Otevřeně, bez obalu

Prvním krůčkem k odpovědnějšímu a udržitelnějšímu chování je zamyšlení se nad vlastní produkcí mnohdy až zbytečného odpadu, zejména toho obalového. V současné době existují alternativy v podobě bezobalových potravin a drogerie.    

 

Bezobalové nakupování s sebou nese mnoho výhod

V první řadě možnost nabrat si právě takové množství, které potřebujeme. Vzít si trošku něčeho, co neznám, na vyzkoušení, bez nutnosti kupovat celé balení a riskovat, že mi zůstane v kuchyni něco, co mi nechutná? V bezobalu žádný problém.

 

Další výhoda? Obaly. Jednoduše naberu do vlastních nádob, sáčků nebo sklenic. Jednoduché. A není třeba se bát ani v případě, že s sebou vlastní nádobu nemám. Do bezobalových obchodů totiž lidé mohou nosit skleničky, krabičky a jiné nádoby, které sami nevyužijí, a my si do nich tak můžeme nabrat co potřebujeme.

 

V mnoha bezobalových obchodech je důraz kladen na kvalitu potravin, což může vést k nabídce čerstvějších, lokálnějších a méně zpracovaných produktů.

 

Mnoho bezobalových obchodů preferuje spolupráci s lokálními producenty, což může pomoci podpoře místní ekonomiky a snižování uhlíkové stopy.

Co v bezobalovém obchodě najdu?

Nakupovat v bezobalových obchodech můžeme potraviny – luštěniny, koření, těstoviny, ochucovadla, kávu, čaje, oleje, omáčky, octy, sladkosti, pečivo, zeleninu a mnoho dalšího. V některých bezobalových obchodech můžeme najít i kosmetiku a drogerii.

 

Podívejte se na bezodpadovou mapu, zjistěte tak, jestli se nějaký ten bezobalový obchod, ale také eshop, farmář, opravárna, bazar aj. nevyskytuje třeba kousek do vás. 

Proč to děláme?

V roce 2020 byla v EU průměrná spotřeba plastových obalů zhruba 35 kg ročně. To samo o sobě představuje velké číslo. Proč je to problém? Plast jednak využívá jako svou primární surovinu neobnovitelné zdroje, ropu a zemní plyn a hlavně je to materiál obtížný na recyklaci a na finální likvidaci.

 

K recyklaci neboli opětovného použití materiálu je třeba velmi důkladného třídícího procesu, což je velmi nákladné, různé druhy plastového materiálu totiž není možné používat zrecyklovaný dohromady. Navíc kvalita plastu s každým recyklačním procesem upadá. Plast tak může být znovu využit pouze jednou nebo dvakrát. Poté se stává odpadem, pro který je již málo využití. Jsme tak postaveni před otázku – co s ním? V zásadě existují tři způsoby, co s plastovým odpadem – recyklace, spalovny anebo skládky.

 
Dalším problémem plastové produkce jsou také mikroplasty. Mikroplasty vznikají buďto rozpadem makroplastů, nebo se uvolňují z plastu (obalový materiál, oblečení) anebo jsou dokonce cíleně vyráběny a přidávají se například od kosmetiky.





Lipka – školské zařízení pro environmentální
vzdělávání Brno, příspěvková organizace

IČ: 44993447, DIČ: CZ44993447
ID datové schránky: fqbk27z
Lipová 233/20, Brno, +420 543 330 838
lipka@lipka.cz



   




Informace o cookies


Kliknutím na Přijmout vše budou uloženy cookies funkční, preferenční, analytické, marketingové. Přinese vám to pohodlné používání webu, umožní nám měřit jeho funkčnost i cílit lépe reklamní nabídku našich produktů. Své preference můžete snadno upravit kliknutím na Nastavení cookies.

Nastavení cookies Přijmout vše

Nastavení cookies


Kliknutím na Přijmout vše budou uloženy cookies funkční, výkonnostní, analytické, marketingové. Přinese vám to pohodlné používání webu, umožní nám měřit jeho funkčnost i cílit lépe reklamní nabídku našich produktů. Své preference můžete detailně nastavit a uložit kliknutím na Uložit nastavení.

Přijmout vše Uložit nastavení

Funkční:
Některé soubory cookie jsou vyžadovány, aby byla zajištěna základní funkčnost. Bez těchto cookies nebude web fungovat správně. Ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat.

Preferenční:
Preferenční soubory cookie umožňují, aby si webový server zapamatoval informace, díky nimž přizpůsobil vzhledu nebo chování webu každému uživateli. Mezi tyto informace může patřit ukládání vybrané měny, regionu, jazyka nebo barevného motivu.

Analytické:
Analytické soubory cookie nám pomáhají vylepšovat naše webové stránky shromažďováním informací a podáváním zpráv o jeho používání.

Marketingové:
Marketingové soubory cookie se používají ke sledování návštěvníků napříč webovými stránkami, které majitelům stránek umožňují zobrazovat relevantní a poutavé reklamy.