle zjistit, jak vybraná plodina ovlivňuje ostatní druhy – zda se jedná o vhodné, nevhodné či neutrální kombinace.

 

 

Metodický materiál pro učitele, odborný text

Cílem této ediční řady bylo vytvořit informační materiály, které se stanou inspirací učitelům různých předmětů pro začleňování environmentální výchovy do výuky.V rámci ediční řady vyšly tyto odborné texty:

 

 

svazek č. 1

Dobře utajené emoce a problémy životního prostředí

Jan Krajhanzl

formát A5, 36 stran

 

svazek č. 2

Energie a společnost

Lukáš Kala

formát A5, 20 stran

 

svazek č. 3

Rizková společnost: Jak se v ní naučit žít

Lukáš Kala

formát A5, 24 stran


svazek č. 4

Zvířata ve škole

Šárka Zahradníková

formát A5, 24 stran


svazek č. 5

Cesta k ukázkové školní přírodní zahradě

Dana Křivánková, Iveta Machátová

formát A5, 28 stran


svazek č. 6

Svobodné informace pro environmentální výchovu

Jan Trávníček, Jakub Trojan

formát A5, 28 stran


svazek č. 7

Základy kvalitní projektové výuky

Eva Trnová

formát A5, 20 stran


svazek č. 8

O co nám jde v environmentální výchově

Aleš Máchal

formát A5, 16 stran


svazek č. 9

Jak na pracovní listy ve výuce environmentálních témat

Aleš Máchal

formát A5, 8 stran


svazek č. 10

Mýty a omyly o environmentální výchově a v environmentální výchově

Aleš Máchal

formát A5, 16 stran


svazek č. 11

Základy pro environmentální výchovu na školách

Tomáš Kažmierski

formát A5, 16 stran


svazek č. 12

Jak připravit úspěšný školní projekt

Tomáš Kažmierski

formát A5, 20 stran

 

 

Metodický materiál pro učitele, učební celky, náměty do hodin, didaktické hry a aktivity


Cílem této ediční řady bylo vytvořit informační materiály, které se stanou inspirací učitelům různých předmětů pro začleňování environmentální výchovy do výuky.V rámci ediční řady vyšly tyto učební celky, náměty do hodin, didaktické hry a aktivity:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

svazek č. 1

Hrátky se Sluncem

Tomáš Miléř, Jindřiška Svobodová

formát A5, 24 stran


svazek č. 2

Simulační hry na téma Energie a společnost

Lukáš Kala

formát A5, 36 stran


svazek č. 3

Didaktické aktivity na téma Riziková společnost

Lukáš Kala

formát A5, 24 stran


svazek č. 4

V zeměpise prakticky jinak

Jiří Vorlíček

formát A5, 36 stran


svazek č. 5

Co se děje v lese

kolektiv autorů Lipky

formát A5, 40 stran


svazek č. 6

Jen ta kráva mléko dává?

kolektiv autorů Lipky

formát A5, 20 stran

© LIPKA 2018